خبرگزاری کار ایران

پس از هشت سال زندان؛

تلاش برای نجات شکاربانی که هنگام کار مرتکب قتل شده بود

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۰۸۸

«جمعی از فعالان اجتماعی و محیط زیست با امضا نامه سرگشاده‌ای خواستار بخشش شکاربانی شدند که از هشت سال پیش تاکنون به اتهام قتل در بازداشت است.»

جمعی از فعالان اجتماعی و محیط زیست با امضا نامه سرگشاده‌ای خواستار بخشش شکاربانی شدند که از هشت سال پیش تاکنون به اتهام قتل در بازداشت به سر می‌برد.

«غلامحسین خالدی» که از محیط بانان منطقه حفاظت‌ شده «دنا» در استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است در تاریخ ۲۴ تیرماه سال ۸۹ هنگام درگیری با پنج شکارچی به اتهام قتل یکی از آن‌ها بازداشت و در ‌‌نهایت از سوی دادگاه به قصاص نفس محکوم شد.

در نامه سرگشاده‌ای که برای جلب رضایت خانواده مقتول توسط جمعی از فعالان اجتماعی و محیط زیست نوشته شده، آمده است: «می‌خواهیم بگوییم که اهمیت نفس کشیدن و جان شکارچی‌ای که کشته شده است را می‌دانیم. اندوه نشسته بر دل عزیزانش را حرمت می‌نهیم. می‌خواهیم دور از یک سو نگری، رسم انسانیت و دلاوری‌های گذشته‌های نه چندان دور را درک کنیم».

متن کامل این نامه سرگشاده که گفته می‌شود تا کنون به امضای بیش از ۲ هزار نفر رسیده به شرح ذیل است:

بهنام دوست

غلامحسین خالدی بی‌تردید انسانی سرشار از مهر است و هرگز با انگیزهٔ کشتن انسانی، راهی کوه و دشت نشده است. اگر اتفاقی با حضور غلامحسین منجر به جان باختن انسان دیگری شده است، فقط یک اتفاق است. ما از تقصیر آدم‌ها حرف نمی‌زنیم. ما از حرمت انسان‌ها می‌گوییم. اگر قوانین احترام نفس کشیدن انسان‌ها را به قضاوت و تقصیر و مقصر ارجاع می‌دهند، ما می‌توانیم با مهربانی و درک ارزش زندگی هر انسان، قوانین انسانی تری بخواهیم. باور به برابری، یعنی برابری ارزش زندگی همهٔ انسان‌ها. جان غلامحسین را همانقدر گرامی می‌داریم که جان هر انسان دیگری. اکنون در این بیانیه می‌خواهیم بگوییم که اهمیت نفس کشیدن و جان شکارچی‌ای که کشته شده است را می‌دانیم. اندوه نشسته بر دل عزیزانش را حرمت می‌نهیم. می‌خواهیم دور از یک سو نگری، رسم انسانیت و دلاوری‌های گذشته‌های نه چندان دور را درک کنیم. روزگاری که تفنگ و شکار و دلهای نترس در پاییدن حریم کودکان و سالخوردگان اعتبار مردمان بود، بر مزار انسانی اینچنین، شیر سنگی می‌گذاشتند. اکنون اگر خواهان زمین گزاردن تفنگ‌ها هستیم می‌شود برای تعریف نغزتری از مروت شیر سنگی بر مزار انسانهای غیورگذاشت. ما یاران غلامحسین می‌خواهیم از خانوادهٔ سوگوار شکارچی جان باخته تقاضای گذشت کنیم. و به احترام گذشتی که می‌کنند بر مزار عزیز از دست رفته یشان شیر سنگی بگذاریم. اینبار شیر سنگی به نشانهٔ بزرگواری و مروت و پاییدن حرمت نفس کشیدن انسانی دیگر. با جان باختن هیچ کس، هیچ عزیز از دست رفته‌ای باز نمی‌گردد. لیک می‌شود به احترام دلاوری که خوی ِ مردمان کوه و دشت است و چه بسا خوی شکارچی که تفنگ بر شانه داشت، نامی را به نیک‌ترین شکل ممکن، جاودانه ساخت. ما می‌خواهیم با گذشتن خانوادهٔ شکارچی همه چیز تمام نشود. ما می‌خواهیم نام کسی که گذشت می‌کند به نیکی بر زبان‌ها باقی بماند و آغازی بشود برای احترام به گذشت، مهرورزی و اعتبار نفس کشیدن آدم‌ها!

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز