خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

مرگ چهار کارگر اجیر شده در راه قاچاق سوخت / فقدان شغل در بلوچستان فاجعه می‌آفریند

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۳۰۲

«یکی از خودرو‌ها که حامل گازوئیل بود و خودروی دیگری که پیش‌تر محموله سوخت قاچاق آن تخلیه شده بود به دلیل ناهمواری و باریک بودن عرض جاده بایکدیگر برخورد کردند. این تصادف به انفجار محموله سوخت و آتش گرفتن هر دو خودرو انجامید.»

جابجا کردن سوخت قاچاق در نواحی مرزی سیستان و بلوچستان به مرگ چهار نفر از کارگران اجیر شده انجامید. نماینده «خاش» در مجلس در واکنش به ایلنا گفته است: وقوع چنین حوادثی در جاده‌های سیستان و بلوچستان به یک امر عادی تبدیل شده‌است و تازمانی که تکلیف شغل مردم منطقه روشن نشود این وضعیت ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حوالی ساعت هشت و نیم شب پنجشنبه هجدهم دی ماه، دو دستگاه وانت‌ تویوتا یکی با سه سرنشین و دیگری با دو سرنشین در جاده «پسکوه - رحمت‌آباد» شهرستان «سیب و سواران» استان سیستان و بلوچستان تصادف کردند.

شاهدان این حادثه به خبرنگار ما گفته‌اند یکی از خودرو‌ها که حامل گازوئیل بود و خودروی دیگری که پیش‌تر محموله سوخت قاچاق آن تخلیه شده بود به دلیل ناهمواری و باریک بودن عرض جاده بایکدیگر برخورد کردند. این تصادف به انفجار محموله سوخت و آتش گرفتن هر دو خودرو انجامید.

بر اساس این گزارش، در این حادثه به غیر از کمک راننده یکی از خودرو‌ها که به بیرون از خودرو پرتاب شده بود، سایر سرنشینان در آتش ناشی از انفجار محموله گازوئیل سوختند.

به گفته منابع ایلنا در استان سیستان و بلوچستان به دلیل نامناسب بودن بازار کار در این استان هم‌اکنون شمار قابل توجهی از مردان منطقه بلوچستان از طریق جابجا کردن محموله‌های مواد سوختنی مانند بنزین و گازوئیل کسب درآمد می‌کنند، فعالیتی که از یکسو به دلیل غیراستنادارد بودن راه‌های عبوری، خطر مرگ آن بالاست و از سوی دیگر به دلیل غیر قانونی بودن نمی‌توان به انجام دهندگانش عنوان «کارگر» را اطلاق کرد.

پیش از اینیکی از اهالی سراواندر توضیح شرایطی که باعثمی‌شود تا اهالی این منطقه به نقل و انتقال محموله‌های سوخت قاچاق روی بیاورند گفته بود: «در سیستان و بلوچستان کاری که بشود با آن خرج یک خانواده را تامین کرد به سختی پیدا می‌شود. کارخانه‌، مزرعه و اداره‌ای که بتوان در آن استخدام شد وجود ندارد، بیشتر اهالی مجبورند تا خود برای تامین معاش‌شان آستین بالا بزنند و کاری دست و پا کنند، برخی از این کار‌ها مانند نقل و انتقال سوخت تا مرز پاکستان مجوز قانونی ندارد اما واقعیت این است که اهالی منطقه نیز باید به طریقی خرج زندگی خود را دربیاورند؛ چند وقت پیش یکی از جوانهای فامیل ما به دلیل بیکاری دو ماهی بود که از طریق جابجا کردن سوخت زندگی می‌کرد، مثل خیلی‌ از بومی‌های دیگر درس خوانده و متاهل بود. اما برای تامین معاش نه پول داشت و نه پارتی و از روی ناچاری این کار را انتخاب کرده بود. آنطور که برای ما نقل کرده‌اند در روز حادثه راننده ماشینی که این جوان سرنشین‌اش بوده کنترل ماشین را از دست داده و تصادف کرده است، همراهانش در ماشین پشت‌سر به دلیل نوع کار در زمان حادثه نمی‌توانستند بصورت آنی توقف کنند اما وقتی که بازمی‌گردند می‌بییند که راننده، سرنشین و خودرو همه درحال سوختن هستند.»

بومی‌ها همچنان در انتظار بازارچه‌های مرزی

در همین رابطه «هدایت‌الله میرمرادزهی» نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی به ایلنا گفت: وقوع چنین حوادثی در جاده‌های سیستان وبلوچستان به یک امر عادی تبدیل شده‌ است و تازمانی که تکلیف شغل مردم منطقه روشن نشود این وضعیت ادامه دارد.»

وی که پیش از این اعلام کرده بود «شمار تصادفات خودروهای حامل سوخت ممکن است تا ۸ مورد در ماه هم برسد»، امروز گفته است: باید بپذیریم که نبود شغل و ناکافی بودن درآمد مشاغل موجود از یکسو و در مقابل اختلاف قیمت سوختی که در دو سوی مرز ایران و پاکستان وجود دارد باعثشده است تا گروهی از مردمان بومی منطقه برای کسب معاش خود وارد این حرفه شوند و گرنه هیچ توجیه منطقی برای اینکه جوانان استان برای چند صد هزار تومان جان خود را برای انجام چنین کار غیر قانونی در جاده‌های نا‌امن به خطر بیندازند وجود ندارد.

عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه گفته است: اهالی استان از دولت‌ها انتظار دارند تا مادامی که در استان سیستان و بلوچستان بسترهای بازار کار در وضعیت مناسب و پایداری قرار نگرفته‌اند به فعالیت بازارچه‌های مرزی در منطقه رسمیت بدهند، اگر این اتفاق بیفتد دیگر برای اعمال محدودیت عوامل انتظامی هم دلیلی وجود نخواهد داشت.

وی می‌گوید در حال حاضر عملیات بهسازی جاده‌های منطقه از محل اعتبارات کشوری و استانی آغاز شده است اما مردم استان مدت‌هاست که منتظرند که طبق وعده داده شد به آن‌ها اجازه داده شود تا در محدوده یک شعاع ۲۰ کیلومتری بتوانند تا سقف چند میلیون تومان مقدار معنیی از ۵۴ قلم کالای مجاز را خرید و فروش کنند.

[تصاویر از حادثه ۱۸ دی ماه]

گزارش: پانید فاضلیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز