خبرگزاری کار ایران

ممنوعیت سکونت افاغنه؛

قانونی که کشاورزان اناری را دچار مشکل کرده است

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۱۲

برخی از این کشاورزان در مراجعات خود مطرح کردند که در صورت عدم رسیدگی به مشکلات آن‌ها طوماری را برای فرماندار ارسال می‌کنند.

ایلنا: طرح ممنوعیت سکونت افاغنه که چندی پیش از سوی وزارت کشور به برخی استانداری‌ها ابلاغ شد، بیش از همه موجب نارضایتی مردم شهر انار از توابع استان کرمان شده است. به گونه‌ای که طی روز‌های گذشته سکنه این شهر مرتبا از طرق گوناگون مخالفت خود را با اجرای این طرح به اطلاع مسئولان شهر انار رسانده‌اند.

به گزارش ایلنا،در همین راستا مجید اعتمادی فرماندار شهرستان انار به خبرنگار ایلنا گفت: قانون ممنوعیت سکونت افاغنه تنها مربوط به شهرستان انار نیست و در کل استان کرمان اجرا می‌شود ولی ممکن است در برخی شهرستان‌ها این روند با کندی مواجه شود.

وی همچنین با اشاره به مخالفت کشاورزان و برخی سکنه شهرستان انار با اجرای این طرح عنوان کرد: به نظر می‌رسد بیشتر این مخالفت‌ها ناشی از کمبود کارگر باشد چرا که اکثر کشاورزان برای درخواست نیروی کار با اجرای این طرح مخالفت می‌کنند که البته از طریق شرکت‌های خدماتی می‌توان هرچه زود‌تر این مشکل را مرتفع کرد و انجام این کار نیز وظیفه ما است.

این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که علاوه بر کشاورزان برخی از مسئولان شورای شهر انار نیز با اجرای این طرح مخالفند به گونه‌ای که ضیا صور اسرافیل رئیس شورای شهر انار در این رابطه به خبرنگار ایلنا گفت: این قانون در شهر‌هایی همچون رفسنجان و زرند نیز اجرایی شده است اما مشکلات و نارضایتی‌های ایجاد شده در انار را ندارد. کارگران ایرانی از انجام کارهای پست خودداری می‌کنند درحالیکه کشاورزان و باغداران به شدت نیازمند نیروی کار هستند این شرایط با شروع بارندگی‌ها به مراتب برای کشاورزان دشوار‌تر نیز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت ادامه اجرای این طرح با بحران کمبود کارگر مواجه خواهیم شد، گفت: به هر حال نیاز به نیروی کار در شهرستان انار وجود دارد بنابراین در صورتیکه نتوان جایگزینی برای افاغنه پیدا کرد باید در مورد عدم حضور آن‌ها تجدید نظر کنیم.

در این میان گفته می‌شود که نیروی کار ایرانی با این بهانه که کار با بیل را امروز باید ماشین انجام دهد از انجام این کار‌ها خودداری می‌کنند. در حالیکه این تکنولوژی هنوز در کشور رایج نشده و حتی در صورت بودن این تکنولوژی نیز خرده مالکان این زمین‌ها توانایی خرید این دستگاه‌ها را ندارند.

صور اسرافیل با بیان اینکه در دیدار با فرماندار انار این مشکل را به اطلاع وی رسانده است، گفت: البته مسئولیت اجرای این طرح بر عهده شورای تامین استان است که بنده از پشت پرده اجرایی شدن کار‌ها در این شورا اطلاعی ندارم اما در این رابطه نیز تا کنون هیچ مشورتی با شورای شهر صورت نگرفته است.

بر این اساس برخی از اعضای شورای شهر انار نیز با این استدلال که مشکلاتی که افاغنه تا کنون برای سکنه ایجاد کرده‌اند به نسبت سایر شهر‌ها کمتر بوده است، معتقدند که برای جلوگیری از مختل شدن کار مردم باید این نیرو در انار به کار خود ادامه دهد در غیر اینصورت مردم ناچارند تا در خفا از این نیرو استفاده کنند که در اینصورت نیز مشکلاتی برای نیروی انتظامی ایجاد خواهد شد.

صور اسرافیل با اشاره به مراجعه چند تن از کشاورزان به وی عنوان کرد: برخی از این کشاورزان در مراجعات خود مطرح کردند که در صورت عدم رسیدگی به مشکلات آن‌ها طوماری را برای فرماندار ارسال می‌کنند.

دلیل اعتراض کشاورزان در این شهر زمانی بیشتر آشکار می‌شود که که بدانیم وسعت زمین‌های کشاورزی در شهرستان انار به نسبت شهر‌های اطراف خود بیشتر است و به همین نسبت کشاورزان و نیروی کار بیش تری در این زمین‌ها نیاز است. این کشاورزان همچنین معتقدند بومی نبودن فرماندار بر این مشکل افزوده است.

بر این اساس یکی از کشاورزان اناری در گفت‌و‌گو با ایلنا با تاکید بر اینکه ممنوعیت حضور افاغنه در انار به ضرر کل کشور خواهد بود عنوان کرد: نه تنها در کارهای کشاورزی بلکه در کلیه امور یدی و ساختمانی نیز از زمان اجرای این طرح با مشکلات جدی مواجه شده‌ایم در حالیکه در رفسنجان افاغنه در بخشی از شهر دارای اردوگاه جداگانه‌ای هستند این مشکلات برای کشاورزان وجود ندارد.

اگر چه در مرجعات مکرر کشاورزان به فرمانداری به آن‌ها گفته شده که به زودی کارگر فصلی دراختیار آن‌ها قرار می‌گیرد اما تاکنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است

طبق طرحی که در استانداری کرمان به تصویب رسیده افاغنه اجازه اقامت در سایر شهرستان‌های استان کرمان جز شهرستان کرمان، رفسنجان، راور، کوهبنان، زرند، بردسیر و سیرجان را ندارند.

اگرچه نیاز به حضور نیروی کار افغانی در برخی مناطق کشور به شدت احساس می‌شود اما از سوی دیگر نیز نباید فراموش کرد که حضور این اتباع بیگانه در کشور در برخی موارد موجب بروز مشکلاتی اغلب جدی برای شهروندان ایرانی نیز شده است. بنابراین انتظار می‌رود مسئولان برای حل مشکلات مربوط به حضور و یا عدم حضور این اتباع بیگانه در کشور با بررسی‌های کار‌شناسی و همه جانبه دست به چنین اقداماتی بزنند تا بار دیگر شاهد ایجاد مشکلات این چنینی برای کشاورزان و همچنین آسیب‌های جدی به قشر کارگر نباشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز