خبرگزاری کار ایران

یک فعال حقوق صنفی کارگران خباز هشدار داد:

نیمی از نانوایان مریوان و سروآباد با احداثکارخانه نان بیکار می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۹۰۰

«اگر این معضل مانند سایر مشکلات کارگران خباز مدیریت نشود، که به طور حتم نمی‌شود، و این کارخانه با برنامه ریزی دقیقی شروع به کار نکند، ممکن است بیش از نیمی از کارگران نانوایی‌های مریوان و سروآباد بیکار شوند.»

یک فعال حقوق صنفی کارگران نانوا نسبت به بیکاری بیش از نیمی از کارگران نانوایی‌های مریوان و سروآباد در پی احداثیک کارخانه تولید نان در نزدیکی این دو شهرستان هشدار داد.

«عبدالله بلواسی» در این باره به ایلنا گفت: به بهانه صنعتی شدن، به زودی یک کارخانه تولید نان در شهرستان مریوان شروع به کار می‌کند. صاحبان این کارخانه می‌گویند روزانه به میزان مصرف دو شهر، نان تولید خواهند کرد.

او افزود: اگر این معضل مانند سایر مشکلات کارگران خباز مدیریت نشود، که به طور حتم نمی‌شود، و این کارخانه با برنامه ریزی دقیقی شروع به کار نکند، ممکن است بیش از نیمی از کارگران نانوایی‌های مریوان و سروآباد بیکار شوند.

بلواسی با اشاره به تلاش‌های چندین ساله برای احداثو راه اندازی این کارخانه گفت: وقتی نانوایی‌ها تعطیل شوند، کارفرمایان خباز نیز زیان صد در صدی می‌بینند.

این فعال کارگری در ادامه با اشاره به روند رو به گسترش مکانیزه شدن نانوایی‌های دو شهرستان مریوان و سروآباد، تاکید کرد: این کارخانه تولید نان در حالی به زودی شروع به کار می‌کند که مکانیزه شدن نانوایی‌ها، تعداد کارگران خباز را در هر نانوایی از ۴ به ۲ نفر کاهش می‌دهد.

بلواسی در عین حال با اشاره به سودده نبودن نانوایی‌ها برای کارفرمایان، گفت: دولت در موضوع اصلاح قیمت نان کلاهبرداری کرد، چرا که اعلام کرده بود قصد دارد به بهانه به صرفه نبودن اداره نانوایی‌ها برای کارفرمایان و افزایش دستمزد کارگران، قیمت نان را اصلاح می‌کند اما در واقع نان را گران کرد.

او با اشاره به افزایش قیمت آرد همزمان با افزایش حداقل سی درصدی قیمت نان، ادامه داد: با افزایش قیمت آرد، نه تنها دستمزد کارگران افزایش پیدا نکرد بلکه درآمد کارفرمایان نیز تغییر چندانی نکرد.

بلواسی همچنین افزود: اگر کارگران خباز بیکار شوند به دلیل سیاست‌های سازمان تامین اجتماعی و بخشنامه‌های ضد کارگری، نمی‌توانند از خدمات این سازمان بهره‌مند شوند.

این فعال حقوق صنفی کارگران خباز در پایان از مقام‌های محلی و نماینده شهرستان‌های مریوان و سروآباد درخواست کرد که با نمایندگان کارگران خباز مذاکره کنند و به کارگران تضمین دهند با احداثاین کارخانه، کارگری خبازی بیکار نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز