خبرگزاری کار ایران

اخراج ۲ کارگر در پی اعتراض صنفی در معدن چشمه پودنه / کارگران ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۸۷۲

«کارگران از این وضعیت خسته شده‌اند. از شهریور ماه گذشته حقوق کارگران پرداخت نشده و در شرایط سختی به سر می‌برند. / اقساط معوقه و دغدغهٔ تامین معیشت در این منطقه آنقدر زیاد است که نمی‌توان مدت طولانی به این وضعیت ادامه داد.»

۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه درکرمان، نزدیک به ۴ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.

منابع کارگری ایلنا از اعتراض صنفی ۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه در واکنش به تعویق ۴ ماه حقوق طی هفته‌ی گذشته خبر می‌دهند. کارگران این معدن از یکشنبه هفته گذشته(۱۴ دی) به دلیل عدم پرداخت حقوق و معوقات مزدی خود دست از کار کشیده‌اند.

بنا بر این گزارش، در پی این تجمع اعتراضی، حقوق مهرماه کارگران پرداخت شده است و فعلا در پی وعده های داده شده از امروز شنبه(۲۰ دی) به کار بازگشته‌اند.

یکی از کارگران معدن چشمه پودنه درباره دلایل اعتراض همکارانش توضیح داد: کارگران از این وضعیت خسته شده‌اند. از شهریور ماه گذشته حقوق کارگران پرداخت نشده و در شرایط سختی به سر می‌برند. اقساط معوقه و دغدغهٔ تامین معیشت در این منطقه آنقدر زیاد است که نمی‌توان مدت طولانی به این وضعیت ادامه داد. او پرسید: چرا باید برای دریافت مطالبات به حقمان این همه سختی را تحمل کنیم؟

منابع کارگری ایلنا همچنین از اخراج دو نفر از کارگران در پی این اعتصاب صنفی خبر می‌دهند.

بنا به گفته کارگران، در پی تجمع هفتهٔ گذشته، دو نفر از کارگران معترض توسط کارفرما اخراج شده‌اند. گفته می‌شود این دو کارگر اخراجی، از کارگران بخش استخراج و ایمنی معدن هستند.

یکی از کارگران این کارخانه روز شنبه(۲۰ دی) به ایلنا گفته است با وجود آنکه کارگران چیزی بیش‌تر از حقشان نمی‌خواهند، اما کارفرما می‌گوید فعلا پول ندارد که به کارگران بدهد و از آن‌ها خواسته چند روزی صبر کنند.

این در حالی است که به گفتهٔ این کارگر، بعید به نظر می رسد که به زودی مطالبات وصول شود.

او در این باره گفت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال کارفرما باید با بخش خصوصی و کارگران تسویه کند نه اینکه آن‌ها را به حال خود‌‌ رها کند. اگر قسط بانکی تان یک روز عقب بیفتد باید جریمه دیر کرد پرداخت کنید در چنین شرایطی این شیوه برخورد با کارگرانی که در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند و حتی سختی کار هم دریافت نمی‌کنند غیرمنصفانه است.

وی همچنین به شرایط سخت کار در معدن اشاره کرد و گفت: متاسفانه هیچگونه سختی کاری به کارگران معدن پرداخت نمی‌شود. یکی از دلایل اعتراض کارگران هم همین عدم در نظر گرفتن شرایط سخت کار است.

این منبع کارگری همچنین به عدم وجود نماینده کارگری و شورای کارگری در معدن چشمه پودنه اشاره کرد و گفت: متاسفانه یکی از مشکلات اساسی ما این است که در این معدن نه نماینده کارگری وجود دارد و نه شورای اسلامی کار.

در حالیکه طبق قانون کار در کارگاه‌های بالای دویست نفر باید شورای کارگری متشکل از ۴ عضو اصلی و سه عضو علی البدل تشکیل شود اما به دلیل عدم پیگیری‌های مستمر تاکنون این قانون در معدن چشمه پودنه اجرایی نشده است.

لازم به یادآوری است که در فروردین ماه سال جاری نماینده کارگری این معدن در پی پیگیری مطالبات صنفی کارگران مجبور به استعفا و ترک کار اجباری شد. ترک کار اجباری این فعال کارگری پس از آن صورت گرفت که وی در رابطه با حادثه ‌ای که در روز یکم اسفند ماه منجر به کشته شدن سه نفر از کارگران این معدن به نام‌های «محمدرضا صادقی»، «حسین محمدی» و «حسین اسلامی» شده بود، در گفتگو با ایلنا ازبه روز نبودن استانداردهای ایمنیدر این معدن خبر داده بود.

قرار بازداشت ۲۴ ساعته برای کارگران اخراجی

در پی اعتراض صنفی کارگران معدن چشمه پودنه که منجر به اعتصاب صنفی این کارگران در هفتهٔ گذشته شده است، یکی از دو کارگر اخراجی این شرکت معدنی در گفتگویی با ایلنا از طرح شکایت توسط کارفرما خبر داد و گفت: به دلیل اعتراض هفتهٔ گذشته، کارفرما از ما دو نفر شکایت کرد که به همین دلیل باید به مدت ۲۴ ساعت در بازداشت باشیم.

وی گفت: اعتراض صنفی هفتهٔ گذشته که منجر به اعتصاب کارگران شد دلیل اصلی اخراج و طرح شکایت علیه ما بود.

این کارگر اخراجی همچنین در خصوص وضعیت کارگران این معدن گفت: شرایط سخت کار و عدم پرداخت حقوق و معوقات به مدت ۴ ماه باعثمی‌شود فشار زیادی به کارگران وارد شود که در ‌‌نهایت منجر به اعتراض آن‌ها می‌شود.

گفتنی است، معدن چشمه پودنه یک معدن نوپاست که ۱۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد. به گفتهٔ کارگران، این معدن تا سالهای آینده ذخیرهٔ بالایی جهت استخراج دارد. معدن چشمه پودنه در ۴۵ کیلومتری شهر کوهبنان در شمال استان کرمان قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز