خبرگزاری کار ایران

تعطیلی ۲۵ واحد کوره پزخانه در ورامین طی چهار ماه گذشته

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۳۳۸

«از مجموع ۳۰ واحد باقی مانده تولید آجر سنتی در منطقه ورامین، امروز حداکثر ۵ واحد آنهم با حداقل ظرفیت تولید و نیروی کار به فعالیت ادامه می‌دهند و باقی واحد‌ها به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تبعات کسادی بازار ساخت و ساز بر تولید آجر، از شهریور ماه سال جاری به مرور تولید‌ات خود را متوقف کرده‌اند.»

نایب رییس انجمن صنفی کارگران کوره ‏پزخانه ‏های ورامین از تعطیلی بیش از ۲۵ واحد کوره پزخانه فعال در این شهرستان از شهریور ماه سال جاری خبر داد.

«جعفر معصومی اصل» در این باره به ایلنا گفت: از مجموع ۳۰ واحد باقی مانده تولید آجر سنتی در منطقه ورامین، امروز حداکثر ۵ واحد آنهم با حداقل ظرفیت تولید و نیروی کار به فعالیت ادامه می‌دهند و باقی واحد‌ها به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تبعات کسادی بازار ساخت و ساز بر تولید آجر، از شهریور ماه سال جاری به مرور تولید‌ات خود را متوقف کرده‌اند.

او با بیان اینکه این موضوع باعثبیکاری بیش از هزار کارگر فصلی و دائمی شده است افزود: کارگران واحد‌های فعال باقی مانده اغلب «آتش کار» هستند که مسئولیت پختن آجرهایی که کارگران «قالب‌بند» در طول تابستان خشت زده‌اند را بر عهده دارند. این کارگران بعد از اتمام کارشان سرنوشتی مشابهه همکارانشان خواهند داشت.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه ۵ واحد باقی مانده با ظرفیت ۲۰ درصدی نیروی کار فعالیت دارند اظهار داشت: در سال جاری به تبع افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی بویژه گاز که منجر به تعطیلی اغلب این واحد‌ها شده است بیش از هزار کارگر بیکار شده‌اند.

به گفته وی اغلب نیروی کار کوره‌پزخانه‌ها را کارگران فصلی تشکیل می‌دهند که با آغاز فصل گرما در اواسط بهار شروع به کار کرده و در فصل سرما به کار خود خاتمه می‌دهند.

به گفته معصومی مهم‌ترین دلایل پدید آمدن شرایط فعلی رکود بازار ساخت ساز مسکن، عدم افزایش قیمت آجر در دو سال اخیر و افزایش سرسام آور قیمت گاز است که کارفرمایان را واردار به تعطیلی واحد‌های آجر پزی خود کرده است.

او گفت: یکی دیگر از دلایل تعطیلی کوره‌های آجر پزی، کم شدن تقاضا برای استفاده از آجرهای سنتی در کار ساختمانی است چرا که پیمانکاران ساختمانی این روزها بیشتر آجر‌های سفالی استفاده می‌کنند.

معصومی در خاتمه اظهار داشت: کوره‌های منطقه ورامین در گذشته روزانه سه شیفت کار می‌کرد اما با رکود بازار کار ادامه فعالیت برای مالکان این کارگا‌ها مرقوم به صرفه نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز