خبرگزاری کار ایران

بهای طلا رشد کرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۲۷۳

بی‌ثباتی سیاسی در یونان و انتظار برای گسترش تدابیر محرک مالی در اروپا، موجب ضعیف شدن ارزش یورو و در مقابل صعود دلار می‌شود. یوروی ضعیف‌تر فلزات ارزشمند را تحت فشار قرار می‌دهد و قیمت آنها را پایین‌تر می‌برد.

طلا در بازار جهانی با نگرانی سرمایه گذاران نسبت به بحران سیاسی یونان و احتمال خروج این کشور از منطقه یورو که از تقاضا برای این فلز گرانبها پشتیبانی می‌کند، اندکی افزایش یافت.

به گزارش ایلنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات صبح دوشنبه بازار سنگاپور حداقل ۰.۵ درصد افزایش و کاهش یافت و ۱۱۹۳ دلار معامله شد.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه، ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۱۱۹۳ دلار رسید.

این فلز ارزشمند روز جمعه به ۱۱۶۸ دلار کاهش یافته بود که پایین‌ترین قیمت از اول دسامبر بود اما بدنبال نگرانی‌ها نسبت به خروج یونان از منطقه ارزی یورو و تقاضا برای پناهگاه مطمئن سرمایه، با ۰.۵ درصد افزایش روبرو شد.

ذخایر اس پی دی آر گولدتراست که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان است، نسبت به روز جمعه تغییر نداشت و همچنان در پایین‌ترین سطح از سپتامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون قرار دارد.

آنتونیس ساماراس، نخست وزیر یونان روز جمعه هشدار داد که پیروزی حزب مخالف در انتخابات ۲۵ ژانویه منجر به ورشکستگی این کشور و خروج آن از منطقه یورو می‌شود. این اظهارات موجب شد یورو به پایین‌ترین سطح از مارس سال ۲۰۰۶ تاکنون سقوط کند. طلا در دسامبر تحت تاثیر کندی اقتصادهای بزرگ جهان که تقاضا برای این فلز زرد را تقویت کرد، برای نخستین بار در چهار ماه گذشته صعود کرد.

به گفته تحلیلگران، بی‌ثباتی سیاسی در یونان و انتظار برای گسترش تدابیر محرک مالی در اروپا، موجب ضعیف شدن ارزش یورو و در مقابل صعود دلار می‌شود. یوروی ضعیف‌تر فلزات ارزشمند را تحت فشار قرار می‌دهد و قیمت آنها را پایین‌تر می‌برد.

اظهارات هفته گذشته ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا مبنی بر اینکه تورم منفی در منطقه یورو را بعید نمی‌داند، انتظارات را نسبت به دورنمای خرید وسیع اوراق قرضه دولتی افزایش داده است.

از سوی دیگر معامله‌گران طلا به وضعیت بازار نفت چشم دوخته اند که بر طلا به عنوان پناهگاهی در برابر تورم حاصل از افزایش قیمت انرژی تاثیر می‌گذارد. در اخبار مربوط به بازارهای فیزیکی، فروش سکه‌های عقاب ضرابخانه آمریکا در دسامبر ۷۰ درصد نسبت به ماه نوامبر کاهش یافت و مجموع فروش سکه طلای این ضرابخانه در کل سال گذشته ۳۹ درصد نزول کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طلا سال گذشته در پی پایان تدابیر محرک مالی بانک مرکزی آمریکا در اکتبر و نزدیک شدن این بانک به افزایش نرخ‌های بهره، کاهش یافت که نخستین کاهش سالانه متوالی از سال ۲۰۰۰ به این طرف بود.

شاخص دلار بلومبرگ به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۵ تاکنون صعود کرده است.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره با دو درصد افزایش، به ۱۶.۰۶۵ دلار رسید. هر اونس پلاتین با ۰.۹ درصد افزایش، به ۱۲۱۲ دلار رسید و هر اونس پالادیم با ۰.۷ درصد افزایش، ۸۰۰ دلار معامله شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز