خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان:

خام فروشی و عدم شفافیت پاشنه آشیل حوزه معدن در گذشته

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۱۵۸

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: خام فروشی و عدم شفافیت پاشنه آشیل حوزه معدن استان در گذشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: خام فروشی و عدم شفافیت پاشنه آشیل حوزه معدن استان در گذشته است.

به گزارش ایلنا؛ محمد دره وزمی امروز ظهر در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی است با توجه به اینکه رسانه ها یکی از ارکان مهم دموکراسی است افزود: رسانه ها بهترین واسطه بین مردم و دستگاههای اجرایی هستند.

وی ادامه داد: ما موظفیم گزارش عملکرد استان را در حوزه کاری خود به صورت شفاف و کاملاً بدون ابهام از طریق رسانه ها به اطلاع مردم برسانیم.

دره وزمی اضافه کرد: کردستان استان توسعه نیافته ای است باید واقعیات را بشناسیم و راه پیشرفت به توسعه ای مطلوب را ترسیم کنیم، ما آمار را برای رشد و تعالی خود نمیخواهیم بلکه برای آگاهی مردم و شناخت از منطقه مورد نیاز است پس هیچ دلیلی برای ارائه آمار کذب نیست.

وی در ادامه گفت: سنگ مرمر استان بهترین و با کیفیت ترین نوع سنگ مرمر در ایران و خاور میانه است که متاسفانه در معادن کردستان به صورت خام آن را به فروش می رسانند که امید است با ایجاد صنایع فرآوری از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری کنیم.

دره وزمی با اشاره به اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان دولت و معدن کاران را قانع کرده که فرآوری مواد معدنی از طریق ایجاد این صنایع به نفع اقتصاد استان است گفت: انجام این امور اشتغال و رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در حوزه معادن به دلیل حساسیت بالا لیست تمامی معادن در سایت سازمان قرار گرفته و مشخص شده است که این معادن به اسم چه کسانی به ثبت رسیده است و جای هیچ ابهامی نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به نامه نگاری های اخیر نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی و استاندار کردستان در خصوص واگذاری معادن گفت: کردستان استانی توسعه نیافته است خط کشی کردن بومی و غیر بومی به نفع استان نیست، من هیچ قضاوتی نمیکنم و قضاوت را به افکار عمومی می سپارم.

دره وزمی گفت: ما برای توسعه کردستان نیاز به جذب سرمایه گذار داریم و این موضوع هم بومی و غیر بومی را نمیشناسد هر کسی که اعلام آمادگی کند براساس قانون با وی باید همکاری صورت بگیرد، در هیچ جای قانون اشاره نشده که معادن به افراد غیر بومی واگذار نشود.

وی یکی از مهمترین مشکلات کردستان را حوزه معدن در گذشته واگذاری معادن به افراد غیر کاردان و بدون سرمایه عنوان کرد و گفت: افرادی در گذشته معادن را به اسم خود ثبت کرده اند ولی به دلیل نداشتن سرمایه و آشنایی با فوت و فن کار آن را به افراد دیگر واگذار کرده اند.

دره وزمی گفت: معدن قلعه گاه موچش که موضوع نامه نگاری های اخیر در کردستان بوده است نیز در چهارچوب قانون به فردی بومی واگذار شده که این فرد بعد از مدتی آن را به شخص دیگری که غیر بومی استان است فروخته است که از نظر قانون هیچ ایرادی ندارد و خلاف قانون نیست.

وی در ادامه تعداد معادن دارای پروانه بهره برداری را ۳۴۰ واحد معدنی عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۵۰ درصد این معادن تعطیل است.

دره وزمی افزود: ۶۰۵ میلیون تن ذخایر معدنی با ۱۸ گونه معدنی از جمله آهن، طلا، سرب، روی، فسفات، باریت، سیلیس و غیره در استان کردستان برداشت میشود.

وی با بیان اینکه درصد کمی از مساحت استان مورد عملیات اکتشاف قرار گرفته است گفت: این میزان ذخایر معدنی به نسبت معادن کشور رقم بسیار پایینی است

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز