خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت با انتقاد به شیوه پرداخت یارانه‌ها گفت:

پروژه‌های نفت تعطیل، فقرا فقیرتر و اغنیا، غنی‌تر شدند

پروژه‌های نفت تعطیل، فقرا فقیرتر و اغنیا، غنی‌تر شدند
کد خبر : ۲۳۷۷۹۴

خصوصی سازی‌ها در نفت چیزی جز ولنگاری، بهم خوردن زنجیره تولید و ساختار مدیریتی و اعطای مجتمع‌ها به نهادهای غیر تخصصی بروکرات‌تر از دولتی‌ها نداشته است.

معاون وزیر نفت گفت: ما به عنوان وزارت نفت هر ماه ۳میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بابت هدفمندی پرداخت می کنیم در حالی که پروژه های اساسی و کلیدی صنعت نفت متوقف شده و نتیجه هدفمندی نیز چیزی جز فقیر تر شدن فقرا و غنی تر شدن اغنیاء نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور معظمی با بیان اینکه بعد از و اگذاری ها آنچه در صنعت نفت صورت گرفته نه واگذاری که ولنگاری و رها سازی است گفت: در حال حاضر زنجیره تولید و ساختار مدیریتی بهم خورده است و آنچه در صنعت نفت و پتروشیمی صورت گرفته خصوصی سازی نیست بلکه بنگاههای اقتصادی از نهاد تخصصی گرفته شده و به مجموعه های غیر تخصصی داده شده که البته همه خصولتی هستند و ازدولتی ها هم بیشتر بروکرات هستند ضمن اینکه کلیدی ترین بخش توسعه واحدهای پتروشیمی واگذار شده متوقف شده است.


وی خاطر نشان کرد: کار توسعه ای هیچ یک از مجتمع های پتروشیمی و پالایشگاهها به اتمام نرسیده است و هیچ نظارت و حاکمیتی نیز بر آن ها اعمال نمی شود.


معاون وزیر نفت با طرح این سوال که چرا پتروشیمی ها میلیاردها دلاری را که بابت پول خوراک به صنعت نفت بدهکارند نمی دهند ادامه داد: ما به عنوان وزارت نفت هر ماه ۳میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بابت هدفمندی پرداخت می کنیم در حالی که پروژه های اساسی و کلیدی صنعت نفت متوقف شده و نتیجه این هدفمندی نیز چیزی جز فقیر تر شدن فقرا و غنی تر شدن اغنیاء نیست.


وی تصریح کرد: بعد از واگذاری ها همه قراردادها بهم خورده تا حدی که حتی وزیر نفت به پالایشگاهها بخشنامه داده که در قراردادهای بعد از واگذاری به تعهدات عمل شود اما حتی مجمع اینها از وزارت نفت قوی ترند.


معظمی اظهار داشت: ما به کلیه پالایشگاهها و پتروشیمی ها توصیه کرده ایم که به تعهدات خود عمل کنند البته به سمت رگلاتوری نیز حرکت می کنیم.


وی در ادامه گاز را از جمله مزیتهای نسبی و رقابتی کشور برشمرد و گفت: باید فضا را برای سرمایه گذاری در این بخش ایجاد کنیم که سرمایه گذاران داخلی و خارجی وارد شوند.


معاون وزیر نفت همچنین به پایداری نقش نفت در سبد انرژی اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۰ سهم نفت و گاز در سبد انرژی ۶۰ درصد بوده است و در سال ۲۰۴۰ به ۵۰ درصد می رسد یعنی نفت همچنان نقش کلیدی داشته و کماکان استراتژیک است.


وی در خصوص پیش بینی ها در زمینه کاهش قیمت نفت اظهار داشت: تمام تحلیل ها این بودکه قیمت نفت بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار باقی بماند اما نفت نه تنها یک کالای استراتژیک و البته تابع قانون عرضه و تقاضا است بلکه به طور قطع یک کالای استراتژیک سیاسی است لذا طبق پیش بینی ها ممکن است حتی به ۴۰ دلار نیز برسد اما اینکه اقتصاد جهانی توان تداوم کاهش اینگونه قیمت نفت را داشته باشد امکان پذیر نیست.


وی ادامه داد: کاهش قیمت نفت باعثکاهش درآمد تولید کنندگان و به تبع آن باعثافزایش دارایی مصرف کنندگان می شود مثلا می بینیم که ۹۰ میلیارد دلار به دارایی آمریکا اضافه شده و روس ها ۱۱۰ میلیارد دلار ضرر کرده اند در اعضای اوپک عربستان، کویت و امارات نیز دچار خسارت شده اند.


معظمی خاطر نشان کرد: آنگونه که دیگر اعضای اوپک از کاهش قیمت نفت ضرر کرده اند ایران دچار زیان نشده زیرا ما به دلیل محدودیتهای تحریم سقف معینی صادارت داشتیم.


وی در ادامه اظهار داشت: در ازای ۱۰ درصد کاهش قیمت نفت خام ۰.۲ درصد نرخ رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته افزایش می یابد و همچنین منجر به رشد اقتصادی جهان به میزان ۰.۱۶ درصد ویا در کشورهای نوظهور رشد ۱۴ درصدی را در پی داشته است و همچنین ۰.۲۵ درصد تورم اقتصاد کشورهای توسعه یافته و ۰.۲ درصد تورم جهانی را کاهش داده است.


معاون وزیر نفت اظهار داشت: برخلاف سال ۲۰۱۳ که اغلب مناطق جهان با رشد مصرف نفت مواجه بود در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ این روند نزولی بوده است.


وی در ادامه به فرصتهایی که صنعت نفت پیش روی بخش خصوصی قرارداده اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی می تواند ظرفیت تولید نفت خام را به ۴.۷ و میعانات را به یک میلیون تن برساند.


معاون وزیر نفت با اشاره به قول رئیس جمهور مبنی بر افزایش تولیدگاز به صد میلیون متر مکعب خاطر نشان کرد: این میزان افزایش تولید گاز ۷ میلیارد دلار ارزش دارد که در سال آینده نیز ۱۰۰ میلیون متر مکعب دیگر به این افزایش تولید اضافه خواهد شد لذا در سال آتی به صورت جدی برای صادرات گاز برنامه ریزی می کنیم به طوری که ترکیه خواهان افزایش قابل توجه گاز است. صادرات به عمان و عراق از اوایل سال آینده نهایی می شود و به پاکستان نیز استراتژی صادارت داریم که اینها به عنوان سیاستهای تکلیفی اقتصاد مقاومتی است.


وی در خصوص پالایشگاههای ۶۰ هزار بشکه ای نیز گفت: در حال حاضر ۵۴ شرکت برای احداثاین پالایشگاهها در سیراف اعلام آمادگی کردند که قرار است از این تعداد ۸ شرکت انتخاب شود که ۶ شرکت کاملا خصوصی و دو شرکت خصولتی خواهند بود.


معظمی با اشاره به اینکه برای گازهای فلر نیز درخواستهای زیادی آمده تصریح کرد: در حال حاضر مجلس قیمت خوراک را مشخص کرده و تخفیف نیز در نظر گرفته اما اینکه چرا کسی حاضر به سرمایه گذاری نیست به این دلیل است که فقط به دنبال قیر ویا وکیوم باتون هستند.


وی در ادامه با انتقاد از تولید انبوه متانول اظهار داشت: درست است که ما در پتروشیمی دارای مزیت رقابتی هستیم اما میزان نیاز بازار نسبت به این کالا چقدر است؟ در حالی که باید گفت ورود میزان زیادی از این فرآورده به بازار منجر به آشوب و بهم ریختگی می شود اما تولید کنندگان می گویند قیمت را ما تعیین می کنیم و یا کود شیمیایی تولیدمی کنیم اما میزان نیاز ما به کود شیمیایی فقط ۲ میلیون است در حالی که ۴.۵ میلیون تن تولید می کنیم و در آخر نیز کود فسفاته وارد می شود.


معاون وزیر نفت اظهار داشت: واحدهای GTPP تا پایان سال افزایش تعدادخواهند داشت که باعثمی شود حجم بیشتری از گاز به پلی پیلین و پلی پروپیلن تبدیل شود.


وی همچنین گفت: فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال آینده وارد مدار می شود پالایشگاه آناهیتا در سال ۹۸ وارد مدار می شود که ظرفیت پالایشی به سه میلیون بشکه خواهد رسید.


وی یادآور شد: پوشش گاز رسانی کشور نیز تا ۳ الی ۴ سال آینده به ۹۸.۵ درصد می رسد که در این راستا دو میلیون و ۲۶۳هزار خانوار از طریق سی ان جی گاز طبیعی و ال پی جی گاز رسانی خواهند شد که این پروژه نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد.


معظمی همچنین به احداثجایگاههای سی ان جی اشاره کرد و گفت: برنامه ما این است که هزار جایگاه جدید احداثکنیم که با این اقدام سی ان جی جایگزین ۱۹ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین خواهد شد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز