خبرگزاری کار ایران

رییس ستاد مدیریت سوخت:

۲۰۰ هزار خودرو فرسوده از چرخه خارج شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۵۲۲

در سال ۹۳ منابعی بابت خروج خودرو‌های فرسوده در نظر گرفته نشده است و این کار اقدامی قابل توجه و کم نظیر در روند خروج خودرو‌های فرسوده است.

رییس ستاد مدیریت سوخت گفت: ۲۰۰ هزار خودرو فرسوده از چرخه خارج شد.

به گزارش ایلنا، علیرضا فیض بخش افزود: با تغییر فرآیند خروج خودرو‌های فرسوده از چرخه حمل و نقل، بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در ۹ ماهه اول سال ۹۳ از چرخه حمل و نقل خارج شدند.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ضمن اعلام این خبر به میزان آلایندگی خودرو‌های کاربراتوری اشاره کرد و افزود: طبق اعلام کارشناسان، میزان آلایندگی هر خودرو کاربراتوری ۵۰ برابر یک خودرو " یورو۴ " و ۲۲ برابر یک خودرو " یورو۲ " است و با توجه به تولیدات خودرو سازان داخلی و واردات خودرو که بیشتر آنها با استانداردهای یورو ۴ است، ۲۰۰ هزار خودرو فرسوده معادل ۱۰ میلیون خودرو یورو ۴ برای شهرها تولید آلایندگی می نماید.

فیض بخش اظهار داشت: خوشبختانه با همکاری مناسب نیروی انتظامی، راهور ناجا، وارد کنندگان خودرو و مراکز اسقاط، تا پایان آذرماه امسال، میزان اسقاط خودرو‌های فرسوده به بیش از ۵ برابر مدت مشابه آن در سال گذشته رسیده است.

وی با اشاره به تفاوت فرآیند خروج خودرو‌های فرسوده در سال جاری اظهار داشت: ‌ با اجرای مصوبه قانونی سال ۱۳۸۸ که به دلایل مختلف به اجرا نرسیده بود، واردکنندگان خودرو در تعامل با مراکز اسقاط، مصوبات مربوطه را عملیاتی نمودند و با توجه به جدول پیش بینی شده و در نظر گرفتن میزان مصرف بنزین خودری وارداتی، موظف به اسقاط خودروهای فرسوده شدند و این روند با نظارت عالیه ستاد و همکاری مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در سراسر کشور در حال اجرا است.

فیض بخش به برون سپاری این طرح و اجرای قانون اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته مبالغی از وارد کنندگان بابت خروج خودروهای فرسوده دریافت می‌گردید اما اسقاط به دلایل مختلف محقق نمی‌شد اما با تدبیر ستاد، اسقاط و از رده خارج کردن خودروها به وارد کنندگان و مراکز اسقاط سپرده شد و ستاد نقش نظارتی و سیاستگذاری خود را ایفا می نماید و این روش با عرضه و تقاضا بازار نیز هماهنگ است‌.

وی عدم تخصیص بودجه و منابع مالی را از دیگر محاسن این طرح اعلام کرد و افزود: در سال ۹۳ منابعی بابت خروج خودرو‌های فرسوده در نظر گرفته نشده است و این کار اقدامی قابل توجه و کم نظیر در روند خروج خودرو‌های فرسوده است.

فیض بخش با اشاره به رکورد اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۹۳ گفت: در سال های گذشته بیشترین رقم اسقاط در یک سال ۲۵۰ هزار دستگاه و کمترین آن ۷۲ هزار دستگاه بوده که پیش بینی ما تا پایان سال فراتر از ۲۵۰ هزار دستگاه است و این می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوای کلان شهرها و فرآیند از رده خارج کردن خودرو‌ها داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز