خبرگزاری کار ایران

رضایت مشتریان از خودروهای ایرانی کمتر شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۱۵۷

شرکت بازرسی و کیفیت و استاندارد ایران در سیزدهمین دوره متوالی اندازه گیری رضایت مشتریان از فرایند فروش خودر‌وهای سواری مربوط به نیمه اول سال ۱۳۹۳ اعلام کرد که کرمان موتور در کسب رضایت مشتریان افت ۹.۸ درصدی را تجربه کرده است.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در سیزدهمین دوره متوالی اندازه گیری رضایت مشتریان از فرایند فروش خودر‌وهای سواری مربوط به نیمه اول سال ۱۳۹۳ با ۱۰۸ هزار و ۴ نفر خریدار خودرو از ۱۲ شرکت عرضه کننده خودروی سواری که بیش از ۶۷ مدل خودرو را عرضه نموده بودند، مصاحبه انجام داده که نتایج بررسی ها افت ۱.۶درصدی رضایت مشتریان در مقایسه با نیمه دوم سال ۹۲ نشان می‌دهد.

به گزارش ایلنا، شرکت مدیا موتورز با ۱.۴ درصد افزایش امتیاز، از بیشترین نرخ رشد رضایت مشتریان و شرکت کرمان موتور با ۹.۸درصد افت امتیاز، از بیشترین نرخ افت رضایت مشتریان در مقایسه با نیمه دوم سال۹۲ برخوردار شده اند.

براساس نظرسنجی انجام گرفته شرکت مدیا موتورز عرضه کننده خودروهای ام جی روور مدلهای MG۵۵۰ و MG۶ با کسب ۷۱۶ امتیاز از ۱۰۰۰، توانسته بیشترین رضایت مشتریان را از آن خود کند و در صدر جدول رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری قرار گیرد. همچنین شرکت های اطلس خودرو عرضه کننده خودروهای کیا و شرکت آسان موتور عرضه کننده خودروهای هیوندای به ترتیب با دریافت ۶۸۶ و ۶۷۳ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز در رده های بعدی این جدول قرار گرفتند.

در این میان، رضایت مشتریان از فرآیند فروش گروه خودروسازی ایران خودرو که ۵۲.۴ درصد از سهم بازار خودرو کشور را در اختیار دارد، به میزانی بوده که از ۱۰۰۰، امتیاز ۶۱۳ را برای این خودرو ساز در نظر گرفته و این شرکت را در رده ششم جدول رضایتمندی قرار داده اند. همچنین مشتریان میزان رضایت خود از فروش خودروهای سایپا با ۴۱ درصد از سهم بازار کشور را با ارایه ۵۷۸ امتیاز از ۱۰۰۰ نشان داده و آن را در رده دهم جدول جای داده اند.

با بررسی خصوصیات مورد نظرسنجی قرار گرفته، مشتریان بیش از همه از نحوه برخورد پرسنل شرکت های عرضه کننده خودرو راضی بوده و از طرف دیگر در مورد رفع ایرادات احتمالی به هنگام تحویل خودرو کمترین رضایت را داشته اند به طوریکه خصوصیت " رفع ایرادات احتمالی به هنگام تحویل خودرو " با امتیاز ۳۹۵ از ۱۰۰۰پایین ترین و خصوصیت " نحوه برخورد پرسنل " با امتیاز ۷۱۶ از ۱۰۰۰ بیشترین میزان رضایت مشتریان را در بین شاخص های مورد ارزیابی کسب نموده است.

این گزارش می افزاید بیشتر انتقادات مطرح شده از سوی مشتریان در فرآیند فروش خودرو های سواری مربوط به بالا بودن قیمت خودرو می باشد که بیش از ۱۴درصد مشتریان به صورت مستقیم به آن اشاره نموده اند.
براساس این گزارش، در نیمه دوم سال ۱۳۹۲ در مجموع ۴۰۵ هزار و ۹۹۶ خودروی سواری به مشتریان عرضه گردیده که از این تعداد ۸۴.۱ درصد خودروها در دسته خودروهای سدان(۳۶خودرو)، ۱۳.۹ درصد در دسته خودروهای هاچ بک(۱۵ خودرو) و ۲درصد در دسته خودروهایSUV(۱۶خودرو) قرار می گیرد.

از نکات قابل توجه اینکه، سهم بازار ۹۵.۲درصد خودرو های سدان و هاچ بک مربوط به ۲ شرکت ایران خودرو و سایپا و سهم بازار ۸۰.۳ درصد خودروهای SUV مربوط به دو شرکت کرمان خودرو و مدیران خودرو(شرکت عرضه کننده دو خودروی ام وی ام ۳۳X و لیفان ۶۰X) می باشد. شرکت آلفا موتور به علت عرضه محدود خودرو در شش‌ماهه اول ۹۳ در رتبه بندی رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش قرار نگرفته اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز