خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون عمران مجلس:

برای مقابله با سوانح طبیعی کاری نکرده ایم

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۰۸۲

هنگام وقوع زلزله حوادثی همچون آتش سوزی، برق گرفتگی و بیمارهای واگیردار و بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی شیوع پیدا می کند اما ما برای هیچ کدام از این موضوعات آمادگی لازم را نداریم و تاکنون کار مثبتی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود سیستم برنامه ریزی در مواقع بحران گفت: در حالی که در کشور سازمان‌های اداری غیرضروری بسیاری وجود دارد اما یک سازمان و نهاد متولی بحران در کشور نداریم. بنابراین ضرورت تشکیل یک ساختار اداری متمرکز و مسئولیت پذیر در خصوص مسائل بحرانی کشور بسیار احساس می‌شود.

حامد قادرمرزی در گفت و گو با ایلنا افزود: همانگونه که سازمان حفاظت از محیط زیست کشور را داریم باید سازمان مدیریت بحران کشور نیز تشکیل شود. این سازمان همانند سازمان حفاظت از محیط زیست که زیر نظر هیچ ارگانی نیست باید تشکیل شود تا با برنامه ریزی در مواقع بحرانی از جمله زلزله، سیل و بهمن در کشور بتواند از شدت آسیب ها و خساراتی که ایجاد می شود جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه این سازمان باید زیر‌نظر مستقیم ریاست‌جمهوری باشد، اظهار کرد: این سازمان باید دارای یک ساختار قدرتمند باشد که بتواند موضوعات مختلف را پیگیری کند و با موضوعاتی غیرقانونی همچون ساخت‌وسازها غیرمجاز، شهرک سازی‌ها و… مخالفت کند و در صورت مخالفت با یک قدرت سیاسی توان عملکردی آن سرکوب نشود.

قادرمرزی افزود: این سازمان باید منابع مالی مشخص داشته باشد و متمرکز عمل کند که در مواقع بحرانی بتواند با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده مسائل بحرانی را مدیریت کند.

نماینده شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورمان در صدر کشورهایی است که سوانح طبیعی در آن رخ می دهد، گفت: با وجود این جای تاسف دارد که جزو کشورهای دارای وضعیت مناسب در زمینه ایمنی و ایمن سازی محیط زندگی برای رویاروی مناسب با سوانح و حوادثطبیعی نیستیم.

حامد قادرمرزی با اشاره به زلزله بم گفت: متاسفانه در این سانحه طبیعی شمار زیادی از هموطنان ما را در یک چشم بهم زدن کشته شدند. قبل از این زلزله اگر از متولیان و مدیران مرتبط با این موضوع درباره وضعیت آمادگی کشور در صورت بروز مشکل سوال پرسیده می شد، قطعا با دادن عدد و رقم از آمادگی لازم در صورت بروز هرگونه سانحه طبیعی صحبت می کردند. ولی در واقعیت این گونه نیست.

وی افزود: هنگام وقوع زلزله حوادثی همچون آتش سوزی، برق گرفتگی و بیمارهای واگیردار و بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی شیوع پیدا می کند اما ما برای هیچ کدام از این موضوعات آمادگی لازم را نداریم و تاکنون کار مثبتی صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در زلزله بم اسکلت دو ساختمان دو طبقه که مهندسی ساز بودند، فروریخت. از آنجایی که در تهران هم با توجه به اینکه ساخت و سازهای مسکونی به تناسب زلزله های بزرگ ساخته نشده اند، نگرانی ما را چند برابر می کند. از سوی دیگر در بسیاری از مناطقی که گسل ها مانند ری، شمال تهران، گسل مشا و… وجود دارد، ساخت و سازهای بسیاری صورت گرفته است و متاسفانه این ساختمان ها مقاومت لازم در برابر زلزله را ندارند.

این نماینده مجلس یکی از مهمترین مباحثدر علم شهرسازی در زمینه زلزله را شبکه معابر مناسب دانست و افزود: واقعیت این است که در تهران شبکه معابر مناسب و سیستم حمل و نقل کامل و خوبی برای مقاومت در زمان زلزله را نداریم. همچنین در سطح شهر تهران نقاط مناسب برای فرود بالگرد وجود ندارد.

قادرمرزی افزود: طرح‌های شهرسازی مرتبط با شبکه معابر در نقاط بالای شهر تهران نیز براساس استاندار اجرا نشده اند. در بیشتر این مناطق ضریب مالکیت یک خودرو برای هر پلاک مسکونی درنظر گرفته شده و این درحالی است که هر پلاک مسکونی سابق تبدیل به چندین پلاک مسکونی شده و ضریب مالکیت خودرو در شمال شهر تهران نزدیک به ۲ است. این ضریب در جنوب تهران نزدیک به ۸/۰ است. وقتی این واقعیت ها را کنار یکدیگر قرار می دهیم و شبکه حمل و نقل را می سنجیم، می بینیم که وضعیت چندان مطلوب به نظر نمی آید.

وی با انتقاد از اینکه تاکنون در کشورمان یک سازمان متولی بحران در کشور وجود ندارد، گفت: بنابراین در صورتی که سیل یا زلزله رخ دهد، سازمان خاصی برای پیگیری نداریم در حالی که ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در بحثسوانح طبیعی است.

قادرمرزی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت کشور به‌رغم داشتن وظایف بسیاری عدیده ای که دارد بحثمدیریت بحران را هم در قالب یک مدیریت برعهده دارد و افزود: این موضوع جزو آسیب های بزرگی است که باید مدنظر قرار بگیرد. مجموع این موضوعات نشان می دهد که در این زمینه نه به لحاظ ساختاری و نه از نظر فرهنگی کار انجام نداده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که کارشناسان و مسئولان بسیاری در خصوص وضعیت ساخت و سازها بر روی گسل تهران هشدار داده اند، پس چرا کسی بر فعالیت شهردرای در این باره نظارت ندارد، گفت: سیستم نظارت بر شهرداری متمرکز در وزارت کشور است و این وزارتخانه بازهم متولی مدیریت بحران در کشور است بنابراین نمی توان چنین انتظاری داشته باشیم. به رغم اینکه در قانون و براساس موارد علمی طرح های جامع شهری و تفضیلی تعیین می شوند اما باز هم اثری از نظارت بر ساخت و سازها دیده نمی شود. شورای شهر تهران نیز که باید به عنوان نهاد اجتماعی در واقع ناظر بر عملکرد شهردرای باشد متاسفانه آگاهی لازم را بر این موضوع را ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: راه حل این موضوع تشکیل یک ساختار اداری متمرکز و در واقع مسئولیت پذیر در زمینه مدیریت بحران است. همانگونه که سازمان حفاظت از محیط زیست کشور را داریم سازمان مدیریت بحران کشور نیز باید تشکیل شود.

حامد قادرمرزی تاکید کرد: یقین بدانیم زلزله سراغ ما خواهد آمد بنابراین باید با برنامه ریزی آمادگی لازم برای ایمنی و… را داشته باشیم. سازمان مدیریت بحران کشور می تواند بر همه طرح های شهرسازی از جمله جامع، تفضیلی، شهرک‌سازی ها نظارت داشته باشد و با پشتوانه قانونی بتواند کار کند. تا این اتفاق مهم صورت نگیرد راه به جایی نخواهیم برد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز