خبرگزاری کار ایران

چند اجرای موسیقی در تالار وحدت و رودکی

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۲۴۷

رافائل میناسکانیان؛ ۵ دی در تالار وحدت پیانو می‌نوازد / هنگامه اخوان اجرای ویژه بانوان را ۴ دی در تالار وحدت روی صحنه می‌برد / ارکستر فیلارمونیک تهران روزهای ۱۵ و ۱۶ دی در تالار وحدت روی صحنه می‌رود / بنیاد رودکی دوره‌های گروه خوانی آوازایرانی برگزار می‌کند.

رسیتال پیانو رافائل میناسکانیان، پیانیست ایرانی، پنجم دی‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ در این کنسرت، فانتزی دو مینور و سونات دوماژور از موتسارت، مجموعه قطعات اپوس۱۶ از شومان و ۱۵ آواز روستایی مجار از بارتوک اجرا می‌شود.

این هنرمند، چندی پیش هم اجرایی را در یادبود استاد فقیدش، پروفسور امانوئل ملیک‌اصلانیان برگزار کرده بود.

رافائل میناسکانیان اولین هنرمندی است که رسیتال پیانو کلاسیکش از تلویزیون ایران پخش شده است. او اکنون علاوه‌ بر اجرای کنسرت، به تدریس پیانو در دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر مشغول است.

رسیتال پیانو رافائل میناسکانیان ۵ دی ماه، ساعت ۱۵ در تالار وحدت برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت سایت «بلیت آنلاین» مراجعه نمایند.

کنسرت موسیقی هنگامه اخوان با اجرای قطعات بازسازی شده " درویش‌خان " و " امیرجاهد " ویژه بانوان در تالار وحدت برگزار می‌شود.

قطعاتی که در کنسرت اجرا می‌شوند؛ در دستگاه ماهور و با آواز اصفهان هستند و شامل بازسازی‌های امیر جاهد و درویش‌خان می‌شوند.

در این کنسرت آزاده امیری(تار)، شیما بلوکی‌فر(کمانچه)، نسیم اربابی(کمانچه)، نازنین پدرثانی(تمبک) و مرجان راوندی(عود) به نوازندگی می پردازند.

کنسرت موسیقی هنگامه اخوان؛ ۴ دی ماه، ساعت ۱۶ در تالار وحدت ویژه بانوان برگزار می‌شود.

ارکستر فیلارمونیک تهران(انجمن عاشقان موسیقی) با اجرای رپرتوارهای تکرارنشدنیش بار دیگر با رهبری آرش گوران در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

پس از اجرای این ارکستر که به دعوت کنسولگری سفارت ژاپن و به همراهی یکی از برجسته‌ترین پیانیست‌های ژاپنی حال حاضر دنیا " نوریکو اگاوا " و با رهبری آرش گوران با استقبال هنردوستان روی صحنه رفته بود، این‌بار در تاریخ ۱۵ و ۱۶ دی ماه ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت با رپرتواری کاملا جدید روی صحنه هنرنمایی می‌کند.

در بخش اهداف و سوابق ارکستر همچنان به چشم می‌خورد که هدف و آرمان این ارکستر نقبی است برای کشف حقیقت مفهوم ژرف واژه‌ی آنسامبل(گروه‌نوازی) و بازآفرینی آثاری که نه تنها در جهان بسیار کم اجرا شده‌اند بلکه ریشه‌ی عمیقی در ارتباط روحی و فکری و احساسی با مخاطبان این ارکستر دارند.

اعضای این ارکستر خود را همچون اعضای خانواده‌ای می‌دانند که از ریشه‌های موسیقی ساخته شده است.

رهبر و مدیر هنری ارکستر؛ آرش گوران که در گوشه‌ای از سوابق او، ۸ سال رهبری این ارکستر، رهبری ارکستر ملی ایران به عنوان میهمان و رهبری ارکستر‌ها و کنسرت‌های متعدد و همچنین سوابق بسیاری در زمینهٔ آهنگسازی، به ویژه آهنگسازی تیاتر به چشم می‌خورد، این‌بار رپرتوار این کنسرت را به لحاظ ساختار مفهومی و ترکیب زیبایی‌شناسانه متفاوت‌تر از گذشته می‌داند و اعلام کرده است.

پدرام فریوسفی؛ نوازنده ویلن از بدو تشکیل این ارکستر به عنوان کنسرت مایستر در ارکستر فیلارمونیک تهران حضور داشته و متاسفانه به دلیل سانحه ناگوار در اوایل سال ۹۳ برای وی رخ داد در این اجرا حضور نخواهد داشت و کنسرت مایستر دوم امین غفاری ویلنیست جوان خواهد بود.

مدیریت اجرایی ارکستر دو سال پیاپی بعداز سفر پوریا منوچهری مدیر سابق ارکستر فیلارمونیک تهران و درحال حاضر مدیر امور بین‌الملل است، به عهده پانیذ فریوسفی است.

پانیذ فریوسفی سالهاست که در زمینه موسیقی در جنبه نوازندگی، اجرا، تدریس و ضبط آثار مختلف برای ویلن فعالیت می‌کند و کارنامه درخشانی را داراست.

نوازندگان توانمند و استعدادهای نسل جدید در ارکستر فیلارمونیک تهران که در این اجرا هنرنمایی خواهند کرد:
امین غفاری(کنسرت مایستر)، ویلن یک: امیر باورچی – فوژان غریب‌نژاد – پوریا اوصانلو –علیرضا چهره قانی - امین عطایی - امیر پاشا فاطمی - آذین نصرتی - سروناز گلکار، مایس‌تر ویلن دو: نیلوفر محبی، ویلن دو: عرفان شریف‌زاده - فرمهر بیگلو - برهان نعمتی - الناز پگاه – مهسا زرندی – ترگل کریمی مقدم –کیوان ربیعی، مایستر آلتو: پانیذ فریوسفی، آلتو: دانیال جوراب چی – پیمان ابوالحسنی – پرنیان آقایانی – نسیم دارا، مایستر ویلنسل: سالار غفار بجویی، ویلنسل: یاسمن کوزه گر - هانیه کازرونی – سهراب ملک‌زاده، مایستر کنترباس: فرشید پاتینیان، کنترباس: هادی اسماعیلی، ناقوس: یاسین کشاورز.

ارکستر فیلارمونیک تهران ۱۵ و ۱۶ دی ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

دوره‌های گروه‌خوانی به همراه تجزیه و تحلیل تصانیف ایرانی زیرنظر پری ملکی و جلال امیر پورسعید در مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی برای ترم زمستان در دوره گروه خوانی برای هنرجویان آواز ایرانی زیر نظر پری ملکی و جلال امیر پورسعید هنرجو می‌پذیرد. بنابر اعلام این مرکز، ثبت نام در دوره گروه خوانی به همراه تجزیه تحلیل تصانیف ایرانی(به تفکیک هر دستگاه) آغاز شد. نحوه برگزاری این دوره به شکل گروه‌خوانی تصانیف ایرانی به همراه تجزیه تحلیل هر تصنیف به شکل همنوازی و همخوانی زیر نظر استاد پری ملکی و جلال امیرپورسعید به همراه نواختن سازهای ایرانی خواهد بود.

هدف از برگزاری این کارگاه بالا بردن سطح علمی خوانندگان موسیقی ایرانی است. در پایان هر ترم هنرجویان به یک دستگاه موسیقی ایرانی مسلط شده و ریتم هر تصنیف و تجزیه و تحلیل تئوریک آن را خواهند دانست.

این دوره در ۳ ترم ۱۲ جلسه‌ای برگزار خواهد شد که ماحصل آن برگزاری یک کنسرت در یکی از تالار‌های مجموعه بنیاد رودکی خواهد بود.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت WWW. Amouzesh. bonyadroudaki. ir مراجعه یا با شماره‌های ۹-۶۶۷۴۳۳۵۸ تماس بگیرند.

مجید امانی و حامد حدیدی طی کنسرتی آثاری از آهنگسازان دوران کلاسیک موسیقی ایتالیا را برای دو گیتار، در تالار رودکی اجرا می‌کنند.

در این کنسرت آثاری از دو آهنگساز مطرح دوران کلاسیک گیتار ایتالیا، فردیناندو کارولی(۱۸۴۱-۱۷۷۰) و مائورو جولیانی(۱۸۲۸-۱۷۸۱) به اجرا در می‌آید. از کارولی سه سرناد اپوس ۹۶ و واریاسیون‌های اپوس ۱۱۰ و از جولیانی سه پولونز اپوس ۱۳۷ اجرا می‌شود.

از ویژگی‌های این آثار این است که علی رغم اجراهای جسته و گریخته‌ای که در ایران‌گاه از قسمت‌های کوچکی از آن‌ها شده است تا کنون در کنسرتی به طور کامل به اجرا درنیامده‌اند.

کارولی و جولیانی از مهم‌ترین آهنگسازان دوران کلاسیک گیتار و همینطور از تأثیرگذار‌ترین آهنگسازان تاریخ گیتار کلاسیک به شمار می‌روند. سه اثر مفصلی که در این کنسرت اجرا می‌شود، نمونه‌های ارزشمندی از تجربه‌های کلاسیک - رومانتیک آهنگسازان گیتار هستند. اشکال شسته و رفتهٔ فرم‌های کلاسیک به صورت دلنشینی مورد استفادهٔ این دو آهنگساز قرار گرفته‌اند و تأثیر ملاحت و سادگی کلاسیک موتزارت و هایدن و موسیقی آوازی ایتالیایی بر آن‌ها مشخص است. محیط و فضای فرهنگی و اجتماعی‌ای که این دو آهنگساز در ایتالیای دوران خود داشتند مسیرهای بسیار مشابهی را در روند زندگی و کار هر دو رقم زده است.

اپوس ۹۶ کارولی شامل سه قطعهٔ مفصل و طولانی ست که به طور معمول از معروف‌ترین آن‌ها یعنی شمارهٔ ۱ در لاماژور اجراهای فراوانی صورت گرفته است. سه سرناد این اپوس که به ترتیب در تونالیته‌های لاماژور، ر ماژور و سل ماژور هستند هر یک از سه موومان مجزا تشکیل شده‌اند. همگی با مقدمه‌ای سنگین آغاز می‌شوند و شامل موومان‌های متنوعی از رقص‌ها، فرم سونات، روندو و تم و واریاسیون هستند. یکی از ویژگی‌های مهم این آثار نقل قول‌هایی ست که از موومان‌های مختلف یکدیگر می‌کنند.

اپوس ۱۱۰ از کارولی دو قطعهٔ تم و واریاسیون است که با یک میان پردهٔ آرام که یادآور موسیقی پیانویی بتهوون است به صورت آتاکا به هم متصل شده‌اند. اولی با یک مقدمهٔ می‌نور و دارای تم در دو ماژور است و شامل ۵ واریاسیون، و دومین تم در لا می‌نور ارائه می‌شود و همراه با ۹ واریاسیون است.

سه پولونز اپوس ۱۳۷ از جولیانی به ترتیب در تونالیته‌های ر ماژور، لا ماژور و می‌مینور و همگی دارای فرم پولونز - تریو - پولونز هستند. مشابهت شکل‌های ملودیک و نحوهٔ بسط در هر سه اثر باعثشنیدن وحدتی یک پارچه در تمام این اپوس شده است.

کنسرت دوئت(دونوازی) گیتار کلاسیک جمعه، ۵ دی ماه، ساعت ۱۷:۳۰ در تالار رودکی و علاقمندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه نمایند.

پروژه «صد سال موسیقی ایران برای پیانو» توسط لیلا رمضان پیانیست مقیم سویس طی دو شب در تالار رودکی برگزار می‌شود.

در این کنسرت ۲۱ اثر از آهنگسازان ایرانی سراسر جهان را که با سبک‌ها ونسل‌های مختلف برای ساز پیانو نوشته شده است اجرا خواهد شد.

در این پروژه موسیقایی آثاری چون «شهرزاد» از علیرضا مشایخی، «پارساوا» از احمد پژمان، «گفتگو» از فوزیه مجد، «باگاتل» از هرمز فرهت، «۵ قطعه براى پیانو» از محمدرضا درویشى، «Sérénade Tartar» از امین الله حسین، «مشق» از نادر مشایخی، «فولک انوانسیون» از ایرج صهبایی، «نوکتورن» از بهزاد رنجبران، «Blue Johannes» از رضا والی، «پروانه» از امانوئل ملیک اصلانیان، «Danse d» extase «از لوریس چکنواریان،» رقص پریان «از مصطفی کمال پورتراب،» رقص غمگین «از مهران روحانی،» پروانه «از حمیدرضا دیبازر،» روى جاده نمناک «از کارن کیهانی،» موسیقی –هایکو «از احسان صبوحی و» راوى خیال «از هوشیار خیام،» زخمهاى یک سایه «از علیرضا فرهنگ،» تم و واریاسیون «از آرش عباسى،» نیمروز پروانه «از اشکان خمسه‌پور را در قالب رسیتال پیانو نواخته می‌شود که اکثر این قطعات اولین بار است در ایران یا در دنیا اجرا می‌شوند.

لیلا رمضان پیانیست ﺍیرانى، نواﺯندگى پیانو ﺭا ﺩر تهرﺍن ﺩر محضر ﺍساتیدی چون مصطفى کمال پوﺭترﺍﺏ، ﺭافائل میناسکانیان ﻭ ﺩلبر حکیم آوا ﺁغاﺯ کرﺩ. سپس ﺩر سال۲۰۰۰ به پاریس نقل مکان کرﺩ و پس ﺍز ﺩریافت بورﺭس تحصیلى ﺁلبرﺕ ﺭﻭسل ﺩر ﺍکول نرمال ﺩو موزیک‐آلفرد کُرتو ﺩر کلاس ﮊان می‌کو ﻭ ﺩوﻯ ارلی موفق به کسب ﺩیپلم هاى نوﺍﺯندگى پیانو ﻭ موسیقی مجلسى شد. سپس ﺩر کنسروﺍتوﺍر سنت موﺭ ﺩر کلاس ﮊاکلین بوﺭژﺱ مونوﺭى ﺩیپلم موسیقى ﺩر نوﺍﺯندگى پیانو ﺭا با ﺩﺭجه افتخارى کسب کرد. سپس به شهر لوﺯان که هم‌اکنون ساکن ﺁن ﺍست ﺭفته ﻭ دو کاﺭشناسى ﺍﺭشد در ﺭشته‌های نوازندگى پیانو ﻭ همنوﺍﺯى(ﺍکومپانیومان) در کلاس کریستیان فوْر ﻭ ماﺭک پانتیون ﺍز کنسرﻭاتوﺍﺭعالى لوزﺍن ﺭا ﺩﺭیافت کرد.

پروژه» صد سال موسیقی ایران برای پیانو «۴ و ۵ دیماه، ساعت ۲۰:۳۰ در تالار رودکی اجرا می‌شود.

ارکستر مجلسی رسا به رهبری «رامیار بهزادی» سوم دی ماه در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.

در این کنسرت قطعاتی از تلمان، باخ، موتزارت، سیبلیوس، دبوسی و سیاوش بیضایی اجرا می‌شود. میثم ترکیان نیز کنسرت‌مایستر این اجراست.

ارکستر مجلسی «رسا» سوم دی ماه، ساعت ۲۰ در تالار رودکی برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز