خبرگزاری کار ایران

دلیل انتشار اخبار سوخته در شبکه خبر چه بود؟

سرگردانی تئاتر در کشمکش‌های رسانه‌ای - مدیریتی

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۱۸۵

بازیچه قرار گرفتن طیف گسترده‌ای از فعالان هنرهای نمایشی کشور در میان کشمکش‌های رسانه‌ای / مدیریتی برای معتبر با بی‌اعتبار نشان دادن دو سوی یک جریان است.

سه روز پس از انتشار یادداشت گمانه‌زنی مبنی بر تصمیم علی مرادخانی برای برکناری حسین طاهری در زمستان؛ روز گذشته شبکه خبر؛ دستاوردهای مسئولان اداره کل هنرهای نماشی در اجلاس آی تی آی را انعکاس داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران روز گذشته، یکشنبه - ۳۰ آذر ماه – در تصمیمی عجیب به زیرنویس اخباری اقدام کرد که حدود یک ماه قبل توسط روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شده بود و در اصطلاح فعالان رسانه " خبر سوخته " یا بی‌ارزش نامیده می‌شوند.

«جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر فجر، جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، تئاتر عروسکی و کودک و نوجوان همدان ثبت جهانی شدند.» خبرهایی بودند که در بخش‌های مختلف شبکه اختصاصی خبر برای مخاطبان زیرنویس شدند.

نکته اینکه درست پس از انتشار ثبت جهانی جشنواره‌های تئاتری کشور شاهد پخش خبر درگذشت مرتضی احمدی؛ هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون بودیم. این اتفاق درحالی رخ داد که افراد آگاه به فعالیت‌های حرفه‌ای رسانه‌‌ای قطعا تایید می‌کنند چنین خبری از نظر اهمیت باید در صدر خبرهای فرهنگی روز قرار می‌گرفت، حال آنکه درست بعداز خبر ثبت جهانی جشنواره‌های تئاتر توسط مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شد.

گویی خبر دست‌چندم ثبت جهانی جشنواره‌های تئاتر از خبر درگذشت هنرمند نام‌آشنای کشور مهمتر است یا احتمالا عمدی در کار بود که به بیننده چنین القاء شود.

سوال این است که چه عاملی موجب انتشار خبری سوخته اما مهم برای اداره کل هنرهای نمایشی در روز تعطیل شد؟ سوالی که برای دریافت پاسخ آن بد نیست به چند روز قبل یعنی، پنجشنبه – ۲۷ آذر ماه - بازگردیم.

روزی که انتشار یادداشتی با عنوان «مسافرآستانه مدیر تئاتر کشور، رضاداد مدیرعامل رسانه‌های تصویری» در یکی از سایت‌های خبری – تحلیلی جریان اصولگرای میانه‌رو؛ موجی از گمانه‌زنی‌ها درباره برکناری مدیرکل هنرهای نمایشی و جانشین احتمالی او را رقم زد.

اما آنچه در انتشار یادداشت پیش‌بینی برکناری مدیرکل هنرهای نمایشی توسط علی مرادخانی، معاون امور هنری و خبر ثبت جهانی جشنواره‌های تئاتری مشابه به نظر می‌رسد؛ انتشار هر دو مطلب – بخصوص یادداشت اول - در روز تعطیل خبرگزاری‌ها بود.

در حالیکه خبرهای ضد و نقیض از پایان راه مدیریت حسین طاهری بر مسند اداره کل هنرهای نمایشی حکایت می‌کنند؛ گویا مشاوران رسانه‌ای ایشان همچنان درصدد فعال نشان دادن این اداره کل هستند.

گذشته از تصمیم غیرحرفه‌ای مسئولان شبکه خبر؛ آنچه روشن به نظر می‌رسد بازیچه قرار گرفتن طیف گسترده‌ای از فعالان هنرهای نمایشی کشور در میان کشمکش‌های رسانه‌ای / مدیریتی برای معتبر با بی‌اعتبار نشان دادن دو سوی یک جریان است.

جریانی که با گذشت یک سال همچنان به آزمون خطا مشغول است و کمتر توجهی به نتیجه تصمیمات خود و تاثیر آن بر سرنوشت هزاران فعال تئاتر ندارد. در میان جدال‌های مدیران گویا تئاتر تنها گوشت قربانی است و گویا برنامه‌ای برای برقراری آرامش در این خانه وجود ندارد؛ نکته‌ای که بودجه تعیین شده توسط دولت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال آینده نیز آن را تایید می‌کند.

بد نیست مسئولان لحظه‌ای به یک سال قبل خود نظر کنند تا به یاد بیاورند فقط و فقط بواسطه رای مردم و برای خدمت(!) به آنها امکان نشستن پشت میزهای مدیریتی را بدست آوردند. شرایطی که حداقل در تئاتر محقق نشده و طبق تایید خانواده هنرهای نمایشی کشور شرایط فعالان این هنر در دولت یازدهم نه تنها تفاوتی با گذشته نداشته، بلکه در مواردی شاهد عقب‌گرد نیز هستیم.

حتی در مواردی مثل دو نمونه جریان‌سازی‌ خبری اخیر، هنرهای نمایشی به بازیچه‌ مدیران تبدیل شده و گویی بساط سرگرمی آنها را فراهم آورده است. در این میان هنرمندان شریف و نجیب هنرهای نمایشی کشور با فاصله از فعالان موسیقی و تجسمی همچنان روزی را انتظار می‌کشند که حداقل سایه‌ای از شعار تدبیر دولت یازدهم در تصمیم‌گیری‌های مدیران رخ نشان دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز