خبرگزاری کار ایران

جمشید پژویان در گفت و گو با ایلنا:

ایجاد قوانین محکم؛ مانع رجوع سازمان مالیاتی به حساب‌های افراد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۰۹۳

اکثر سازمان‌های مالیاتی در دنیا به حساب‌های مردم دسترسی دارند و یا به عبارت دیگر، جریان وجوه را رصد می‌کنند. اما با ایجاد قوانین مالیاتی محکم، می‌توان از سرکشی به حساب‌های افراد اجتناب کرد.

یک اقتصاددان مقاومت مودیان را از موانع بررسی حساب‌های افراد توسط سازمان مالیاتی کشور برشمرد و گفت: مودیان مایل نیستند که کسی از حساب‌های و درآمدشان اطلاع پیدا کند زیرا بسیاری از این افراد، اشخاص صاحب نفوذ هستند.

جمشید پژویان در خصوص تجربه دسترسی سازمان‌های مالیاتی کشورهای توسعه یافته به حساب‌های افراد، به خبرنگار ایلنا گفت: اکثر سازمان‌های مالیاتی در دنیا به حساب‌های مردم دسترسی دارند و یا به عبارت دیگر، جریان وجوه را رصد می‌کنند.

وی در ادامه گفت: بزرگترین منبع اطلاعاتی آنها برای کسب مالیات همین مسئله است. البته این اطلاعات در نزد این سازمان‌ها به صورت محرمانه و طبقه‌بندی شده نگهداری می‌شود و به گونه‌ای نیست که عموم مردم به آن دسترسی داشته باشند.

پژویان تصریح کرد: این حساب‌ها نیز به صورت تصادفی و بر اساس ضوابط خاصی کنترل می‌شود و به آن شکل نیست که همه این اطلاعات در اختیار افرادی که در سازمان‌های مالیاتی هستند، قرار گیرد. زیرا اصل بر اساس خود اظهاری است و تعداد حساب هایی نیز که رصد می‌شود، درصد بسیار پایینی است.

وی با اشاره به محکم بودن قوانین مالیاتی در کشورهای توسعه یافته، عنوان کرد: از آن جایی که پرداخت مالیات مشمول مرور زمان نمی‌شود، یعنی اگر من هم در سی سال گذشته یک خطای مالیاتی داشته باشم و بعد از سی سال اگر این خطا مشخص شود، من باید مجازات سنگینی را بپردازم.

پژویان با ذکر این مسئله که این روش موجب از بین رفتن فرصت خطا و تقلب از مؤدیان می‌شود، گفت: فردی که در برابر انجام یک تخلف مالیاتی قرار دارد، به دلیل اینکه می‌داند در آینده باید مالیات و جریمه‌ای به مراتب سنگین‌تر بپردازد، هیچ‌گاه به سمت انجام تخلف مالیاتی نمی‌رود. این مسائل عواملی است که درصد تقلب و فرار مالیاتی را کاهش می‌دهد، در نتیجه ضرورتی برای آن سازمان مالیاتی وجود ندارد که درصدد بررسی کلیه حساب‌های بانکی برآید.

وی در خصوص موانع و مشکلاتی که در خصوص بررسی حساب‌های افراد توسط سازمان مالیاتی کشور وجود دارد، گفت: یکی از این مشکلات به مقاومتی که اغلب مؤدیان در خصوص بررسی‌ حساب‌هایشان توسط سازمان مالیاتی دارند، برمی‌گردد. زیرا مایل نیستند که کسی از حساب‌های و درآمدشان اطلاع پیدا کند و لازم به ذکر است که بسیاری از این افراد، اشخاص صاحب نفوذ هستند زیرا معمولا فقرا هیچ گونه نگرانی در خصوص چک شدن حساب‌هایشان ندارند.

این اقتصاددان افزود: به دلیل وجود مشکلات متعدد و عدم انسجام بر سر راه کسب مالیات، سازمان مالیاتی برای به دست‌ آوردن اطلاعات صحیح در این زمینه به سمت بررسی حساب‌های افراد سوق پیدا می‌کند. این مسئله مطلوب نیست، نه از این جهت که افراد الزاما دچار تقلب شده باشند، بلکه از این جهت که بدانند عده‌ای دائما به حساب‌های افراد سرکشی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله هم یکی دیگر از عواملی است که موجب عدم تمایل افراد برای دسترسی به حساب‌هایشان می‌شود و اگر قرار باشد که سازمان مالیاتی به صورت نامحدود به حساب‌ها دسترسی داشته باشد و بدون ضابطه و طبقه‌بندی این کار را انجام دهد، می‌تواند عاملی باشد که مورد اعتراض مردم قرار گیرد.

پژویان در پایان عنوان کرد: بنابراین با ایجاد قوانین مالیاتی محکم، می‌توان از سرکشی به حساب‌های افراد اجتناب کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز