خبرگزاری کار ایران

در هفته منتهی به ١٥ دسامبر ٢٠١۴

قیمت نفت بیش از ٥ دلار کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۰۵۰

قیمتهای نفت‌خام برنت در قراردادهای سال ٢٠١۶ نیز به میزان ۶ دلار در بشکه کاهش یافته است که معادل کاهش اخیر قیمتهای نفت است.


کاهش قیمت نفت از سوی عربستان و برخی کشورهای تولیدکننده نفت در هفته منتهی به ١٥ دسامبر(دوشنبه، ٢۴ آذر) موجب کاهش بیش از ٥ دلاری قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.

به گزارش ایلنا، به دنبال کاهش قیمت از سوی عربستان و برخی دیگر از کشورهای تولیدکننده نفت، قیمت نفت‌خام برنت بیش از ٥ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

عراق و کویت نفت‌خام صادراتی خود به مقصد آسیا پاسیفیک را با تخفیف زیادی عرضه کردند. این تخفیفهای بی سابقه نشان داد تولیدکنندگان نفت سطوح پایین قیمتها را پذیرفته‌اند و در صدد حفظ سهم بازار خود هستند و قصد دارند سرمایه‌گذاری در میدانهای نفت پرهزینه را دچار اختلال کنند تا بتوانند از ورود نفت‌خامهای رقیب جلوگیری کنند. در این میان عراق قیمت نفت صادراتی خود به مقصد آسیا - پاسفیک را ۴ دلار کاهش داد.

در این شرایط اعلام شد که تولید نفت میدان الفیل در لیبی در تاریخ ٥ دسامبر از سر گرفته شد و تولید آن به ١٣٠ هزار بشکه در روز رسید که این موضوع سبب شد مازاد عرضه نفت‌خامهای سبک و شیرین در بازار مدیترانه تشدید شود. این وضع موجب شد که فروشندگان نفت‌خام نیجریه برای این که ٣٥ میلیون بشکه نفت‌خام نیجریه را برای ماه ژانویه به فروش برسانند، دچار چالشهای بسیاری شوند.

به گزارش امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، هرچند قیمتهای پایین نفت‌خام توانسته است شرکتهای بالادستی در آمریکا را که شدیداً بدهکار هستند، تحت فشار قرار دهد اما تولید نفت رُستی در آمریکا همچنان رو به رشد است.

پالایشگاهها در خلیج مکزیک با بیش از ٩٧ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند زیرا قیمتهای نفت بسیار ارزان شده است و سود پالایشی برای فرآورده‌های میان تقطیر تقویت شده است. با این وجود، پالایشگران تلاش می‌کنند که ذخیره‌سازی‌های فرآورده خود را کاهش دهند تا مشمول مالیات پایان سال نشوند. بنابراین، قیمت فرآورده‌ها نیز در آمریکا کاهش یافته و امکان صادرات آن به آمریکای لاتین، اروپا و کانادا فراهم شده است.

به هر حال قیمتهای رو به کاهش نفت هنوز نتوانسته‌اند به کفی برای توقف روند نزولی خود دست پیدا کنند. قیمتهای نفت‌خام برنت در قراردادهای سال ٢٠١۶ نیز به میزان ۶ دلار در بشکه کاهش یافته است که معادل کاهش اخیر قیمتهای نفت است. استنباط بازار این است که انتظار می‌رود رشد تولید نفت فراتر از بهبود تقاضا برای سال آینده باشد.

دراین وضع بورس‌بازان با تصور این که قیمتهای نفت‌خام بیش از این کاهش نخواهد یافت خالص وضع خرید خود را به میزان۶, ٨٩٣ هزارقرارداد افزایش دادند و آن را به ١٩١. ٢۶٨ هزار قرار داد رساندند و روند نزولی قیمتهای نفت را تا حدودی کند کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز