خبرگزاری کار ایران

اربعین ۹۳ به روایت احمد مسجدجامعی

کد خبر : ۲۳۴۷۵۳

احمد مسجدجامعی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی از نقش برجسته علما، شخصیت های دینی و تجار و هنرمندان ایرانی تبار در عتبات مقدسه گفت؛ نقشی که حاکی از پیوند عمیق ایرانی ها با ائمه اطهار است.

احمد مسجدجامعی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی از نقش برجسته علما، شخصیت های دینی و تجار و هنرمندان ایرانی تبار در عتبات مقدسه گفت؛ نقشی که حاکی از پیوند عمیق ایرانی ها با ائمه اطهار است.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در گفت وگو با شفقنا، با بیان اینکه بسیاری از علما و شخصیت های مذهبی در عراق، تبار ایرانی دارند و این مساله حاکی از علاقمندی ایرانی ها به ائمه اطهار طی سالیان سال است، گفت: گفت: از جمله این علما می توان به حضرات آیات عظام، آیت الله سیستانی، آیت الله خویی، امام خمینی و آیت الله شاهرودی اشاره کرد. آیت الله حکیم در این میان استثتاست. حال در کربلا شیرازی ها با نفوذ هستند، مدرسی ها، شهرستانی ها، اینها همگی ایرانی اند. در واقع می توان گفت تبار این دو شهر یعنی کربلا و نجف با ایرانی هاست. تقریبا تا نسل پیش که دوره صدام آمد زبان فارسی، زبان رایجی در این شهرها بوده است.

در طول تاریخ عتبات مقدسه ردپای ایرانی ها پررنگ بوده است

وی تصریح کرد: در حرم های مطهر ائمه بناهایی وجود دارند که معماران آن عثمانی ها، هندی ها و از شمال آفریقا هستند اما آن چه که بسیار برجسته است متعلق به بناهای ایرانی است که از دوره های مختلف صفویه، زندیه و به خصوص قاجار وجود دارد و ما باز در آنجا حضور ایرانی ها را شاهدیم. در واقع می توان گفت در طول تاریخ عتبات مقدسه ردپای ایرانی ها پررنگ بوده است طبعا ایرانی ها از قدیم جایگاه و اعتبار داشتند و این چیزی نیست که مثلا معتقد باشیم حضور ایرانی ها در مقطع کنونی بیشتر است بلکه در طول تاریخ این حضور همواره وجود داشته است.

سنت های عراقی ها در ایام اربعین

مسجدجامعی به سنت های موجود در بین عراقی ها در ایام اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: در کربلا سنتی وجود دارد که به زایران " زایر حسین " گفته می شود. اگر کفش های شما در رفت و آمدها گلی شده باشد برایتان واکس می زنند، انواع و اقسام سفره ها پهن است. در خانه هاو موکب هایشان بر روی شما باز است. در جایی من وارد شدم و غذایی خوردم، به من پرتقال تعارف کردند و زمانی که ما را بدرقه می کردند بسیار از من تشکر می کردند که من در آنجا غذا خوردم؛ روحیه مردم این گونه است. در روز اربعین برای همه غذا وجود دارد. انواع و اقسام غذاهایی را که دارند برای زایران آماده می کنند. درباره موکب ها نیز یا متعلق به شخص حقیقی است یا حقوقی که در زمان اربعین برپا می کنند و تغذیه زوار را فراهم می نمایند. حتی در موعد این مراسم گوسفندانی را در عشایر پرورش می دهند. بنابرین این مراسم یک نوع مشارکت جدی است که در میان طیف وسیعی از شیعیان عراق مرسوم است.

پیشینه تاریخ پیاده روی اربعین
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیشینه تاریخ پیاده روی اربعین اشاره کرد که از قدیم الایام بوده و علما بیشتر در آن شرکت می کردند و گفت: مثلا در قدیم چند هزار نفر در این مراسم حاضر می شدند اما در حال حاضر این رقم به چند میلیون رسیده است. اولین زایر اربعین جابر ابن عبدالله انصاری و عتیه اوفی بوده که در سال ۶۱ و ۶۲ هجری و از آن سال مرسوم بوده است. صدام در مقطعی جلوی آن ها را گرفت و کشتاری راه انداخت اما آن قدر فشار جمعیت زیاد شد که مجبور شد اجازه دهد راهپیمایی اربعین انجام شود، بعد که انجام شد روسای آنها را به قتل رساند. شب های جمعه هم به سمت کربلا پیاده می روند.

ستاد ورزیده ای برای ساماندهی زایران در کربلا وجود نداشت / ۹۲ درصد گمشده ها ایرانی بودند

مسجدجامعی با بیان اینکه در مراسم اربعین طبق همه ساله بیشتر زایران خود عراقی ها هستند اما امسال این تعداد نسبت به سال های قبل افزایش پیدا کرده بود به همین خاطر آشفتگی در میان زایران هم بالا بود اظهار داشت: به عنوان مثال اعلام شد ۹۲ درصد گمشده ها ایرانی بوده اند به خاطر اینکه جمعیت ایرانی ها بیشتر بود. در حج ما می بینیم افراد برایشان شناسنامه ای ترتیب داده می شود که دارای نشانه و آدرسی هستند اما در کربلا افرادی که گمشده بودند فاقد چنین شناسنامه هایی بودند. ستاد ورزیده ای هم وجود نداشت که این مسایل را ساماندهی کند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: در قدیم که به حج می رفتیم پیشاهنگ هایی وجود داشت که راهنما و کمک رسان بودند اما در کربلا چنین چیزهایی اصلا وجود نداشت. سازمان حج و زیارت یا سازمان های ذی ربط چینن امکاناتی را مهیا نکرده بودند. بحثبهداشت و درمان در عراق بسیار نامناسب بود، در کربلا هیچ ساختار و قاعده مندی برای زایران وجود نداشت. زایرانی که برخی هیچ چیز با خود نداشتند و می طلبید که سازمان هایی مسایل مربوط به زایران را ساماندهی کند.

راه اندازی تشکل پزشکان بدون مرز در حوزه گردشگری دینی

مسجدجامعی در ادامه پیشنهادی مبنی بر راه اندازی تشکلی به نام پزشکان بدون مرز در حوزه گردشگری دینی ارایه داد و گفت: به عنوان مثال پزشکان بدون مرز در دنیا وجود دارند اما خوب است تشکلی هم از پزشکان پیرامون محبت اهل بیت تشکیل شود. مثل پزشکانی که به حج می روند. یعنی حول محور اربعین این تشکل پزشکان را راه بیندازیم.

همکاری با شهرداری و استانداری کربلا خوب است به شرط آنکه اقدامات مان را به رخ نکشیم

این عضو شورای شهر تهران در ادامه همکاری های دو طرفه شهرداری تهران و کربلا را مورد توجه قرار داد و افزود: در واقع نفس این همکاری ها خوب است. چرا که بحثاقتصادی کربلا در این ایام به شدت آسیب می بیند. حجم عظیمی از زباله ها را در فرات می ریزند، تاسیسات شهری توان تحمل این میزان جمعیت را ندارد و هیچ درآمدی هم ندارند چرا که غذا و مکان ها بر عهده عراقی هاست. تمامی مدارس و فضای عمومی و شهر در اختیار زایران قرار می گیرد. در کربلا بارها و بارها ماشین های بسیار خوب اما رایگان برای جابه جایی شما وجود دارد حتی در اینجا از شما خواهش می کنند غذا صرف کنید. اما اینکه ما در قضیه همکاری با شهرداری و استانداری کربلا مشارکت کنیم خوب است به شرط آنکه اقدامات خودمان را به رخ نکشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز