خبرگزاری کار ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛

بهره وری، از مهم ترین عوامل رشد و توسعه کشورها

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۷۳۸

در الگوهای کلان اقتصادی نهاده هایی داریم که در رشد و توسعه کشورها تاثیر دارد که در این میان بهره وری از جمله مهم ترین این عوامل باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دومین جشنواره آثار پژوهشی برتر در حوزه بهره وری که از سوی سازمان ملی بهره وری ایران در کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: بهره وری از مسائل مهم اقتصاد ملی ایران است و هراندازه به آن توجه شود آثار مطلوبی در آینده اقتصاد کشور خواهد داشت.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی سازمان ملی بهره وری ایران، داود دانش جعفری افزود: در الگوهای کلان اقتصادی نهاده هایی داریم که در رشد و توسعه کشورها تاثیر دارد که در این میان بهره وری از جمله مهم ترین این عوامل باشد.

وی، عامل بهره وری را یکی از مهمترین نهاده های رشد و توسعه کشورها در کنار دیگر عوامل رشد از جمله سرمایه فیزیکی، انسانی و منابع طبیعی دانست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به منابع طبیعی غنی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه نفت و گاز، تاکید کرد: کشورهایی مانند ایران می توانند از این منابع برای توسعه خود استفاده کنند و بهره وری عاملی است که با حفظ منابع موجود به دنبال راهی است که بتوان رشد اقتصادی را بالا برد.

وی ادامه داد: عامل بهره وری رابطه فزاینده با رشد دارد در حالی که عوامل دیگر مانند سرمایه فیزیکی نسبت کاهنده به مقیاس و یا نسبت ثابت به مقیاس دارند.

دانش جعفری با اشاره به اتکای اقتصاد ایران بر درآمدهای نفتی گفت: صرف درآمد نفتی در امور هزینه ای و جاری موجب رشد اقتصادی نخواهد شد و باید ' سیاست استفاده بهره ور از نفت ' را در پیش گرفت، به این معنا که به میزانی که از ذخایر نفتی برداشت می شود به همان میزان ذخایر و سرمایه های دیگر کشور را افزایش یابد.

وی افزود: این درآمدها در قالب طرح های عمرانی و زیرساختی و یا در ارائه تسهیلات به بخش خصوصی از طریق صندوق توسعه ملی به رشد با ثبات کشور کمک می کند.

وزیر اسبق اقتصاد با طرح این سوال که چرا تاکنون علیرغم تاکید فراوان در عمل اتکای دولت به درآمدهای نفتی انجام نشده، تصریح کرد: پاسخ این سوال به الگوی تامین مالی دولت بر می گردد و تا زمانی که این الگو تصحیح نشود امکان استفاده بهینه از درآمدهای نفتی را نخواهیم داشت.

وی گفت: کشورها بودجه خود را از سه راه مالیات مستقیم، مالیات غیرمستقیم و درآمدهای ناشی از مالکیت دولت(همانند منابع طبیعی) کسب می کنند.

دانش جعفری درآمد ایران از مالیات بر مستقیم بر شرکت ها را قابل قبول دانست و افزود: سهم مالیات بر مصرف در بودجه زیر ۱۰ درصد است در حالی که در ترکیه این عدد بالای ۵۵ درصد و میانگین کشورهای خاورمیانه ۳۵ درصد است بنابراین ضعف در این بخش وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم استفاده بهره مند از درآمدهای نفتی داشته باشیم باید بودجه کشور را از محل درآمدهای مالیاتی تامین کنیم، البته درآمد مالیاتی نیز در صورتی تامین می شود که اقتصاد پررونق داشته باشیم.

عضو هیات عملی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان افزود: الگوی بهینه بهره ور این است که از هم اکنون طراحی تا به مرور زمان وابستگی به بودجه نفت را قطع کنیم و از سوی دیگر درآمد نفت را به سمت سرمایه گذاری مطمئن سوق دهیم.

** بهره وری باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود

رئیس پژوهشکده مطالعات آینده دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز گفت: بهره وری در لایه های مختلف جامعه باید رسوخ کند و تبدیل به فرهنگ عمومی در کشور شود.

محسن بهرامی افزود: بهره وری با پایداری، نوآوری و توسعه در هم تنیده است و باید به صورت بسته جامع بدان نگاه شود.

وی با تاکید بر ضرورت تصویرسازی از آینده به برخی روندها و سناریوهای موجود در جهان اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه های مختلف از جمله مسائل جمعیتی، محیط زیست، علم و فن آوری، اقتصاد و جهانی شدن، حکومت داری جهان آینده با فرصت ها و چالش های زیادی مواجه است که باید با شناخت دقیق مسائل برای سناریوهای مختلف آماده بود.

این استاد دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه سیستم های بهره ور در گذشته ایران وجود داشته است، خاطرنشان کرد: برای مثال در انتخاب و نحوه ساخت سی و سه پل اصفهان هماهنگی و بهره وری بالایی دیده می شود که باعثشده این بنا بیش از ۵ سده بدون آسیب حفظ شود.

به گفته وی، نیازمند بازسازی جامعه نوآور هستیم که در آن مدیریت دانش را اعمال کنیم.

بهرامی با طرح این موضوع که متاسفانه بهره وری را به عنوان یک ارزش مشترک نمی شناسیم، تاکید کرد که باید به بهره وری به عنوان یک ارزش اجتماعی و فکری نگاه کنیم و به کمک تولیدات آموزشی در سطوح مختلف، بهره وری را در جامعه نهادینه و عمومی کنیم.

وی ایجاد رقابت را یکی از عوامل ارتقای بهره وری دانست و با تاکید بر نقش محوری دانش برای ایجاد مزیت رقابتی، افزود: امروزه صاحب نظران دانش را جایگزین نهایی تولید و سرمایه پولی می دانند.

وی، اعمال مدیریت دانش را همزمان با مدیریت ارتقای بهره وری دانست و در پایان سخنرانی خود در دومین جشنواره آثار پژوهشی برتر در حوزه بهره وری پیشنهادهایی به منظور ارتقای بهره وری ارائه کرد.

تشویق به ایجاد نظام خودسنجی ارتقا بهره وری در سطح سازمان، بنگاه و فرد و تشکیل شبکه بهره وری ملی، منطقه ای و اشتراک منابع، تبادل نظر و انتقال تجربه از جمله پیشنهادهای رئیس پژوهشکده مطالعات آینده دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود.

بهرامی تاکید کرد: ایجاد میز ملی دیدگاه بهره وری با همکاری نهادهای فرهنگی و رسانه ای و ایجاد کانون اندیشه بهره وری برای شناسایی و تدوین راه های بازسازی و بازآموزی بهره وری در سطوح مختلف جامعه از دیگر برنامه هایی است که می تواند به ارتقای بهره وری کمک کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز