خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد:

کاهش ۸ درصدی اعتبارات بخش فرهنگ در بودجه سال ۹۴

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۶۸۶

بودجه حمایت از نشر و کتاب نسبت به سال جاری هیچ رشدی ندارد اما بودجه امور سینمایی و تولید ۶ درصد رشد داشته است. / سه چهارم بودجه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه کل بودجه فرهنگی نسبت به سال قبل با رشد منفی ۸ درصدی مواجه است، گفت: سه چهارم بودجه وزارت فرهنگ وارشاد صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود که این دردی را از بخش فرهنگ دوا نخواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت احمد سالک کاشانی، با اشاره به اینکه امسال سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است، ‌ گفت: زیر ساخت همه بخش‌های کشور مباحثدینی و فرهنگی است بنابراین باید مطالبات فرهنگی مردم و رهبری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه احیای مطالبات مردم و رهبری به توجه ویژه دولت و نوع نگاه تصمیم سازان به فرهنگ بستگی دارد، گفت: نگاه دولت به مسایل فرهنگی کشور باید مبتنی بر ارزشهای دینی باشد و دولت تقویت زیرساختهای فرهنگی کشور را در تصمیمات بودجه ای‌اش لحاظ کند.

وی با اشاره به اینکه اگر بودجه مبارزه با مواد مخدر، زندان‌ها و مسایلی از این مقوله صرف پیشگیری شود میزان معتادان و زندانیان کم می‌شود، گفت: اگر بودجه‌ای که به مقابله با آسیبهای فرهنگی اختصاص می‌یابد صرف توسعه فرهنگ شود مطمئنا میزان آسیب‌ها کم خواهد شد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از طلاق‌ها به دلیل نبود و ضعف اشتغال است، گفت: دولت باید از مراکز و کانون‌های فرهنگی خود جوش مردمی حمایت کند چرا که ۸۰ درصد بارفرهنگی کشور بر روی دوش مردم و کانون‌های فرهنگی است.

به گفته سالک سه چهارم بودجه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود که این دردی را از بخش فرهنگ دوا نخواهد کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: بودجه وزارت فرهنگ وارشاد در مقایسه با سال قبل ۳۹/۲۰ درصد رشد داشته است اما بودجه زیر مجموعه این وزارتخانه از رشد کمی برخوردار است.

وی با اعلام اینکه بودجه حمایت از نشر و کتاب نسبت به سال جاری هیچ رشدی نداشته است، ‌ گفت: بودجه جشنواره امام رضا(ع) نسبت به سال جاری رشد منفی ۶ دهم درصدی دارد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اعلام اینکه بودجه کمک به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ۳ دهم رشد دارد، گفت: در لایحه بودجه سال آتی بودجه امور سینمایی و تولید ۶ درصد رشد دارد، گرچه کم اما خوب است.

سالک با بیان اینکه بودجه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران رشد ۲۴ درصدی داشته است و این یک ضرورت است، ‌ گفت: بودجه اتحادیه رادیو تلویزیونی وزارت ارشاد رشدی نداشته است این در حالی که ما با ۱۲۰ رادیو و تلویزیون درجهان در ارتباطیم و نمی‌توانیم بودجه‌ای نبینیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: بودجه سازمان اوقاف و امورخیریه ۱۸ درصد رشد داشته است اما بودجه زیر مجموعه این سازمان مانند کمک به امامزاده‌ها با رشد منفی ۱۰ درصدی مواجه است که اینجای نگرانی دارد چرا که رهبری معظم فرمودند امام‌زاده‌ها و بقاع متبرکه بنیاد فرهنگی مردم است.

وی در این باره که آیا بهتر نیست امام‌زاده‌ها و بقاع متبرکه به صورت خودگردان اداره شوند، گفت: نمی‌توانند کاملا خودگردان باشند و در بسیاری موارد نیاز به حمایت دارند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه بودجه کمک به بازسازی عتبات عالیات رشد منفی دارد، ‌گفت: بودجه خوبی برای صدا و سیما دیده شده است اما باتوجه به نیازهای این سازمان به عنوان زبان ملت در مقابل ۳ هزار رسانه بیگانه رشد ۶ درصدی خیلی مهم نیست.

سالک با بیان اینکه بودجه وزارت ورزش رشد ۴۸درصدی دارد، ‌گفت: اما آیا پاسخگوی نیاز جوانان است؟ چقدر از این ۴۸ درصد رشد سهم جوانان است؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس به رشد منفی مراکز فرهنگی ورزشی و توانبخشی اشاره کرد و گفت: بودجه توسعه ورزش همگانی ۸ درصد منفی است.

وی با بیان اینکه بودجه میراثفرهنگی رشد ۲۸ درصدی دارد، ‌گفت: بودجه سال ۹۴ ابنیا و موزه‌ها ۷۵ درصد رشد دارد.

به گفته رییس کمیسیون فرهنگی مجلس کل بودجه فرهنگی نسبت به سال قبل با رشد منفی ۸ درصدی مواجه است

سالک گفت: سهم بودجه فرهنگ در کشور نسبت به سایر بخش‌ها باید بالا باشد و فرقی ندارد قیمت هر بشکه نفت ۱۰۶ دلار یا ۵۷ دلار باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز