خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل مجمتع گاز پارس جنوبی:

پالایشگاه‌های قطر گاز می‌بلعند ما تا پایان سال به عدد ۴۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسیم / تولید ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز در سرآمدترین شرکت جنوب غرب آسیا؛ تا پایان توسعه

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۶۴۹

از سال ۲۰۲۳ فشار خروجی چاه با فشار خطی که باید گاز را به خشکی انتقال دهد برابر می‌شود یعنی اگر نیروی دیگری نباشد که گاز را از مخزن مکش کند جریان کند می‌شود.

حسنی ارزش محصولات تولیدی را در حال حاضر ۱۵۵ میلیون دلار در روز و ۵۶ میلیارد دلار در سال اعلا م کرد که در آینده به ۱۶۷ میلیارد دلار خواهد رسید و ابراز امیدواری کرد که با تحقق این میزان گذشته از دست رفته جبران شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به عسلویه مسعود حسنی مدیر عامل مجمتع گاز پارس جنوبی درنشست خبری با بیان اینکه مجمتع گاز پارس جنوبی مسئولیت بهره برداری از پالایشگاهها را به عهده دارد گفت: ماموریت این مجتمع فراورش سبز و بهینه و پایدار گاز طبیعی، تولید محصولات جانبی برای توسعه اقتصاد کشور است.


وی افزود: این مجتمع در سال ۱۴۰۴ سرآمد ترین شرکت در منطقه جنوب غرب آسیا خواهد بود.


حسنی رضایت مشتریان، ‌حفاظت از محیط زیست و پایبندی به اصول ایمنی و سلامت را از جمله ارزشهای این سازمان برشمرد و افزود: ما براساس اهداف استراتژیک برنامه های خود را دنبال می کنیم چرا که در صورت عدم بهبود در برنامه ها به تعالی نخواهیم رسید.


مدیرعامل مجمتع گاز پارس جنوبی در ادامه به وضعیت میدان گازی پارس جنوبی اشاره و اظهار داشت: این میدان علاوه براینکه در مرز قطر واقع است تا خشکی این کشور نیز ادامه دارد و دو کشور تمام چاهها و تاسیسات و سکوها را در خط مرزی احداثکرده تا بیشترین بهره برداری را از مخزن طرف مقابل داشته باشند.


وی تصریح کرد: این مخزن مشترک است و چون رژیم حقوقی مناسبی ندارد و به دلیل اینکه توان دو کشور در برداشت از آن متفاوت است هر کشوری که برداشت بیشتری داشته باشد سهم بیشتری می برد زیرا در این صورت مهاجرت گاز و میعانات گاز به طرف آن کشور بیشتر می شود بنابراین در برداشت از مخزن هم منافع حال حاضر و هم با مهاجرت گاز امکان بیشتری برای برداشت از طرف مقابل فراهم می شود ضمن اینکه شیب مخزن نیز به طرف کشور قطر است.


حسنی وضعیت مخزن را ۱۴ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و ۱۹ میلیارد بشکه میعانات و وسعت آن را ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر اعلام کرد که حاوی ۸ درصد از ذخایر گاز دنیا و ۵۰ درصد سهم گاز کشورمان است.

تا پایان ۹۳ میزان تولید به ۴۰۰ میلیون متر مکعب می رسد


وی گفت: تا پایان سال ۹۳ میزان برداشت از این مخزن به ۴۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.


مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: از سال ۲۰۲۳ فشار خروجی چاه با فشار خطی که باید گاز را به خشکی انتقال دهد برابر می شود یعنی اگر نیروی دیگری نباشد که گاز را از مخزن مکش کند جریان کند می شود.


وی ادامه داد: از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۳ گاز به وسیله کمپرسور برداشت می شود و در آن زمان میزان برداشت از ۴۰۰ میلیون متر مکعب در روز به ۷۵۰ میلیون متر مکعب می رسد که ۷۰ درصد تولیدکشور است. یعنی زمانی که تولید کشور به هزار میلیون متر مکعب برسد سهم ما ۷۵۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.


این مقام مسئول با بیان اینکه طبق اطلاعات سال ۲۰۳۳ پایان مخزن پارس جنوبی است اظهار داشت: تا سال ۲۰۳۳ مخزن دیپ دیپ می شود مگر اینکه تکنولوژی جدید داشته باشیم و این درحالی است که توسعه قطر در این مخزن تکمیل شده است.


وی در خصوص گستردگی سایتهای مختلف پارس جنوبی گفت: فاز های ۱،۲، ۳،۶، ۷و۸ و ۴،۵ راه اندازی و به بهره برداری رسیده فاز ۹ و۱۰ راه اندازی شده فاز ۱۲ در حال راه اندازی است فاز ۱۵ و ۱۶ در راه اندازی ولی هنوز کامل نشده فاز ۱۷ و ۱۸ به زودی راه اندازی می شود و اولین واحد به زودی گاز دریافت می کند فازهای ۲۰،۲۱، ۱۳ و۱۴ و ۱۹،۲۲و ۲۴ در حال ساخت هستند و تا پایان سال ۹۶ به بهره برداری می رسند.


وی ادامه داد: فاز ۱۲ سه سکو ۶ واحد تصفیه گاز دارد و ظرفیتش بالاتر از سایر پالایشگاهها ست.


وی ادامه داد: در سایت ۱،۸ پالایشگاه، ۱۶ فاز، ‌۱۶ پلت فرم و ۱۹۶ چاه وجود دارد و در سایت ۲، ‌۶پالایشگاه، ۱۳ فاز، ۱۳ پلت فرم و ۲۱۰ چاه وجود دارد.


حسنی اظهار داشت: سکوهای دریا در عمق ۱۰۵ کیلومتری دریا هستند و شرکت POGC مسئولیت بهره برداری را به عهده دارد و شرکت SPGC هم مسئولیت تاسیسات خشکی را به عهده دارد.


وی افزود: گاز از سکوها توسط خطوط ۳۲ اینچ از زیر دریا به خشکی منتقل شده و میعانات توسط کشتی بار گیری و صادر می شود.


وی گفت: د رحال حاضر ۵۰درصد گاز کشور را پارس جنوبی تامین می کند که تا پایان سال ۹۶ این میزان به ۷۵ درصد می رسد.
مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی در خصوص زمان راه اندازی فازهای پارس جنوبی گفت: فازهای ۱،۲و۳در سال ۸۳ فاز های ۴و۵ در سال ۸۵، ‌فازهای ۶،۷، ۸،۹و ۱۰ در سال ۸۸ که فاز ۹و۱۰ به صورت ناقص راه اندازی شد و از آن زمان به بعد با یک فاصله ای از سال ۸۸ تا ۹۳ هیچ راه اندازی نداشتیم و فازهای ۱۲،۱۵، ۱۶،۱۷و۱۸ فازهایی هستندکه تا پایان ۹۴ و ۹۵ راه اندازی می شوند و فازهای ۱۹،۱۴، ۱۰،۲۴، ۲۲ و ۱۱ نیز در مدار تولید قرار می گیرند.


تولید ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز تا پایان توسعه

وی توضیح داد: درسال ۸۳ روزی ۷۵ میلیون متر مکعب گاز تولیدمی کردیم که این میزان را در سال ۹۶ به ۷۵۰ میلیون متر مکعب خواهیم رساند.


وی ادامه داد: همچنین در پایان سال ۹۳ به ۴۳۰ میلیون مترمکعب پالایش در روز خواهیم رسید.


حسنی اظهار داشت: در حال حاضر ۵ پالایشگاه داریم که در آینده به عدد ۱۴ می رسیم.


وی میزان تولید گاز شیرین را ۲۷۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد که تا پایان توسعه به ۷۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی افزود: میزان تولید میعانات در حال حاضر ۴۰۰ هزار بشکه است با ۱۴ پالایشگاه آینده به یک میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه می رسیم همچنین ۸ هزار تن در روز گاز مایع تولیدمی شود که به ۳۴ هزار و ۲۰۰ تن خواهد رسید.


وی میزان تولید گوگرد را هزار و ۴۰۰تن اعلام کرد وگفت: تا پایان توسعه این میزان به ۵ هزار تن می رسد همچنین میزان تولید متان ۵ هزار و ۲۰۰ تن است که به ۲۷ هزار و ۱۲۰ تن می رسد.

ارزش محصولات تولیدی به ۱۶۷ میلیارد دلار می رسد


حسنی ارزش محصولات تولیدی را در حال حاضر ۱۵۵ میلیون دلار در روز و ۵۶ میلیارد دلار در سال اعلا م کرد که در آینده به ۱۶۷ میلیارد دلار خواهد رسید که با تحقق این میزان امیدواریم که گذشته از دست رفته جبران شود.


وی همچنین درخصوص تعداد نیروی انسانی اظهار داشت: در سال ۹۱،۷هزار و ۵۰ نیروی رسمی و پیمانکار داشتیم که در سال ۹۳ به ۱۱ هزار نفر و در پایان توسعه به ۲۱ هزار نفر خواهد رسید.


حسنی ساعت کارکرد بدون حادثه را ۱۲ میلیون نفر ساعت اعلام کرد.


وی در خصوص گازهای فلر اظهار داشت: دود زیادی برخی پالایشگاهها به دلیل تکمیل نشدن آنها ست و در این شرایط کسی نمی گوید بهره برداری انجام نشود تا سیستم کامل شود زیرا عدم تولید هر متر مکعب گاز معادل واردات ۲۰ لیتر فرآورده است.

وی افزود: درسال ۹۲ رقم کلانی برای واردات سوخت مایع جهت مصرف نیروگاهها هزینه کردیم که با عثآلوده شدن شهرهای بزرگ شد بنابراین با تولیدگاز سوخت بیشتری به جای مایع به نیروگاهها می دهیم و با این رقم مردم را نیز از آلودگی هوا نجات داده ایم.


وی تصریح کرد: براساس طراحی اولیه شرکت توتال و انی ۵ پالایشگاه ۲.۳۸ میلیون متر مکعب گاز باید فلر شود اما اکنون این میزان به ۸۷ / ۰رسیده است و میانگین سال ۹۳،۱. ۸۹ است.

مشعل های ۵ پالایشگاه خاموش می شوند


وی ادامه داد: درشرایطی حداقلی که مشکلی نداشته باشیم میزان فلر ۱.۸۹ میلیون متر مکعب به ۰.۸۷ درصد رسیده که برای این میزان نیز برنامه داریم تا گاز بازیافت شده و وارد خوارک ورودی شود و یا اینکه شرکتهای خصوصی خریداری و به تبدیل به برق کنند آنچه که وزیر نیز به دنبال آن است و درصددیم میزان فلرینگ را به صفر برسانیم بنابراین تا پایان توسعه مشعل ۵ پالایشگاه را خاموش خواهیم کرد.


مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه گفت: در حال حاضر اتان تولیدی پالایشگاه به شرکتهای پتروشیمی کاویان، ‌مروارید و جم فروخته می شود به پتروشیمی پارس گاز تحویل می دهیم و این مجتمع اتان را جدا کرده و تبدیل به اتیلن می کند و این فرآورده از خط اتیلن غرب تبدیل به پلی اتیلن می شود.


افزایش ۱۴ درصدی برداشت از مخزن نسبت به ۶ ماهه سال گذشته

حسنی در مقایسه برداشت از مخزن در سال ۹۲ و ۹۳ گفت: در شش ماهه ۹۲، ‌۴۲میلیارد برداشت داشتیم که در سال جاری این میزان به ۴۸ میلیارد مترمکعب رسیده است یعنی ۱۴ درصد بیشتر برداشت کردیم و اگر فازهای جدید هم راه اندازی شوند به ۲۰ درصد افزایش یافته یعنی به رقم ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز خواهیم رسید.


حسنی گفت: گاز شیرین خروجی ۲.۶ درصد افزایش داشته که با پالایشگاههای جدید به ۱۸.۱ می رسد و این درحالی است که در پالایشگاه چهارم گاز تصفیه نمی شود و فقط نم زدایی شده اتان، ‌پروپان و بوتان جدا شده وگاز خشک ترش به خط پنجم تزریق و به آغاجاری می رود.


حسنی گفت: گاز خط پنجم در سال ۹۲،۶ میلیارد متر مکعب بود و در سال ۹۳ به ۱۱ میلیارد متر مکعب رسید یعنی ۷۸ درصد بیشتر شده است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: این شرکت با امضا قراردادی به ارزش ١٥٠ میلیارد تومان در مراحل ساخت و راه اندازی پالایشگاههای فاز ١۶ - ١٥، ١٨ - ١٧ و ١٢ حضور داشته است.

حسنی ادامه داد: شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با هدف راه اندازی دقیق، سریع و ایمن پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی، رسالت خود را در این پروژه به بهترین نحو انجام داده است.

وی گفت: این مجتمع در قالب گروه CMT با همکاری شرکت پتروپارس در راه اندازی پالایشگاه فاز ١٢ نقش فعالی داشته است.

وی افزود: شرکت مجتمع پارس جنوبی برای راه اندازی دقیق، سریع و ایمن پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی، در قالب یک تیم ٣٠ نفره با شرکت پتروپارس همکاری کرده است.

به گفته وی، در قسمت بهره برداری نیز با تعامل خوبی که با بالادست وجود داشت، همکاری نزدیکی برای پیشبرد و اجرای این پروژه انجام شد.


رشد ۲۷۲ درصدی تولید پروپان

وی ادامه داد: میعانات گازی در این شش ماهه رشد ۱۲ درصدی، ‌گوگرد رشد ۶ درصدی، ‌پروپان رشد ۲۷۲ درصدی و بوتان ۵۹ درصد رشد داشته است.


وی گفت: ارزش اضافه تولید شش ماهه میعانات گازی، ‌پروپان و بوتان نسبت به سال ۹۲ بیش از یک میلیارد دلار بوده است.


حسنی قابلیت اطمینان پالایشگاههای پارس جنوبی را ۹۹.۷ درصد اعلام کرد که حاصل امنیت و تعمیرات اساسی است.


وی همچنین اظهار داشت: مشتریان خارجی بر مبنای خلوص و ارزش محصول را خریداری می کنند لذا از نظر نر کاپتان و H۲S هر ۴ پالایشگاه استاندارد و در حد ۲PPM کار می کنند و میزان رطوبت نیز مناسب است.

تولید یک میلیارد و ۶۲۲ میلیون متر مکعب گاز بیشتر با کاهش زمان تعمیرات اساسی

وی افزود: یکی از سیاستهای مجتمع کاهش زمان تعمیرات اساسی است که با کار وبرنامه ریزی و بازدید بر مبنای ریسک ۱۸۹ روز در سال ۸۹،۴۰ درصد کاهش داشته و این عملکرد باعثشده یک میلیارد و ۶۲۲ میلیون متر مکعب گاز بیشتری تولیدکنیم که معادل ۸ روز تولید کل مجتمع و صرفه جویی اقتصادی سه هزار میلیارد تومان شده است.


مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی در خصوص توان ساخت داخل نیز گفت: در مجموع به ارزش ۱۴میلیارد تومان برای قسمتهای مختلف با شرکتهای داخلی قرار داد داریم و ۵۳ میلیارد تومان برای ۶ هزار و ۴۳۰ قلم کالا در جهت خودکفایی برنامه ریزی کردیم و سه هزار و ۶۰۰ جلد شناسنامه فنی برای قطعات درست کردیم که سازنده داخلی به راحتی از آن استفاده می کند.


وی درخصوص و عده ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش تولیدگاز گفت: امیدوارم از پالایشگاههای ۱۲،۱۵ و۱۶ و تا پایان سال از ۱۷ و ۱۸ این میزان محقق شود.


حسنی میزان برداشت گاز را ۳۴۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد که از این میزان ۲۸۳ میلیون متر مکعب شیرین سازی می شود.
وی در خصوص صرفه جویی در مصرف انرژی و از جمله گاز نیز گفت: اگر فقط مصرفی مجتمع از ۸ میلیون متر مکعب به ۷ میلیون متر مکعب برسد معادل تامین گاز دو شهر استان فارس خواهد بود بنابراین تولیدکنندگان انرژی باید صرفه جویی را از خودشان شروع کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز