خبرگزاری کار ایران

امیر محبیان در گفت‌وگو با ایلنا:

حزب رهروان محور تعامل اصولگرایان با اصلاح‌طلبان معتدل است / حزب لاریجانی با رادیکال‌ها مرزبندی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۴۹۸

لاریجانی باید حزبی فراتر از مجلس شکل دهد / اگر این حزب برای خود خصلت مجلسی تعریف کند طبعا عمر آن کوتاه و تاثیر آن اندک خواهد بود / شخص لاریجانی پتانسیل تشکیل حزبی با زمینه فکری را دارد؛ حزبی که فراتر از دگماتیسم رایج مبتنی بر شعارها یا عمل‌زدگی افراطی بتواند واقعا حرفی برای گفتن داشته باشد

یک استراتژیست اصولگرا با بیان اینکه تشکیل حزبی با محوریت علی لاریجانی طبعا خصلتی معتدل خواهد داشت، تاکید کرد: مهمترین چالش حزب رهروان تعریف حزب نسبت این حزب با طیف‌های رادیکال که دشوار خواهد بود و من چالش‌های سختی را میان حزب احتمالی لاریجانی با رادیکال‌ها پیش‌بینی می‌کنم.

امیر محبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی‌اش از حزب در حال تاسیس رهروان گفت: هنوز اطلاعاتی در مورد این حزب از قبیل موسسان، شورای مرکزی، خط مشی و اهداف چنین حزبی منتشر نشده است؛ حتی هنوز قطعیتی در مورد تاسیس چنین حزبی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بر فرض که چنین حزبی با محوریت آقای لاریجانی تشکیل گردد، طبعا خصلتی معتدل خواهد بود که می‌تواند به تعدیل فضای سیاسی کمک کند.

مدیرعامل خبرگزاری آریا در پاسخ به این سوال که حزب آقای لاریجانی چه جایگاهی را در اصولگرایان می‌تواند ایفا کند؟ اظهار داشت: اگر این حزب برای خود خصلت مجلسی تعریف کند طبعا عمر آن کوتاه و تاثیر آن اندک خواهد بود ولی چنانچه خط مشی آن سنجیده و با رویکردی ژرف‌نگر در جهت ساماندهی به فضای سیاسی به ویژه اصولگرایان طراحی شود، بر اثرگذاری آن افزوده خواهد شد.

محبیان با بیان اینکه طبعا در گام‌های نخست تعریف ارتباط این حزب با سایر احزاب اصولگرا مهم ولی دشوار نخواهد بود، تصریح کرد: تنها چالش حزب رهروان تعریف حزب نسبت این حزب با طیف‌های رادیکال که دشوار خواهد بود و من چالش‌های سختی را میان حزب احتمالی لاریجانی با رادیکال‌ها پیش‌بینی می‌کنم.

این فعال سیاسی اصولگرا در این خصوص که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که فراکسیون رهروان در ماه‌های اخیر از خود انسجام لازم را از خود نشان نداده و چند دسته شده‌اند‎‎؛ با این حال آیا این مسئله به این حزب در حال تاسیس ضربه نمی‌زند؟ خاطرنشان کرد: لاریجانی باید حزبی فراتر از مجلس شکل دهد، اگر حزبی مجلسی شکل گیرد، حزبی انتخاباتی برای حفظ موقعیت نمایندگان فعلی به اذهان متبادر خواهد شد. ضمن آنکه نهایت عمر آن نیز انتخابات مجلس آتی خواهد بود و دامنه و گستره در بر گیرندگی آن حداکثر بخشی از یک فراکسیون!

وی با بیان اینکه قضاوت بسیار سخت است که حزب رهروان محور وحدت اصولگرایان شود، یادآور شد: شخص لاریجانی پتانسیل تشکیل حزبی با زمینه فکری را دارد؛ حزبی که فراتر از دگماتیسم رایج مبتنی بر شعارها یا عمل‌زدگی افراطی بتواند واقعا حرفی برای گفتن داشته باشد، ولی باید منتظر شد و دید. اولین لیست از موسسان که منتشر شود تا آخر مسیر حزب قابل حدس زدن خواهد بود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا حزب رهروان می‌تواند محور تعامل اصولگرایان با اصلاح‌طلبان باشد؟ ابراز داشت: اگر گرایش فعلی لاریجانی و روحیه او ملاک باشد و منظور از اصلاح‌طلبان هم اصلاح‌طلبان معتدل باشد؛ پاسخ می‌تواند مثبت باشد، اما هنوز از نظر من اما و اگرهای بسیاری وجود دارد که مانع قضاوت یا ارایه پاسخ روشن می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز