خبرگزاری کار ایران

اخراج نماینده کارگران پیمانی سیمان سپاهان اصفهان

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۲۵۸

«این دو کارگر بعد از پیگیری مهم‌ترین مطالبه صنفی بیش از ۷۰۰ کارگر پیمانی سیمان سپاهان مبنی بر تبدیل وضعیت قرارداد کار از حالت پیمانی به قرارداد مستقیم اخراج شده‌اند.»

منابع کارگری ایلنا از اخراج نماینده کارگران پیمانی کارخانه سیمان سپاهان اصفهان خبر می‌دهند.

کارگران به ایلنا گفته‌اند «محمدصادق نادری» از نمایندگان کارگران پیمانی سیمان سپاهان در پایان آبان ماه اخراج شده است و کارفرما به کارگر دیگری گفته است که از ماه بعد در کارخانه حاضر نشود.

کارگران می‌گویند این دو کارگر بعد از پیگیری مهم‌ترین مطالبه صنفی بیش از ۷۰۰ کارگر پیمانی سیمان سپاهان مبنی بر تبدیل وضعیت قرارداد کار از حالت پیمانی به قرارداد مستقیم اخراج شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در روزهای گذشته پیامکی هشدار آمیز به حداقل ۵۰ کارگر سیمان سپاهان ارسال شده است.

در این پیامک از کارگران خواسته شده است که برگه تایید صلاحیت خود را از ریاست واحد خود و واحد حراست بگیرند و به کارفرما تحویل دهند تا قرارداد کارشان تمدید شود و در غیر اینصورت اخراج می‌شوند.

در متن این پیامک آمده است: «نظر به اینکه قرارداد جنابعالی در تاریخ ۹/۳۰ به اتمام می‌رسد، مقرر گردید در صورت تمدید و عقد قرارداد می‌بایست رضایت و تایید صلاحیت از ریاست واحد خود و واحد حراست را کتبا به این شرکت تحویل نمایید. در غیر اینصورت به منزله پایان قرارداد پایان کار جنابعالی تلقی خواهد شد.»

آقای نادری، نماینده اخراجی کارگران سیمان سپاهان در این باره به ایلنا گفت: من از اواخر پارسال پیگیر حقوق و مزایای کارگران پیمانی سیمان سپاهان بودم. مشکل این کارگران ماده ۳۸ قانون کار است. در حالی که کارگران پیمانی به طور مثال یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند، کارگران قرارداد مستقیم با انجام کاری مشابه تا ۳ برابر حقوق می‌گیرند.

او افزود: من و سایر نمایندگان کارگران با استناد به ماده ۳۸ قانون کار و دستور العمل ۳۶ معاونت روابط کار وزارت کار تلاش می‌کردیم که تفاوت حقوقی میان کارگران پیمانی و قرارداد مستقیم سیمان سپاهان به حداقل برسد.

نادری تصریح کرد: دستور العمل ۳۶ با استناد به ماده ۳۸ قانون کار و مقاوله نامه‌های ILO تدوین شده که می‌گوید در هر کارگاهی که طبقه بندی مشاغل پیاده شده است عین‌‌‌ همان طبقه بندی باید برای کارگران پیمانی اجرا شود.

گفتنی است ماده ۳۸ قانون کار صراحت دارد «برای انجام کار مساوی که در شرایط هم ارزش در یک کارگاه انجام می‌شود، باید به زن و مرد مزد مساوی پرداخت شود. تبعیض در تعیین میزان مزد بر اساس سن، جنس، ‌ نژاد و قومیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی ممنوع است.»

او در ادامه بیان کرد: نزدیک به ۳۰ کارگر پیمانی بهمن ماه پارسال در اعتراض به این تفاوت حقوقی در اداره کار مبارکه شکایت کردند. اداره کار از آن زمان تاکنون رایی صادر نکرده است ولی حوالی خرداد ماه امسال بود که مسئولان این نهاد دولتی کارفرما و کارگران را به سازش دعوت کردند. کارفرما‌‌‌‌ همان زمان گفت اگر قرار باشد به کارگران پیمانی به اندازه کارگران قرارداد مستقیم حقوق پرداخت کند همه کارگران را قرارداد مستقیم می‌کند و اطلاعیه‌ای را با این مضمون در تابلوی اعلانات کارخانه نصب کرد.

نادری گفت: کارگران در پی این وعده کارفرما چندین ماه کمال همکاری را با او داشتند تا جایی که سیمان سپاهان در شهریور ماه امسال رکورد تولید را زد.

او با اشاره به نارضایتی کارگران از عملی نشدن وعده کارفرما با گذشت چندین ماه‌ از نصب آن اعلامیه، ادامه داد: کارگران در تاریخ ۱۹ مهر در اعتراض به خلف وعده کارفرما در محوطه کارخانه تجمع کردند. من آن روز حوالی ظهر و بعد از پایان تجمع به کارخانه رسیدم. گویا دو تن از مدیران کارخانه در جمع کارگران حاضر شده بودند و به آن‌ها قول داده بودند که کارفرما از این پس هر ماه با ۲۰ کارگر قرارداد مستقیم امضا می‌کند.

نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان گفت: کارگران عصر آن روز از من خواستند که با کارفرما مذاکره کنم تا قول داده شده در صورتجلسه‌ای تنظیم شود. مدیر عامل در جلسه عصر آن روز حضور پیدا نکرد اما من با معاونان و مشاورانش از ساعت ۲ تا ۶ و نیم مذاکره کردم. آن‌ها حاضر نبودند قول خود را صورتجلسه تبدیل کنند.

نادری با اشاره به اشتغال حدود ۷۱۸ کارگر پیمانی و ۴۱۰ کارگر قرارداد مستقیم در سیمان سپاهان گفت: شرح جلسه را با کارگران در میان گذاشتم. قریب به اتفاق کارگران پیمانی فردای آن روز(در تاریخ ۲۰ مهر) دست از کار کشیدند، جز تعداد محدودی که در بخش‌های حساس تولید کار می‌کردند و اگر کار را می‌خواباندند ضرر زیادی به کارخانه وارد می‌شد.

او در ادامه بیان کرد: کارفرما در روز اعتصاب حاضر به مذاکره با کارگران نشد اما مدیرانش روز بعد که عید غدیر بود با من تماس گرفتند که به کارخانه بیایم. آن روز صورتجلسه‌ای تنظیم شد که می‌گفت کارفرما هر ماه ۲۰ کارگر پیمانی را با قرارداد مستقیم استخدام می‌کند.

نادری افزود: کارگران فردای روز عید بعد از اطلاع از صورتجلسه به کار بازگشتند. از طرفی از اداره کار دعوت نامه‌ای برای نمایندگان کارگران و کارفرما ارسال شده بود. عصر به همراه کارفرما به اداره کار رفتیم. آنجا توافق‌ نامه‌ای ده بندی و جامع را درباره تبدیل قرارداد کارگران پیمانی امضاء کردیم اما کارفرما نه به صورتجلسه روز عید غدیر و نه به توافق‌ نامه امضاء شده در اداره کار عمل نکرد.

نادری گفت: برای مثال یکی از موارد ده گانه توافق‌ نامه این بود که کارفرما ابتدا کارگران را قرارداد مستقیم کند و سپس مراحل گزینش سیاسی و اعتقادی را انجام دهد اما او بعد از پایان اعتصاب سفت و سخت ایستاده بود که می‌خواهد گزینش را پیش از تبدیل قرارداد کارگران انجام دهد.

او با اشاره به شکایت کارفرما از حداقل شش تن از نمایندگان کارگران تصریح کرد: چند روز بعد در تاریخ ۲۷ مهر ماه به دادگستری مبارکه احضار شدیم. هنگامی که با سایر همکاران مراجعه کردیم اما دادستان مبارکه به ما توهین کرد و همانجا با کارخانه تماس گرفت و گفت که مرا اخراج کنند و دیگر به کارخانه راه ندهند.

نادری ادامه داد: کارفرما در روزهای بعد با استفاده از این شرایط و به بهانه اینکه نمی‌خواهد مرا اخراج کند با من قراردادی دو ماهه از یکم مهر تا پایان آبان ماه منعقد کرد.

او با اشاره به اخراج خود از ابتدای آذر ماه و بعد از پایان مدت زمان قرارداد کارش، گفت: من مدت‌ها قرارداد کار نداشتم و کارفرما به همین دلیل نمی‌توانست اخراجم کنند اما اخراجم بعد از انعقاد قرارداد کار دوماهه راحت‌ شد.

نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان با اشاره به شکایت خود از کارفرما در اداره کار تصریح کرد: کارفرما با استناد به زمان پایان قرارداد کار بر اخراج من پافشاری می‌کند در حالی که من بر اساس ماده ۲۸ قانون کار از مصونیت نمایندگان کارگری برخوردارم.

نادری در پایان در تشریح سرنوشت تبدیل وضعیت کارگران پیمانی سیمان سپاهان گفت: کارفرما اسامی شماری از کارگران را برای تبدیل وضعیت از پیمانی به قرارداد مستقیم اعلام کرده است اما تاکنون هیچ کارگری قرارداد مستقیم نشده است.

او در پایان گفت: رفتارهای کارفرمای سیمان سپاهان بر خلاف توصیه‌های مقام معظم رهبری است و با این کارها کارگرانی که در چارچوب قانون تلاش صنفی انجام می‌دهند دلسرد می‌شوند.

کارفرما: اخراج نماینده کارگران پیمانی به ما ربطی ندارد

در همین رابطه، «احمد قنبری» مدیر روابط عمومی سیمان سپاهان ضمن تکذیب ارسال پیامک هشدار آمیز به کارگران پیمانی این کارخانه؛ به ایلنا گفت که سیستم ارسال پیامک به کارگران زیر نظر روابط عمومی است و روابط عمومی تاکنون چنین پیامکی ارسال نکرده است.

او با بیان اینکه «اخراج آقای نادری ارتباطی با سیمان سپاهان نداشته است» ‌، افزود: آقای نادری کارگر پیمانی سیمان سپاهان بود که قرارداد کارش در پایان آبان ماه به اتمام رسید. او کارگر شرکت پیمانکاری «پیشرو همت زاگرس» بود و ما اصلا به کارگران پیمانکاری کاری نداریم.

او در ادامه از اخراج دیگر کارگر سیمان سپاهان ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: این‌ها همه حرف و حدیثاست و حقیقت ندارد.

قنبری در ادامه بیان کرد: هیچ شرکتی در این برهه اقتصادی زیر بار تبدیل قرارداد کارگران پیمانی نمی‌رود اما ما قصد داریم ۷۰۰ کارگر خود را قرارداد مستقیم کنیم. قرار شده است در هر ماه ۲۰ کارگر بعد از گزینش تبدیل وضعیت شوند. در حال حاضر کارهای گزینش ۴۰ کارگر انجام شده و به زودی با آن‌ها قرارداد مستقیم منعقد می‌شود.

او گفت: علی رغم آنکه شرکت سیمان سپاهان سهامی عام است نه دولتی، می‌توانستیم این کار را نکنیم اما بخاطر مسائل انسانی چنین تصمیمی گرفتیم و این کارگران در دو سال آینده قرارداد مستقیم خواهند شد و در حال حاضر بنرهای تقدیر و تشکر کارگران و مدیران از مدیرعامل در همه جای کارخانه نصب شده است.

او با رد ادعای کارگران مبنی بر توافق با کارفرما برای گزینش کارگران بعد از انعقاد قرارداد مستقیم با آن‌ها، تصریح کرد: توافقی بین کارگران و کارفرما نبوده و کارفرما تبدیل قرارداد‌ها را به دلخواه انجام می‌دهد.

قنبری در پاسخ به خبرنگار ایلنا که به او گفت توافق نامه نمایندگان کارگران و کارفرما در اداره کار را در اختیار دارد، اظهار کرد: من از این توافق نامه بی‌اطلاعم. شاید آن توافق نامه چیز دیگری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز