خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری /

ادامه اعتراض صنفی پرستاران در بخش نظرات ایلنا

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۶۱۵

«پرستاران می‌گویند ما چیز زیادی نمی‌خواهیم، آنچه نسبت به آن معترضیم صرفاً زیاد شدن دستمزد هم نیست بلکه اجرای عدالت در پرداخت دستمزد‌ها بین پزشک و پرستار است.»

«ما ۹۳ درصد هستیم»، «۵ درصد تیم درمان ۹۵ درصد درآمد را می‌برند»، «ما به بی‌عدالتی اعتراض داریم»، «بی‌توجهی مسئولان، افزایش مهاجرت پرستاران» و… پارچه نوشته‌‌هایی بودند که پرستاران روز یکشنبه(۲۳ آذر) در مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری به دوربین‌ها نشان دادند.

دومین تجمع اعتراضی جامعهٔ پرستاری روز یکشنبه در حالی در تهران برگزار شد که بنا بر گزارش‌های رسیده، تجمعات مشابهی نیز در برخی شهرها برگزار شده بود. عمده‌ترین و شاید اصلی ترین مطالبه پرستاران، اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است تا بر اساس آن پرداخت دستمزد‌ به پرستاران بر اساس شاخص قابل استنادی صورت گیرد. پرستاران می‌گویند اختلاف درآمدشان با پرشکان بیش از ۳۰۰ برابر است و در مطالبات‌شان «تثبیت اختلاف حداکثر ۳ برابری میان دستمزد پرستاران و پزشکان» را مطرح کرده‌اند.

پرستاران چه می‌‌گویند

پرستاران معترض می‌گویند در حالیکه بیش از ۸۰ درصد از خدمات بهداشتی درمانی توسط پرستاران ارائه می‌شود، اما آنان به دلایلی همواره مورد بی‌توجهی دولت‌های مختلف قرار گرفته‌اند. به باور آن‌ها اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که از سال ۸۶ به تصویب مجلس رسیده است باعثشده هیچ تغییری در تعرفهٔ ارائهٔ خدمات پرستاری به وجود نیاید و پرستاران با حداقل دریافتی نسبت به پزشکان به فعالیت در بخش درمان کشور ادامه دهند. در کنار آن اجرایی شدن دو فاز از طرح تحول نظام سلامت و متعاقب آن بالا رفتن تعرفه‌های پزشکی از دیگر دلایلی است که پرستاران را نسبت به پیگیری مطالبات حقوقیشان حساس‌تر از گذشته کرده است. گفته می‌شود، با اجرای طرح تحول نظام سلامت اختلاف در پرداخت‌ها بین پزشکان هیات علمی و گروه‌های غیرپزشک که پرستاران نیز شامل این گروه می‌شوند، افزایش پیدا کرده است. دبیر کل خانهٔ پرستار در گفتگوهای متعددی اختلاف درآمد پزشکان و پرستاران را بیش از ۳۰۰ برابر عنوان کرده و معتقد است نارضایتی پرستاران از شرایط موجود می‌تواند بر کیفیت کاری آنان اثر بگذارد. به گفتهٔ وی در صورتیکه این روند ادامه پیدا کند نظام سلامت نمی‌تواند به معنای واقعی کلمه متحول شود.
پرستاران می‌گویند ما چیز زیادی نمی‌خواهیم، آنچه نسبت به آن معترضیم صرفاً زیاد شدن دستمزد هم نیست بلکه اجرای عدالت در پرداخت دستمزد‌ها بین پزشک و پرستار است. آنها بی‌توجهی مسولان درخصوص رسیدگی به مشکلات جامعه پرستاری را علی رغم پیگیری‌های مستمر انجام شده باعثافزایش مهاجرت پرستاران، تغییر شغل آنان و در نهایت کمبود نیروی پرستاری در کشور می دانند.

اینجا گفتگویی در جریان است

روز یکشنبه خبرگزاری ایلنا دو خبر از این اعتراض صنفی منتشر کرد. در فاصله کوتاهی بعد از انتشار اولین خبر پرستارانی که یا به دلیل مشغله‌های شخصی، دور بودن از محل اعتراض یا آنطور که تعدادی از آنها گفته‌اند، از ترس پیامک‌های هشدار دهنده‌ای که دریافت کرده بودند، به هر دلیل نتوانسته بودند برای اعتراض مقابل ساختمان ریاست جمهوری در تهران یا قرارهای اعتراضی دیگر در یزد و اصفهان و مشهد و… حضور پیدا کنند، در بخش نظرات این خبر اعتراض‌شان را اعلام کردند و کار گاهی به شعار دادن هم کشید.
کامنت‌‌های پرستاران در اولین خبر به حدود ۴۰ آدرس اینترنتی مستقل(IP) رسید و در این حین در دومین خبر نیز گفتگویی میان چند پزشک و بسیاری پرستار درگرفت.
به گمان گروه کارگری ایلنا، مرور این واکنش‌ها که از بطن جامعه پرستاری بر می‌خیزد و در کنار آن پاسخ‌های پزشکان به روشن شدن آنچه پس از تحولات اخیر اکنون در نظام سلامت کشور می‌گذرد کمک می‌کند.

تبعیض واقعی

کاربری با نام محمد، با ابراز شگفتی از دستمزد بالای برخی از پزشکان می‌گوید «تعجب می‌کنم هنگامی که درخانواده دولت یک پزشک به اندازه ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر ازکارمندان‌‌ همان وزارتخانه حقوق می‌گیره، اونوقت مسئولین ما به تبعیض‌های وال استریت گیر می‌دن.» او به تبعیض موجود در سیستم درمانی کشور و تبعات حاصل از آن اشاره کرده و گفته «اینجا و در دل دولت تبعیض داره غوغا می‌کنه. وضعیت طوری شده که بعد از اجرای طرح تحول و افزایش چند برابری حقوق پزشکا، حرص و طمع اونا نه تنها کم نشده بلکه کاربه جایی رسیده که دست کردند تو جیب پرستارا و کارهایی که توسط پرستارا انجام می‌شه رو بنام خودشون ثبت می‌کنن تا پولشو بگیرن…»
اقای سعید حمدزاده نیز ضمن تشبیه دوباره سیستم وزارت بهداشت به وال استریت، از استدلال وزارت بهداشت دولت یازدهم برای افزایش تعرفه‌های درمانی پزشکان بنی بر «پیش‌گیری از رواج پدیده رشوه‌گیری» انتقاد کرده و گفته است: «وزارت بهداشت کوچک‌ترین ارزشی برای نیرو‌ها و پرستاران قایل نیست. تمام منافع برای پزشکان است. همه چیز را قبضه کرده‌اند صد رحمت به وال استریت!!!!». وی افزایش تعرفه‌های پزشکی را تصمیمی یک شبه دانسته و گفته: «تعرفه‌های پزشکان را یک شبه چندصد برابر کردند پول این تعرفه را وزارت بهداشت باید از بیت المال بدهد. بجای مقابله با زیرمیزی بگیران آمدند و تعرفه‌ها را زیاد کردند تا دیگر زیرمیزی(بخوانید پول زور) نگیرند این اقایان. باج دادند به این‌ها. از این پس به هر کس دزدی کرد پول بدهید تا دزدی نکند. عمل زشت زیر میزی را به رو میزی تبدیل کردند.»

اعتراض به وزیر

یکشنبه، در روزی که رسانه‌ها از تجمعات چند صد نفری پرستاران در شهر‌های مختلف خبر داده‌ بودند، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، تجمع پرستاران در تهران را «تحریک بی‌جای پرستاران» خواند و ضمن معدود خواندن تعداد تجمع کنندگان گفت:۱۰۰ نفر که جمع شدن پرستار نمی‌شود، پرستاران سالهاست که با پزشکان کار می‌کنند و نباید آن‌ها را بیجا تحریک کرد، خودشان باور دارند که مشکلشان در حال حل شدن است، مدعی نیستیم رضایت همه را جلب کرده‌ایم اما هیچکس نباید خود را نماینده مجموعه و قشری بداند.

این اظهارات واکنش‌هایی را در بین کاربران ایلنا برانگیخت، در همین رابطه کاربری به نام سهراب گفت: خوشبختانه در اغلب مراکز استان‌ها شاهد تجمع پر شور پرستاران برای احقاق حقوقشان بودیم… هرچند که برخی دوستان برای پیشگیری از این امر پیامکهایی برای پرسنل و اعضای نظام پرستاری ارسال کرده بودند.. که اگر این کارشکنی و تهدیدات نبود یقینا با تعداد بیشتری روبرو بودند… ضمنا تعداد تجمع کنندگان بسیار بسیار بیشتر از تعدادی بود که جناب وزیر نخبه دیدند.

کاربر دیگر ی به نام جعفر هم ضمن اشاره به ارسال پیامک‌های دروغین از سوی مخالفین اعتراضات صنفی به پرستاران عنوان کرده «امیدوارم با سناریو‌های دروغین‌شون دوباره گولمون نزنن… مثپیام امروز صب که به پرستارای فعال فرستادن که تجمع نکنن…»
کاربر دیگری به نام پریسا هم عدم صدور مجوز برای شرکت در تجمع اشاره کرده وگفته: «من دانشجوی ترم ۷ پرستاری هستم وقتی که از این موضوع مطلع شدم ب اتفاق دوستانم قصد داشتیم ما هم دراین اعتراض سهیم باشیم ولی به ما اجازه شرکت دراین اعتراض داده نشد.»
خانم الهام به عدم حضور مداوم پزشکان در بیمارستارن‌ها اشاره کرده و خطاب به وزیر گفته است: «بگذریم از متخصصان عزیزی که همزمان پول مقیمی و درمانگاه رو می‌گیرن و رزیدنتهاشون مریضا رو ویزیت می‌کنن و ایشان فقط مهر می‌زنن گاهی اصلا حضور ندارن تو بیمارستان و من پرستار باید جواب این نبودن‌ها رو بدم. من سوپروایزر. و جالب اینجاست که وقتی مریضا رو می‌بینن می‌گن به من خبر نداده بودن که همچین مریضی دارم. خنده داره اقای وزیر اقای دکتر هاشمی. خودمونو داریم گول می‌زنیم یا این مردم بدبخت رو»

کاربر نا‌شناسی با گذاشتن لینک خبر مربوط به اظهار نظر وزیر بهداشت در خصوص تجمع روز گذشتهٔ پرستاران، از تمسخر تجمع پرستاران توسط وزیر بهداشت سخن گفته است.

کاربر دیگری به نام الهام به اختصاص حداقل زمان از سوی پزشکان برای بیماران اشاره کرده و خظاب به وزیر گفته «متاسفانه مردم خبر ندارن که پزشک برای هر بیمار حداقل باید بیست دقیقه وقت بگذاره و ویزیتش کنه. اقای وزیر در بیمارستان ما پزشک متخصص ۵۰ تا مریض رو در عرض نیم ساعت ویزیت می‌کنه.»
این کاربر در لحنی کنایه آمیز خطاب به وزیر بهداشت گفته «خنده داره واقعا نخبگی می‌خواد آدم بتونه ۵۰ تا مریضو بپیچونه! اونم مریضای بد بدختی که از صبح از روستا تو صف نوبت درمانگاه هستن»
کاربری به نام رضا پاکزاد ضمن بیان این مطلب که وزیر هم از تفاوت ۱۰۰ برابری حقوق پرستاران و پزشکان با خبر است گفته: مگه وزیر اینا رو نمی‌دونه که یه پزشک داره ۱۰۰برابر پرستار می‌گیره تازه تو کارش هم می‌زنه. کاری انجام نمی‌ده اونوقت دبیر کل خانه پرستار رو واسه اعتراض تبعید می‌کنه. حالا که صدای پرستارا در اومد دارن پرستارا رو تنبیه می‌کنن»

پرستاران زیاده خواهی می‌کنند؟

در حالیکه بر اساس شواهد به نظر می‌رسد اجرایی شدن سیستم عدالت محور در نظام پرستاری بزرگ‌ترین خواسته جامعهٔ پرستاری است، کاربرانی که خود را پزشک معرفی می‌کنند، در پاسخ به پرستاران اعتراضات صنفی آنان را غیرقابل قبول می‌دانند و می‌گوید دلیلی وجود ندارد که حقوق پرستار و پزشک یکی باشد. کاربری به نام دکتر رضا رسام تفاوت صدبرابری پزشکان و پرستاران را دروغ فاحش خوانده و گفته:

«این یک دروغ فاحش است که پرستاران برای منافع صنفی خود باب کرده‌اند. این حالت فقط وقتی پیش می‌آید که در آمد یک و نیم میلیونی یک پرستار طرحی با سابقه کار صفر را با در آمد کسانی امثال دکتر ماندگار(نخستین جراحی که در ایران پیوند موفق قلب انجام داد) مقایسه کنیم. به نظر شما حق دکتر ماندگار نیست که صد برابر یک پرستار تازه شروع به کار کرده در آمد داشته باشد؟ تاز اگر در آمد او را با یک رزیدنت تخصصی مقایشه کنید بیش از صد برابر هم می‌شود. یعنی در واقع در آمد یک پرستار طرحی که فقط چهار سال تا مقطع لیسانس درس خوانده و در هیچ منطقه محرومی هم کار نکرد و عملا سابقه کار صفر دارد در حال حاضر بیش از در آمد پزشکی است که هفت سال در دوره عمومی درس خوانده و دو سال در دور افتاده‌ترین نقاط کشور که خیلی از پرستاران محترم حتی نامش را نشنیده‌اند خدمت کرده و بعد حداقل یکسال پشت آزمون دستیاری، زندگی و خانواده و تفریح و کار و همه چیز را تعظیل کرده و بیش از ۲۵۰۰۰ صفحه کتاب را مرور کرده و با جزییات فراگرفته تا در امتحان شاق دستیاری پذیرفته شود و سه تا چهار سال شب وروز با حداقل در امد در بیمارستانهای دولتی به ضعیف‌ترین و نیازمند‌ترین اقشار این ملت خدمت ارائه می‌کند. آیا واقعا حق است که در آمد این پزشک کمتر از نصف در آمد‌‌ همان پرستار معترض صفر کیلومتر باشد؟ او در ادامه گفته: چطور به خود اجازه می‌دهید در امد پرستار تازه کار را با ستاره‌ها و اسطوره‌هایی همچون دکتر ماندگار مقایسه کنید؟»

کاربر دیگری به نام علی هم ضمن تایید این مطلب گفته: «پرستار حق داره پیگیر حقوق خودش باشه اما حق نداره خودش رو با پزشک مقایسه کنه. این مقایسه واقعا مسخره است.»

اظهارات علی واکنش‌های زیادی از سوی برخی کاربران در پی داشت:
آرش عنوان کرده: «چرا مسخره هست؟ اگه به ازای زحمت باشه که هر کسی ذره‌ای با سیستم درمانی آشنایی داشته باشه می‌دونه حقوق عادلانه برای پرستارا چقدر هست.»
کاربر نا‌شناسی هم در پاسخ به علی کارانه بیمارستان را حق پرستار دانسته و گفته: «شما مثل اینکه تو تیم درمان نیستی وگرنه اگه می‌دیدی دستی دستی حقتو می‌دن به یکی دیگه اون موقع می‌فهمیدی پرستار باید با کی مقایسه شه!»

اقا یا خانم سهیلی هم در پاسخ به علی گفته: «شما که می‌فرمایید مقایسه پزشک با پرستار مسخره ست، یعنی توی ایران این آقایان تافته ایی جدا بافته از همه دنیا هستند که گاهی تا صد برابر در می‌ارن؟ اونم از جیب دولت ومردمی که تو بحرانی‌ترین شرایط هستند؟ آره شما راست می‌گید این مقایسه مسخره ست چون این حد تبعیض یه چیز من درآوردیه که آقایان اطبا که در راس وزارت خونه هستند به نفع خودشون درست کردن»

پریسا هم گفته: «اگه قبول ندارین امتحانش مجانیه. خواهشا فقط یه هفته به همه پرستارا مرخصی بدین ببینیم چطور از پس کارهای بیمارستان بر می‌این.»

کاربر دیگربه نام مریم دامنه بازرسی و نظارت بر نظام درمانی کشور را محدود به پرستاری دانسته و گفته: «واقعا نمی‌دونم چرا بازرسی نمی‌آید کار پزشکان رو چک کنه و همیشه کار پرستار رو چک می‌کنن. متاسفانه این قشر خودشونم رحم نمی‌کنن بار‌ها دیدم روی مهر همدیگه مهر زدن ودستور همدیگرو پاره می‌کننو… آیا این اسمش دزدی نیست!!! خیلی جالبه طرح دولت برای اینکه پزشکان زیر میزی نگیرن و کار اشتباه نکنن باید کارانشون چند برابر بشه واقعا برای این عدالت متاسفم.»

صدا و سیما باز هم جاماند

برخی از پرستاران هم نسبت به عدم پوشش خبری صدا و سیمای از اعتراض صنفی‌شان انتقاد داشتند. آن‌ها معتقدند صدا و سیما به هر دلیلی تاکنون نخواسته، صدای پرستاران را به گوش مسولین برساند.

خانم مژگان حسن‌پور یکی از کاربران ایلنا در این رابطه گفته: «اخبار(صدا و سیما) که برای ما پرستارا ارزشی قائل نشد تا به صورت کوتاهم شده اطلاع رسانی کنند. من به علت بارداری نتونستم برم. وی به قضیهٔ تبعید شغلی محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار اشاره کرده و گفته: من ناراحت اقای شریفی مقدم هستم. من با ایشان در بیمارستان امام کار کرده‌ام.»

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار هم در تجمع یکشنبه پرستاران در مقابل نهاد ریاست جمهوری نسبت به عدم پوشش اخبار مربوط به پیگیری مطالبات صنفی پرستاران از صدا وسیما انتقاد کرد و گفت: مصاحبه‌ها ی ما با صدا ی جمهور اسلامی ایران در خصوص وضعیت پرستاران هرگز پخش نشد و متاسفانه در طی این مدت هیچگونه همکاری از سوی رسانهٔ ملی برای شنیده شدن صدای پرستاران صورت نگرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز