خبرگزاری کار ایران

بهرامن تاکید کرد:

لزوم شفاف سازی در بخش معدن

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۴۹۰

طی سال جاری تا کنون ۳۴۰ میلیارد تومان بهره مالکانه از معادن دریافت شده در حالی که پیش‌بینی این عدد در بودجه ۹۳، معادل ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود و ما از‌‌ همان ابتدا نسبت به بالا بودن این رقم اعتراض داشتیم.

اگر استراتژی مشخصی در بخش معدن داشتیم ۷ طرح فولادی به ایمیدرو تحمیل نمی‌شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس خانه معدن ایران صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به کاهش قیمت نفت در ماه‌های آینده و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: دولت یازدهم با شعار حمایت از تولید فعالیت خود را آغاز کرده است. برهمین اساس می‌توان با حمایت واقعی از تولید ضمن به کارگیری پتانسیل تشکل‌ها اقدامات مناسب تری را انجام داد.

نایب‌رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: سازمان ایمیدرو می‌تواند با بسترسازی مناسب توسعه بخش معدن را به وجود آورد، در کنار این موضوع دستگاه‌های مربوطه نیز می‌توانند خود را همراه تشکل‌های معدنی قرار داده و فضاسازی لازم را برای توسعه بخش معدن در کشور مهیا کنند.

وی در خصوص ارائه پیشنهادی برای روان‌سازی در سرمایه‌گذاری بخش معدن گفت: بخشی از این پیشنهاد در لایحه حمایت از تولید آماده شده و علاوه بر این پیشنهاداتی نیز در مورد روان‌سازی عملکرد سازمان‌های موازی در بخش معدن مانند محیط زیست و منابع طبیعی وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی در بخش معدن گفت: در صورت شفاف‌سازی در این بخش، فضای رانت بسته می‌شود.

نایب رئیس خانه معدن با بیان اینکه طی سال‌های گذشته بخش معدن دارای استراتژی نبوده است، گفت: استراتژی معدن چندین بار در مقاطع مختلف تدوین شده است به صورتی که در دوران وزارت جهانگیری و بعد از آن دوبار استراتژی معدن تدوین شد اما هنوز برنامه و استراتژی‌ها ناقص بوده و سیاست‌های کلان برای کشور مشخص نشده است و اگر استراتژی مشخصی در این بخش داشتیم ۷ طرح فولادی به ایمیدرو تحمیل نمی‌شد.

بهرامن با اشاره به پیش‌بینی بهره‌مالکانه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی در لایحه بودجه ۹۴ برای بخش معدن گفت: طی سال جاری تا کنون ۳۴۰ میلیارد تومان بهره مالکانه از معادن دریافت شده در حالی که پیش‌بینی این عدد در بودجه ۹۳، معادل ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود و ما از‌‌ همان ابتدا نسبت به بالا بودن این رقم اعتراض داشتیم.

وی با بیان اینکه بحثخام‌فروشی در فعالیت‌های معدنی با صحبت‌هایی که در این رابطه مطرح می‌شود متفاوت است افزود: از این واژه به عنوان استراتژی در بخش معدن استفاده می‌کنیم به نحوی که فعالان معدن در زمان اکتشاف به فکر تامین خوراک کارخانه‌ها هستند تا بتوانند به اهداف خود برای ارتقای بخش معدن برسند همچنین با توقف فعالیت‌های ساختمانی نیز بخش عمده‌ای از مواد معدنی و سنگ‌های ساختمانی بلا استفاده مانده است.

وی تصریح کرد: با پتانسیل‌هایی که در بخش معدن وجود دارد می‌توان به درآمدی بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار دست یافت.

بهرامن افزود: رکود جهانی ارتباطی به سرمایه گذاران دارد و آن‌ها نیز آسیب جدی از کاهش نرخ‌های جهانی دیده‌اند این در حالی است که تقاضا برای مواد معدنی در خارج از کشور بالاست.
وی گفت: بیشتر اکتشافات ما در کشور تا عمق ۱۰۰ متر بوده این در حالی است که اکتشافات دنیا تا عمق ۱۵۰۰ متر عادی شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز