خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین در گفت‌وگو با ایلنا:

اقتصاد نباید قربانی بودجه متعادل شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۴۸۳

بازار نگران این مسئله است که مسئولین بخواهند کسری بودجه را در بخش‌های دیگر اقتصاد جبران کنند / می‌توان با انتشار اوراق قرضه و استقراض، به جای بالا بردن سطح مالیات، با کسری بودجه مقابله کرد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین گفت: به عقیده بنده نمایندگان مجلس هم خواهان این نیستند که به هر قیمت، بودجه متعادلی را داشته باشیم زیرا ما می‌توانیم با قبول و تحمل کسری بودجه، اقتصادمان را از رکود خارج کنیم.

نصرالله برزنی، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین در خصوص تاثیرات لایحه بودجه سال ۹۴ در بازار سهام و بورس، به خبرنگار ایلنا گفت: سه عامل باعثشده که در حال حاضر بازار، شرایط مرددی را پشت سر گذارد و با تردید فعالیت ‌کند. اولین بحث، تاخیر در رسیدن به توافق هسته‌ای است که از آن تاریخ به بعد ما یک روند کاهشی را تجربه کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: بحثدیگری که مطرح می‌شود کاهش قیمت نفت است که باعثشده سرمایه‌گذار، تحت تاثیر کاهش قیمت نفت و تاثیر آن روی صنایع، سود شرکت‌ها و قیمت سهام فعالیت خود را در بازار کاهش دهد.

برزنی تصریح کرد: دلیل دیگری که می‌توان برای این مسئله در نظر داشت، لایحه بودجه است. زیرا بودجه‌ای که تهیه شده است، تاثیرات دو عامل ابتدایی مذکور را در بازار کشور، در نظر گرفته است. بنابراین افرادی که مسئولیت تهیه و تدوین این بودجه را به همراه نمایندگان مجلس بر عهده داشتند، برای جمع بندی نهایی نیز تاثیر آن را در بازار مشاهده خواهند کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به طور مثال در لایحه بودجه سال ۹۴ قیمت نفت در حدود ۷۲ دلار دیده شده است، اما در حال حاضر قیمت نفت نزدیک ۶۰ دلار است و این مسئله به راحتی می‌تواند کسری بودجه‌ای را ایجاد ‌کند. بنابراین کاهش قیمت نفت و مذاکرات هسته‌ای بر روی بودجه تاثیر خواهد گذاشت.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین گفت: نکته‌ای دیگری که می‌توان عنوان کرد این است که کسری بودجه، قوی‌ترین گزینه پیش روی ما در خصوص ادامه دادن همین روند است، یعنی منبع اصلی درآمد کشور که از صادرات نفت است با کاهش قیمت مواجه است، این مسئله بر روی بازار نیز تاثیر بسزایی برجا می‌گذارد.

برزنی با اعلام این مسئله که بازار نگران این مسئله است که مسئولین بخواهند کسری بودجه را در بخش‌های دیگر اقتصاد جبران کنند، گفت: بخش‌هایی از اقتصاد که می‌تواند مستقیما روی سهام شرکت‌ها یا روی شرکت‌های بورسی مانند پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها تاثیرات نامطلوب برجای بگذارد. این مسائلی که بنده مطرح می‌کنم نظر شخصی نیست بلکه برداشت‌های بازار است که منتقل می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر مطرح می‌شود که می‌خواهند درآمدهای بودجه را از بخش مالیات جبران کنند. اما اگر شرایط اقتصادی به گونه‌ای شود که رشد تولید ناخالص داخلی ما اندک باشد، بنابراین سود کمتری به شرکت‌ها می‌رسد که بتوانند مالیات بپردازند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین عنوان کرد: بنابراین افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، یکی دیگر از عوامل منفی تاثیرگذار در بورس و بازار سهام است اما با وجود این، مسئله مالیات‌ها نیز فشار زیادی را به بورس وارد نمی‌کند زیرا اقتصاد ملی باید برای برخورداری از رونق، توان فعالیت داشته باشد تا بتواند مسئله اشتغال را حل کند.

وی تصریح کرد: لازم به ذکر است که داشتن کسر بودجه، مسئله عجیبی نیست اما اگر اصرار داشته باشیم که بودجه متعادل داشته باشیم و آن را به هر قیمتی اجرا کنیم، تاثیرات منفی برجای می‌گذارد. ما می‌توانیم یک یا دو دوره با کسری بودجه مواجه شویم اما به تولیدکنندگان برای دریافت مالیات فشار وارد نکنیم.

برزنی عنوان کرد: می‌توان با انتشار اوراق قرضه و استقراض، به جای بالا بردن سطح مالیات، با کسری بودجه مقابله کرد. شرایط کشور، غیرقابل پیش‌بینی است و برای این شرایط، دولت می‌تواند از منابع دیگری استفاده کند، نه اینکه شرایطی ایجاد شود که از صنایع، خدمات و غیره مالیات گرفته شود.

سیاست انبساطی؛ عامل خروج از رکود

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین گفت: به طور مثال سیاست‌های انقباضی که در اروپا در پیش گرفته شد، باعثبروز مشکلات اقتصادی در بودجه این کشورها شد و تا به امروز نتوانستند شرایط رونق اقتصادی را تجربه کنند، اما از سوی دیگر در کشور آمریکا، ‌ شرایط برعکس این مسئله پیش آمد. با وجود این مسئله که خود آمریکا عامل بروز بحران مالی و انتشار آن به سمت اروپا شد، اما خودش سیاستی انبساطی را برای مقابله با این مسئله پیش گرفت.

وی در ادامه افزود: یعنی به صنایع خودش کمک کرد یا حتی در راهکاری دیگر اقدام به تزریق پول کرد، به طور مثال ماهانه ۵۰ میلیارد دلار ارواق قرضه‌ای که در سابق به مردم فروخته بوده را پس گرفت و به سیستم پول تزریق کرد که به همین وسیله باعثافزایش رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال شد.

اقتصاد نباید قربانی بودجه متعادل شود

برزنی با اشاره به این مسئله که نباید به قیمت راکد شدن اقتصاد بودجه متعادلی داشته باشیم، عنوان کرد: بلکه می‌توان به صورت همزمان از راه‌های دیگری به نتیجه رسید و طی یک یا دوسال با فرض کردن شرایط اضطراری، به انجام این اقدامات مبادرت کرد.

برزنی عنوان کرد: مطلب مهم دیگری که می‌توان در خصوص تجربه کشورهای دیگر برای متعادل کردن بودجه بدون وارد شدن فشار به اقتصاد عنوان کرد که بتوان علاوه بر آن باعثبروز رونق اقتصادی نیز شود، خصوصی سازی و سرعت بخشیدن به فرآیند خصوصی سازی است.

وی در ادامه گفت: دولت شرکت‌های سودآور زیادی را در اختیار دارد که می‌تواند آنها را امسال از طریق بورس به عموم عرضه کند، تا بتواند هم منابع مناسبی را کسب کند و هم اینکه رونق را به بازار سرمایه تزریق کند.

برزنی تصریح کرد: مهمترین تجربه این کار را می‌توانیم در رفتار دولت انگلیس در دهه ۸۰ میلادی مشاهده کنیم. در آن زمان اقتصاد انگلیس در بحرانی‌ترین وضعیت خود قرار داشت و به همین دلیل تصمیم گرفتند که شرکت‌های مناسب و دولتی را به عموم عرضه کنند.

وی گفت: این اقدام نقطه عطفی در اقتصاد و رشد اقتصادی کشور انگلیس بوده است. بنابراین در شرایطی که با کسری بودجه مواجه هستیم، می‌توان سهم‌های خوب را با شرایط خوبی به عموم عرضه کنیم.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین در پایان خاطرنشان کرد: به عقیده بنده نمایندگان مجلس هم خواهان این نیستند که به هر قیمت، بودجه متعادلی را داشته باشیم زیرا ما می‌توانیم با قبول و تحمل کسری بودجه، اقتصادمان را از رکود خارج کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز