خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری؛

دلایل تجمع امروز پرستاران / معترضین می‌خواهند روحانی را ببینند

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۱۹۹

«عمده‌ترین مطالبات طرح شده در این تجمع، اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وتثبیت اختلاف سه برابری پزشکان و پرستاران و همچنین تعدیل نگرش استثماری به نیروی پرستاری عنوان شد.»

صبح امروز در جریانتجمع پرستارانبیمارستان‌های دولتی و خصوصی که در مقابل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، پرستاران معترض خواهان دیدار مستقیم با رییس جمهور شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تجمع امروز پرستاران بخش‌های دولتی و خصوصی که از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقهٔ امروز صبح با حضور ۷۰۰ نفر در مقابل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، پرستاران از رییس دولت یازدهم خواستند به مطالبات قانونی‌شان رسیدگی کند.

تجمع کنندگان می‌گویند که در اعتراض به اختلاف درآمد پرستاران و پزشکان و همچنین تعلل دولت در تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اعتراض دارند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر تهران، پرستاران برخی از استان‌ها از جمله اصفهان، قم، مازندران و گیلا ن نیز در این تجمع حضور داشتند. بنا بر ادعای تجمع کنندگان، پرستاران در شهرهای دیگر از جمله مشهد، یزد و اصفهان نیز به صورت همزمان تجمعاتی را برگزار کرده‌اند.

به گفتهٔ یکی از پرستاران حاضر در تجمع «قرار بود تعدا بیشتری از پرستاران در مقابل نهاد ریاست جمهوری حاضر باشند اما عده‌ای از آن‌ها در شیفت کاری صبح قرار داشتند و عده‌ای دیگر نیز بنابر اطلاعات واصله محدودیت‌هایی از جانب انتظامات بیمارستان‌ها برایشان ایجاد شده تا در تجمع حاضر نشوند.»

در همین رابطه، یکی از فعالین جامعه پرستاری حاضر در تجمع امروز ضمن انتقاد از برخوردهای صورت گرفته با پرستاران در ارتباط با پیگیری مطالباتشان به ایلنا گفت: در طی این مدت هر چقدر صبر و حوصله به خرج دادیم متاسفانه اوضاع بد‌تر شد. پرستاران روز به روز بیشتر مورد استثمار قرار گرفتند و از آن سو کمترین حقوق و دستمزد سهم آن‌ها شد. واقعیت این است که ما چیزی بیش از حق خودمان نمی‌خواهیم.

گفتنی است، برخی از پرستاران حاضر در تجمع امروز، بی‌توجهی مسولان را باعثافزایش مهاجرت پرستاران، افزایش ترک کار آنان و در نتیجه تغییر شغل می‌دانند. یکی از پرستاران حاضر در این باره به ایلنا گفت: بی‌توجهی مسولین سبب می‌شود گروهی زیادی از پرستاران تغییر شغل دهند و در ‌‌نهایت جاممعه پرستاری با کمبود نیرو در بسیاری از بخش‌ها مواجه شود لذا باید هرچه سریع‌تر وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام پرستاری وارد عمل شود و دست از شعار بردارد.

اعتراض به ساختار پوسیده وزارت بهداشت

در انتهای این گردهمایی «محمد شریفی مقدم» دبیرکل خانهٔ پرستار در جمع معترضان حضور یافت و مطالبات جامعهٔ پرستاری را بیان کرد. این فعال حقوق صنفی پرستاران که در میان ابراز حمایت معترضین سخنرانی می‌کرد، دلیل تجمع امروز را پیگیری مطالبات پرستاران از طرق قانونی اعلام کرد و گفت: افرادی که امروز از شهرهای دور و نزدیک به این تجمع آمده‌اند کسانی هستند که خواستار پیگیری و تحقق مطالبات جامعه پرستاری از طرق قانونی هستند.

وی علت این تجمع را بی‌توجهی مسولین وزارت بهداشت به حوزهٔ پرستاری دانست و گفت: بیش از ۸۰ درصد از خدمات بهداشتی درمانی توسط جامعه پرستاری ارائه می‌شود، اما همواره در دولت‌های مختلف مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌ایم ولی امروز به جایی رسیده‌ایم که پرستاری زمین گیر شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز علی رغم تمام تلاشی که نیروهای پرستاری انجام می‌دهند اما مریض و پرستار هر دو از خدمات بهینهٔ بهداشت و درمان برخوردار نیستند.

دبیر کل خانه پرستار علت این امر را ساختار پوسیده و نخ نمای وزارت بهداشت دانست و گفت: تمام پست‌های مدیریتی و ریاستی وزارت بهداشت توسط عدهٔ معدودی که شاید به ۵ درصد هم نرسند اشغال شده است. این تنها به خاطر منفعت طلبی‌های شخصی بوده است.

شریفی مقدم انحصاری بودن اختصاص پست‌های مدیریتی و ریاست در بیمارستان‌ها را تقبیح کرد و گفت: آیا فقط یک جراح یا فوق تخصص با این همه دغدغه‌ای که دارد باید رییس بیمارستان باشد، جراحی که مرتب دغدغه‌ای بالا و پایین شدن ویزیت‌های مطبش را دارد چگونه می‌تواند رییس خوبی برای یک بیمارستان باشد. ما در اینجا از نهاد ریاست جمهوری می‌خواهیم که بالاخره یک حد و حصری برای اشتهای سیری ناپذیر برخی از پزشکان مشخص کند. سیستمی که الان در وزارت بهداشت حاکم است در هیچ جای دنیا سابقه ندارد. آقایان خود را نابغهٔ پزشکی در خاورمیانه می‌دانند، به عنوان مثال در آمریکا بیش از ۹۰ درصد بخش مدیریتی درمان در اختیار غیر پزشکان است و بیشتر کسانی هستند که در حوزهٔ مدیریت تحصیلات آکادمیک دارند.

دبیرکل خانه پرستار سهم پرستاران از طرح تحول نظام سلامت را اندک دانست و گفت: وقتی طرح تحول سلامت مطرح شد پرستاران استقبال کردند، چون نظام سلامت حداقل در معنای تحت الفظی آن مجموعه‌ای از پزشک و پرستار و بیمار را در بر می‌گیرد. مرحلهٔ اول و دوم اجرا شد و هیچ نتیجه‌ای عاید پرستاری نشد. تعرفه‌های پزشکی به ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرد اما به پرستاران گفتند منتظر بمانید. تجمع هفت آبان شکل گرفت و پس از آن تلاش کردند جمعی از پرستاران را با این توجیه که خدمات پرستاری را در کتاب ارزش گذاری نسبی آورده‌ایم و به زودی مطالباتتان وصول می‌شود ساکت کنند اما نه تنها این اتفاق هنوز نیفتاده بلکه آقایان با ارائهٔ طرح کذایی نظام مبتنی بر عملکرد، عملا پرستاران را وارد فاز جدیدی از ارائهٔ خدمات پرستاری کردند که باید تحت شرایط خاصی کار کنند تا دریافتیشان به ۳ برابر برسد.

وی تصریح کرد: بحثاجرای «نظام مبتنی بر عملکر» با بیشترین بار خبری در رسانه‌ها منعکس شد تا همه فکر کنند وضع پرستاران خوب شده و هیچ مشکلی نیست در حالیکه زمانی که تعرفه‌های پزشکی بی‌سر و صدا بالا رفت هیچکس متوجه نشد چند درصد پزشکان از این طرح بهره بردند.

وی در پایان گفت: ما یک خواسته بیشتر نداریم، پرداخت‌ها باید ۱ تا سه برابر باشد چون در همه جای دنیا حداکثر اختلاف سه برابری است. ما از رییس جمهور می‌خواهیم کمیته‌ای را تعیین کند تا در زمینهٔ اختلاف درامدی بین پزشکان و پرستاران مطالعاتی را انجام دهد، آنوقت همگان متوجه خواهند شد که شرایط فعلی برای پرستاران ایرانی عادلانه نیست. که در سایر نقاط جهان به مصوبه‌ای را در دولت به تصویب برساند که اختلاف بین پزشک و پرستار حداکثر تا ۳ برابر باشد. جامعه پرستاری از راههای مختلف سعی کرده تا مطالباتش را پیگیری کند. نامه‌ها نوشته شد و شکایت‌ها مطرح شد و تجمعاتی که تاکنون صورت گرفته هم در همین راستا بوده است. آقایان ادعا می‌کنند که اهل مذاکره هستند اما ما تاکنون مذاکره‌ای ندیدم. در دنیای امرور هر طرح ملی که بخواهد موفق باشد باید مبتنی بر مشارکت جمعی باشد در غیر این صورت محکوم به شکست است.

این تجمع در ‌‌نهایت با صدور بیانیه‌ و امضای طوماری از سوی خانهٔ پرستار و جامعه پرستاری خاتمه یافت. عمده‌ترین مطالبات طرح شده در این تجمع، اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تثبیت اختلاف سه برابری پزشکان و پرستاران و همچنین تعدیل نگرش استثماری به نیروی پرستاری عنوان شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز