خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر ساوه:

دولت کارگران را از نان ارزان هم محروم کرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۴۱۱

«رئیس جمهور و وزیر کار به فکر افزایش دستمزد معقول و منطقی کارگران به استناد ماده ۴۱ قانون کار و متناسب با افزایش حدود ۶۰ درصدی قیمت نان و نرخ واقعی تورم و نیاز واقعی سفره تهی کارگران کشور باشند.»

دبیر خانه کارگر ساوه با اشاره به افزایش قیمت نان برخلاف وعده قبلی دولت، از رئیس جمهور و وزیر کار خواست زمینه افزایش دستمزد سال آینده کارگران را بر اساس ماده ۴۱ قانون کار و متناسب با افزایش قیمت نان و نرخ واقعی تورم فراهم کنند.

«مهدی زمانی‌نوری» در این باره به ایلنا گفت: علیرغم گذشت حدود یکسال و نیم از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هیچ یک از وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور در جهت رفع مشکلات و دغدغه‌های کارگران تحقق نیافته است و قراردادهای موقت کار، قراردادهای سفید امضاء و بدون تاریخ شروع و خاتمه، اخذ تسویه حساب از کارگران قبل از اشتغال به کار، اخذ تعهد محضری از نیروی کار مبنی بر سلب هرگونه ادعا درصورت بروز حوادثناشی از کار، رکود بخش صنعت و تولید ملی ناشی از تحریم‌های اقتصادی، تعلیق کارگران و اخراج‌های بی‌رویه، تأخیر چندین ماهه در پرداخت حقوق و مزایای قانونی کارگران، عدم اجرای ماده ۱۰ قانون بازسازی و نوسازی صنایع و… هرگونه توان و قدرت چانه زنی را از کارگران سلب کرده است.

او افزود: متأسفانه علی‌رغم شعارهای پر زرق و برق، امروز کارگران کشور از عدم وجود تشکل‌های قانونی توانمند که حقوق قانونی آنان را استیفاء کنند در رنج و عذابند.

دبیرخانه کارگر ساوه و زرندیه با اشاره به دستمزد ناچیز کارگران و محرومیت آنان از حداقل امکانات زندگی، گفت: تنها امید کارگران و بازنشستگان برای تأمین معیشت خود و خانواده‌ هایشان تهیه نان ارزان قیمت بود که متأسفانه دولت با افزایش قیمت این کالا، آنان را در تهیه قوت غالب‌شان نیز با مشکل مواجه کرد.

نماینده کارگران ساوه و زرندیه در مراجع حل اختلاف کار اظهار کرد: از آنجا که فلسفه اختصاص سبد کالا برای رونق سفره محرومین و نیازمندان و تأمین سفره کارگران و بازنشستگان به عنوان اقشار آسیب پذیر جامعه بود دولت در جهت عکس این فلسفه ابتدا خیل عظیم کارگران و بازنشستگان کشور را از سبد کالا محروم کرد و اینک نیز از نان ارزان قیمت.

نماینده کارگران در هیات بدوی سازمان تأمین اجتماعی با انتقاد از افزایش حدود ۶۰ درصدی قیمت نان لواش گفت: یک قرص نان لواش در شهرستانهای ساوه و زرندیه به موجب تصمیم مسئولان استانی از ۱۳۰ تومان به ۲۰۰ تومان افزایش یافته که منجر به افزایش دغدغه‌ها و مشکلات کارگران و بازنشستگان شده است.

وی گفت: علیرغم وعده‌های سخنگوی دولت که نه یکبار بلکه چندین بار در صداوسیما تاکید کرد قیمت نان تحت هیچ شرایطی افزایش نخواهد یافت، افزایش حدود ۶۰ درصدی قیمت نان کارگران و بازنشستگان کشور را با شوک مواجه کرد و سفره تهی کارگران را تهی‌تر کرد و کارگران و بازنشستگان حیران مانده‌اند قسم حضرت عباس را بپذیرند یا دم خروس را.

زمانی‌نوری گفت: کارگران و بازنشستگان بر این باورند که دولت‌های نهم و دهم فقرا را فقیر‌تر و اغنیاء را غنی‌تر کردند لذا از دولت تدبیر و امید انتظار جبران مافات و حمایت از محرومین و فقرا و اقشار آسیب پذیر جامعه را دارند نه اینکه با اتخاذ تصمیمات ناصحیح سفره تهی کارگران را تهی‌تر و کارگران و بازنشستگان را از نان خالی نیز محروم و خواب را به چشم جامعه کارگری حرام کنند.

او در ادامه گفت: با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال و طرح شدن بحثافزایش دستمزد کارگران در دستور شورای عالی کار از رئیس جمهور و وزیر کار درخواست می‌کنم برای نجات کارگران و بازنشستگان از شرایط بد اقتصادی ترتیبی اتخاذ کنند تا کارگران کشور شاهد افزایش دستمزد معقول و منطقی به استناد ماده ۴۱ قانون کار و متناسب با افزایش حدود ۶۰ درصدی قیمت نان و نرخ واقعی تورم و نیاز واقعی سفره تهی کارگران کشور باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز