خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا عنوان شد:

واکنش دبیرکل خانه پرستار به پی‌گیری اعتراضات در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۳۲۶

«برای اثبات اینکه اختلاف دستمزدی پرستاران و پزشکان رقمی فرا‌تر از ۲۰۰ برابر است از ایشان(رئیس کمیسیون اصل ۹۰) می‌خواهم با اخذ مجوزی از وزارت بهداشت از طریق خانهٔ پرستار مسئله را در بیمارستان‌های مختلف پیگیری کنند تا مشخص شود اطلاعات داده شده به ایشان موثق نیست.»

دبیرکل خانهٔ پرستار پیگیری مطالبات پرستاران در کمیسیون اصل نود مجلس را امیدوارانه توصیف کرد و گفت: نباید فراموش کنیم پرستاران مدت‌هاست به طرق مختلف پیگیر اجرای قانونی‌ترین خواسته‌شان یعنی اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بودند که امیدواریم با تسریع روند اجرایی شدن این طرح و پیگیری کمیسیون، جامعه پرستاری به شرایط عادلانه دست یابد.

«محمد شریفی مقدم»، عضو شورای عالی نظام پرستاری و دبیر کل خانه پرستار دربارهجلسه اخیرکمیسیون اصل ۹۰ مجلس که به بررسی دلایل اعتراض جامعه پرستاری اختصاص داشت، به ایلنا گفت: در این مشخص شد رویکرد قریب به اتفاق اعضای کمیسون نسبت به اجرای قانون مثبت است و آنان از وزارت بهداشت خواسته‌اند که قانون را اجرایی کنند که این مسئله جای تشکر دارد و مورد حمایت جامعه پرستاری است.

وی گفت: با توجه به شواهدی که وجود دارد به نظر می‌رسد وزارت بهداشت قصد اجرای این قانون را دارد، چون اگر قصد داشت این قانون را اجرایی کند در بودجهٔ ۹۴ به آن اشاره می‌شد ولی این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: وزیر محترم بهداشت که دائماً در صحبت‌هایش تاکید می‌کرد علی رغم اینکه مجلس این قانون را تصویب کرده اما بودجه‌ای برای آن در نظر نگرفته، اکنون می‌تواند با رویکرد مثبتی که مجلس به اجرای تعرفه گذاری دارد، پیشنهاد بودجه برای این طرح را به مجلس ارائه کند. واقعا امیدواریم در این فرصت دو ماهه‌ای که وزارت بهداشت داده شده این قانون به صورت کار‌شناسی شده و با نظر نمایندگان واقعی پرستاران به صورت بی‌قید و شرط در وزارت بهداشت اجرایی شود.

این فعال جامعه پرستاری همچنین ضمن اشاره به بخش دیگری از صحبتهای دکتر آذین سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص برخی بحران سازی‌ها در روند رسیدگی به مطالبات جامعه پرستاری، عنوان کرد: ایشان گفته‌اند که برخی به دنبال بحران سازی و سوء استفاده‌های دیگر هستند. نمی‌دانم این نظر کمیسیون است یا شخص ایشان، اما به هرحال می‌خواهم از ایشان بپرسم که اگر مشکل از راه قانونی حل می‌شد چرا طرحی که ۷ سال پیش با رای قاطع نمایندگان مجلس تصویب شده و ضرورت اجرایش مدتهاست که احساس می‌شود، هنوز اجرایی نشده و مرتب با تکرار این توجیه که «با کمبود بودجه مواجه‌ایم» از سوی وزارت بهداشت به تعویق افتاده است.

دبیرکل خانه پرستار تصریح کرد: اگر همزمان با طرح تحول در نظام سلامت، طرح تعرفه گذاری هم اجرایی می‌شد قطعا می‌توانستیم از خیلی از اعتراضاتی که در این چند ماهه اتفاق افتاد جلوگیری کنیم.

وی گفت: ایشان از پرستاران خواسته‌اند به صورت قانونی مطالباتشان را پیگیری کنند، باید بگویم تاکنون نیز کار غیرقانونی از سوی پرستاران صورت نگرفته که بخواهیم آن را به نوعی قانون شکنی تعبیر کنیم. اتفاقا عدم تمکین وزارت بهداشت به اجرای قانون، اگر قانون شکنی نباشد قانون گریزی است که شاید از قانون شکنی تبعات بیشتری داشته باشد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری در خصوص سخنان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در ارتباط با تکذیب خبرهای مربوط به اختلاف ۲۰۰ برابری پزشکان و پرستاران، توضیح داد: شاید اطلاعات نادرستی که سازمان نظام پرستاری به کمیسیون داده باعثاظهار نظر‌هایی این چنینی شده اما باید بگویم به واقع اختلاف بیش از این هاست.

شریفی مقدم گفت: برای اثبات اینکه اختلاف دستمزدی پرستاران و پزشکان رقمی فرا‌تر از ۲۰۰ برابر است از ایشان می‌خواهم با اخذ مجوزی از وزارت بهداشت از طریق خانهٔ پرستار مسئله را در بیمارستان‌های مختلف پیگیری کنند تا مشخص شود اطلاعات داده شده به ایشان موثق نیست.

دبیرکل خانه پرستار مطالبات جامعه پرستاری را عادلانه خواند و افزود: جامعه پرستاری کاهش اختلاف پرداخت بین پزشکان و پرستاران را تا ۳ برابر را هم پذیرفته است اما بیش از این واقعا غیرعادلانه است. ما ۶۰ کشور دنیا را در خصوص میزان برابری در دستمزد بین پرستاران و پزشکان بررسی کردیم و دیدیم اختلاف بین سطح دریافتی پزشکان و پرستاران ۳ برابر است درحالیکه همانطور که گفتم در ایران این رقم به ۱۰۰ برابر رسیده است. در عربستان ۱/۶ برابر و در ترکیه ۲/۴ برابر است یعنی اگر دریافتی پزشک ۲۴میلیون باشد پرستار ۱۰ میلیون دریافتی دارد. خواستهٔ ما این است که در ایران اختلاف حداقل به ۳ برابر برسد تا مانند سایر کشور‌ها به برابری و عدالت در حقوق و مزایای پرستاران دست یابیم.

وی در پایان تاکید کرد: پرستاران هرگز به دنبال قانون شکنی نبوده‌اند اما متاسفانه دیوار بی‌اعتمادی پرستاران به وزارت بهداشت در اثر بی‌توجهی این وزارت خانه به خواسته‌های مشروع پرستاران بلند‌تر شد و در ‌‌نهایت منجر به این شد که اعتراضاتی صورت بگیرد. وزارت بهداشت می‌تواند با اجرای عادلانه و به موقع تعرفه خدمات پرستاری، اعتماد را به جامعهٔ پرستاری برگرداند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز