خبرگزاری کار ایران

حق اضافه‌کاری شبانه کارگران «شیرین نوین» کامل پرداخت نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۱۱۳

«کارفرما برای بالا بردن تولید محصولات، برای کارگران هر نوبت کاری اضافه کاری‌ تعریف کرده است. اما بابت اضافه کاری‌ها و شب کاری‌های اجباری که انجام می‌دهیم حق شیفت را به طور کامل نمی‌گیریم.»

کارگران صنایع غذایی «شیرین نوین» در سمنان از اجرا نشدن مواد حمایتی قانون کار در مورد ۲۰۰ کارگر قرارداد موقت شاغل در این واحد تولیدی خبر می‌دهند.

کارگران این کارخانه در گفتگو با ایلنا مدعی‌اند کارفرما قانون کار را در موضوع عقد قرارداد، پرداخت حق اضافه‌کاری‌های عادی و شبانه، مرخصی و… رعایت نمی‌کند.

کارگران می‌گویند کارفرمای این کارخانه تولید کیک و کلوچه در بدو استخدام با آنان قرارداد یک ماهه امضا کرده و پس از آن قرارداد کتبی بین طرفین امضا نشده است.

بر اساس اظهارات کارگران، همچنین کارفرمای «شیرین نوین» حق اضافه کاری کارگران را از تیر ماه سال جاری به طور کامل به کارگران پرداخت نکرده است.

یکی از کارگران این کارخانه در تشریح مشکلات صنفی خود و همکارانش به ایلنا توضیح داد: کارفرما برای بالا بردن تولید محصولات، برای کارگران هر نوبت کاری اضافه کاری‌ تعریف کرده است. اما بابت اضافه کاری‌ها و شب کاری‌های اجباری که انجام می‌دهیم حق شیفت را به طور کامل نمی‌گیریم. همچنین در تعطیلات رسمی حقوقی به ما نمی‌دهند.

این کارگر شیرین نوین ادامه داد: کارگران هر هفته به صورت چرخشی شیف عوض می‌کنند. کارگران یک شیفت ممکن است بجای یک هفته شیف شب کاری در یک ماه، دو شیف شب کاری انجام دهند.کارفرما بر اساس توافقی که با کارگران انجام داده می‌بایستی به کارگرانی که یک هفته شب کاری کرده‌اند صد هزار تومان حق شیفت پرداخت کند و به کارگرانی که دو هفته شب کاری انجام داده‌اند باید مبلغ یکصد و ۸۰ هزار تومان حق شیفت بپردازد.

او با بیان اینکه از تابستان سال جاری حق شیف‌های کارگرانی که دو هفته شیف شب کاری اجباری انجام داده‌اند به طور کامل پرداخت نشده است گفت: به عنوان مثال در ماه گذشته(آبان) به حقوق حدود ۱۲۰ کارگری که دو هفته شیف کاری مانده‌اند بجای یکصد و هشتاد هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان پرداخت شده است.

این کارگر افزود: فعالیت مداوم این کارگران در شیف شب معضلات روحی و جسمی زیادی برای‌شان ایجاد کرده است به طوری که بی‌خوابی‌های مداوم باعثشده برخی کارگران نتوانند تمرکز لازم را در حین کار با دستگاه و سایر ماشین آلات صنعتی داشته باشند. این موضوع می‌تواند به طور ناگهانی خطرناک و حادثه ساز باشد.

وی در خصوص وضعیت مرخصی کارگران ادامه داد: کارگران اگر از مرخصی‌شان استفاده نکنند این مرخصی از بین می‌رود. این در حالی است که کارگران نمی‌توانند در مواقع ضروری از حق مرخصی استفاده کنند. استفاده کردن از مرخصی ماهانه منوط به موافقت سرپرست تولید است که آنهم باید از یک ماه قبل اطلاع داده شود. در صورت استفاده از مرخصی بدون اطلاع نیز کارگر خاطی است و از حقوق وی ۴۰ هزار تومان کسر می‌شود.

به اعتقاد این کارگر، کارگران از کارفرما انتظار دارند علاوه بر موارد فوق که قانونا باید به کارگران این کارخانه پرداخت شود، به عنوان مزایای جانبی از محصولاتی که خود تولید می‌کنند نیز سهمیه‌ای بصورت ماهانه یا سالانه به آنان اختصاص یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز