خبرگزاری کار ایران

نماینده کارگران «آلومتک» تشریح کرد:

بازنشستگی کارگران صنایع فرسوده عملاً غیر ممکن شده است

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۶۷۹

«اگر کارگری بخواهد با پرداخت سهم کارفرما بازنشسته شود، باید حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان سنوات دریافتی پایان خدمت خود اضافه کنند تا با پرداخت حدود ۶۰ میلیون تومان بتواند بازنشسته شود.»

عضو نهاد کارگری کارخانه «آلومتک» قزوین،تغییراتصورت گرفته در آیین نامه جدید بازنشستگی تحت قانون نوسازی و بازسازی صنایع را به زیان کارگران این واحد تولیدی دانست.

«مرتضی جنت آبادی» عضو شورای اسلامی کار کارخانه آلومتک، ابلاغ آیین نامه جدید دولت را سنگ اندازی بزرگی برای بازنشستگی کارگران مشمول توصیف کرد که باعثنگرانی کارگران صنایع فرسوده شده است.

به گفته وی، درآیین نامه جدید بازنشستگی قانون نوسازی و بازسازیصنایع مسئولیت تامین تمامی تکالیف مالی دولت به کارفرمایان واگذار شده‌ است و این در حالی است که حتی پیش از تصویب این قانون بسیاری از کارفرمایان پرداخت سهم اندک‌شان را به دوش کارگران می‌انداختند. بنابراین تغییرات جدید در این قانون در جهت واگذاری تکالیف مالی دولت به کارگران است.

نماینده کارگران آلومتک از بازنشستگی ۲۵ نفر از کارگران این کارخانه تا پایان سال جاری تحت قانون نوسازی و بازسازی صنایع خبر داد و تشریح کرد: به هر کارگر حین بازنشستگی حداکثر حدود ۲۰ میلیون تومان سنوات تعلق میگیرد با این وجود با فشاری که این آئین نامه جدید به کارفرمایان وارد می کند آنان افزایش بار مالی سهم کارفرما را هم به دوش کارگران می‌اندازند و به این ترتیب عملا بازنشستگی کارگران غیر ممکن می‌شود چرا که در این صورت اگر کارگری بخواهد با پرداخت سهم کارفرما بازنشسته شود، باید حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان سنوات دریافتی پایان خدمت خود اضافه کنند تا با پرداخت حدود ۶۰ میلیون تومان بتواند بازنشسته شود.

به گفته این کارگر کارخانه آلومتک، دولت بدون دقت نظر و کارکارشناسی، با اضافه کردن تبصره‌ جدیدی به آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع، بجای تسهیل بازنشستگی کارگران آنان را دچار مشکل کرده است.

این کارگر پرسید: کارگر کارخانه ای همچون آلومتک که دوران سخت اقتصادی و بحران را تجربه وسپری کرده، امروز چقدر سرمایه و اندوخته دارد که بتواند با پرداخت آن خود را بازنشسته کند.

عضو شورای اسلامی کار کارخانه آلومتک تصریح کرد: کارگران دو دوران دولت‌های نهم و دهم انگیزه کار کردن را از دست داده بودند. ما انتظار داشتیم با ظهور دولت جدید بسیاری از مشکلات صنفی و رفاهی‌مان کاهش پیدا کند و این امید انگیزه ای شد برای تولید و کار بیشتر، اما اگر دولت بخواهد همانند دولت قبلی به تصویب قوانین غیر کارشناسانه خود ادامه دهد به صرف تغییر شعارها تغییری در زندگی کارگران اتفاق نخواهد افتاد.

جنت آبادی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت کارخانه آلومتک گفت: عمده ترین مشکل این واحد تولید کننده انواع کابل‌ برق، کمبود نقدینگی است.

او با بیان اینکه این کارخانه دردوران مدیریت قبلیسه سال متوالی بر اساس ماده ۱۴۱ قانون تجارت ورشکسته اعلام شد افزود: با ورود مدیریت جدید هم اکنون این کارخانه از بحران ورشکستگی نجات پیدا کرده و مجددا وارد بازار تولید شده است.

او گفت: با این وجود اما آنچه در این واحد باعثنگرانی کارگران شده، از دست دادن مشتریان در دوران ورشکستی کارخانه است. کسب اعتماد مشتریان بعد از سپری کردن این دوران بسیار سخت است.

به گفته این کارگر، مهمترین اقدام مدیران جدید این کارخانه پرداخت مطالبات معوقه کارگران و سایر بدهی های کارخانه بوده است.
جنت آبادی در خاتمه در مورد معوقات حقوقی کارگران گفت: این کارخانه ۲۲۰ کارگر دارد کهسال گذشتهمطالبات زیادی داشتند اما هم اکنون معوقات حقوقی‌شان به یک ماه کاهش یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز