خبرگزاری کار ایران

معاون اوّل قوه قضاییه:

اگر طرح‌های جامع شهری و روستایی مشخص شود، زمین‌خواری اتفاق نمی‌افتد

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۵۲۸

منظور از زمین‌خواری این است که زمینی را تصرف کنند و پس از تغییر کاربری آن را به فروش رسانده و در فرآیندی غیرقانونی مبلغ بسیاری کسب شود.

معاون اول قوه قضاییه در همایش حفاظت منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و اراضی کشور در استان گیلان گفت: اگر طرح‌های جامع شهری و روستایی مشخص شود و صدور پروانه‌ها دارای متولی باشد زمین‌خواری اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش ایلنا، در این همایش که با محوریت سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار و با حضور نجفی استاندار گیلان، سیاوش پور رئیس‌کل دادگستری استان گیلان، مسرور بازرس کل گیلان و جمعی از مدیران اجرایی و قضایی استان در استانداری گیلان برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای با بیان این مطلب افزود: نگاه ما به موضوع باید صیانتی و ملی باشد و بدانیم محیط زیست از مواهب الهی است.

وی با تأکید بر اینکه محیط زیست و منابع طبیعی باید در خدمت مردم باشد بیان کرد: اگر آمایش سرزمینی داشته باشیم هر دستگاه جایگاه خود را می‌داند.

محسنی اژه‌ای به موضوع زمین‌خواری در سال‌های اخیر اشاره کرد و یادآور شد: منظور از زمین‌خواری این است که زمینی را تصرف کنند و پس از تغییر کاربری آن را به فروش رسانده و در فرآیندی غیرقانونی مبلغ بسیاری کسب شود.

معاون اول قوه قضاییه همچنین با اشاره به ساخت هتل ۱۰ طبقه جاجرود در حومه شهر تهران اظهار کرد: اگر هنگام ساخت، هتل مذکور توسط مسئولان دیده می‌شد و از ساخت هتل جلوگیری می‌کردند اکنون مجبور نبودیم آن را تخریب کنیم.

وی بر انجام اقدام به‌موقع توسط دستگاه‌ها تأکید کرد و افزود: زمین، مرتع، جنگل و ساحل متعلق به تمام مردم و نسل امروز و آینده است.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: باید بدانیم انفال عمومی متعلق به یک دولت و وزارتخانه نیست و اموال ملی محسوب می‌شود بنابراین نیازمند برنامه‌ریزی بین دستگاهی است.

وی هماهنگی تمام دستگاه‌ها در جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز را مهم خواند و یادآور شد: دستگاه‌ها اقدام لازم را باید به‌موقع انجام دهند و در راستای صیانت و مدیریت محیط زیست، جنگل و ساحل دریا حرکت ‌کنند.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به کمبود نیرو و امکانات در دستگاه‌های مختلف خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از کاستی‌ها مربوط به مدیریت‌ها است و مدیر باید بتواند از زیر مجموعه خود حساب‌کشی داشته باشد.

وی مدیریت به‌روز و فعال در قسمت‌های مختلف را کم دانست و اظهار کرد: مردم انگیزه کمک به دستگاه‌ها را دارند و از این ظرفیت باید استفاده شود به شرطی که مدیریت به تلاش مردمی واکنش نشان دهد.

در ابتدای این همایش احمد سیاوش‌پور رئیس‌کل دادگستری استان به ظرفیت‌های بسیار گیلان در جنگل، ساحل دریا، مرتع و … اشاره کرد و افزود: به دلیل بعضی از کاستی‌ها و سیاست‌های ناصحیح بهره مناسب از نعمت‌های الهی در استان برده نمی‌شود و ایجاد اشتغال در رتبه مناسبی قرار ندارد.

وی با بیان اینکه با حفظ بیت‌المال، منابع طبیعی و محیط زیست می‌توان امور را با محور توسعه پیش برد تصریح کرد: توجه به محیط زیست و منابع طبیعی منافاتی با اشتغال ندارد و مردم باید بتوانند از مواهب خدادادی بهره‌مند شوند.

این مسئول در ادامه افزود: قانون برای مأموران محافظ منابع طبیعی و محیط زیست این اختیار را قایل شده که برای حفظ این مواهب الهی از ابتدای تخلف‌ها ورود کنند ولی بسیاری از موضوعات زمین‌خواری و ویلاسازی غیرمجاز پس از اتمام کار پرونده‌سازی قضایی می‌شود بنابراین نگاه پیشگیرانه در موضوعات کمتر وجود دارد و در اینباره ضعیف عمل شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان از تشکیل کمیته حفاظت از اراضی ملی در استان خبر داد و بیان کرد: دستگاه‌های نظارتی و متولی، عضو کمیته مذکور هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز