خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم معارفه وزیرعلوم مطرح کرد؛

فرهادی از جنس سرپرستان و نامزدهای قبلی است

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۴۶۷

با قبول مسئولیت جناب آقای فرهادی گره از کار این وزارتخانه باز خواهد شد. ایشان از آغاز در بین افراد و گزینه های پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور مطرح بودند و ایشان از جنس همان سرپرستان و نامزدهای قبلی هستند.

بعد از شکسته شدن طلسم وزرای پیشنهادی علوم محمد فرهادی با عنوان وزیر علوم راهی این وزارت خانه شد که مراسم تکریم از دکتر محمدعلی نجفی و معارفه دکتر محمد فرهادی امروز شنبه در وزارت علوم تحقیقات وفناوری انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در ابتدای این مراسم٬ دکتر نجفی سرپرست این وزارتخانه با تشکر و تبریک به دکتر فرهادی اظهار داشت: یک دوره شیرین و هیجان انگیز در وزارت علوم طی شد و تلاش‌هایی در سطح علم و آموزش صورت داده شد و یکی از خاصیت‌های این دوره سرپرستی این بود که بنده با کسانی که در گذشته همکار بودیم ملاقات کردم.

وی ادامه داد: از تلاش تمامی همکاران در این مدت تشکر می کنم و به آقای دکتر فرهادی هم تبریک می‌گویم اگر چه ایشان مدتی گوشه عزلت نشسته بودند و به فعالیت‌های علمی وپژوهشی مشغول بودند و زمینه را مساعد نمی‌دیدند اما هم اکنون ایشان و با توجه به توانایی‌هایشان به این وزارتخانه آمدند تا خدمت کنند.

نجفی افزود: درجلسه قبلی هیات دولت بنده گزارشی در حدود ۱۵ دقیقه به شخص رئیس‌جمهور ارائه کردم و ایشان را از مشکلات این وزارتخانه آگاه کردم.

در ادامه برنامه جهانگیری٬ معاون اول رئیس جمهور با تبریک به دکتر فرهادی اظهار داشت: معرفی های پی‌در‌پی گزینه‌های وزارت‌علوم نشان می‌دهد که جایگاه دستگاه آموزش‌عالی٬ جایگاه با اهمیتی است چرا که دولت اصرار دارد مدیریت این بخش همخوان و همسو با دانشجویان انتخاب گردد و دلیل آن هم توسعه علمی در فرآیند توسعه منابع ملی است.

وی ادامه داد: اگر توسعه ملی٬ منابع ملی را تامین کند و اگر در پرداختن به مسائل جامعه و اولویت‌بندی‌ها از قواعد علمی تبعیت کنیم بی‌شک امورات جاری کشور به جایی مناسب خواهد رسید. دولت در عین حالی که به دغدغه‌های مخالفان احترام می گذارد٬ تعامل و تفاهم با نخبگان را به عنوان یک رکن اساسی قلمداد می کند.

جهانگیری اذعان داشت: هیچ یک از برنامه‌های مسئولین این وزارتخانه چه سرپرست و چه مسئولین جدا از برنامه‌های دولت نبوده است دولت تمامی این برنامه ها را از خود می‌داند و تمامی کسانی که در این بخش صادقانه به میدان آمده‌اند را تکریم می‌کند و تمامی این افراد نشان داده‌اند که از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

وی افزود: در مورد گزینه‌های قبلی که معرفی شده‌اند اما رای اعتماد کسب نکرده‌اند باید تشکر کرد چرا که در این راه وارد شده‌اند٬ جفا دیدند اما وفا کردند. هیچ یک از این مدیران به دنبال پست و شهرت نبودند و با شنیدن تهمت و انگی که به آنها وارد شده بود از پای ننشستند و باید بگویم هیچ باندی٬ وزارت علوم را قبضه نکرده است.

جهانگیری ادامه داد: با قبول مسئولیت جناب آقای فرهادی گره از کار این وزارتخانه باز خواهد شد. ایشان از آغاز در بین افراد و گزینه های پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور مطرح بودند و ایشان از جنس همان سرپرستان و نامزدهای قبلی هستند دولت تدبیر وامید در دوران خاصی مسئولیت را پذیرفت که نیازمند کمک برای حل مشکلات است و حمایت مقام معظم رهبری و نخبگان باعثپیشبرد این اهداف شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای اصلی در طول روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مذاکرات هسته‌ای بوده است گفت: آقای روحانی برای مذاکرات تیم هسته‌ای قوی را جمع کرد که مدیریت ایشان در خطوطی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند کاملا مشهود است و در بحثهسته‌ای ما به دو نکته مهم دست یافتیم؛ ۱ تثبیت دستاوردهای هسته‌ای ۲ برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه.

وی ادامه داد: سخنان رهبری در خصوص حمایت از تیم مذاکره‌کننده و عدم مخالفت با تمدید مذاکرات بسیار حائز اهمیت است و دولت برای دستیابی به دستاوردهای هسته ای تلاش خواهد کرد مسئله مهم دیگر مسئله اقتصادی است. دولت در این بحثدستاوردهای خوبی داشته مانند کنترل تورم و اجرای فاز دوم هدفمندی در بخش خروج از تورم فعالیتهای خوبی صورت گرفت که می توان به بهبود فضای کسب و کار که در این خصوص هم برنامه‌ای به مجلس تقدیم شده است اشاره نمود و لایحه‌ای هم از سوی دولت به مجلس ارائه داده شده است اما این لایحه تاکنون از سوی مجلس به ما داده نشده است.

جهانگیری در پایان اذعان داشت: یکی از سیاستهای مهم ما در بحثاقتصادی٬ بحثاقتصاد مقاومتی است که از سوی رهبری ابلاغ شده است و تاکنون ده‌ها جلسه در قالب شورای مالی اقتصاد در کمیسیون های اقتصادی برگزار شده و مطمئن هستیم اقتصاد مقاومتی پاسخگو خواهد بود و باید با این اقتصاد به گونه ای رفتار شود که بتواند در قبال لرزه‌های خارجی مقاوم باشد.

در ادامه برنامه محمد فرهادی وزیر علوم دولت تدبیر و امید ضمن تشکر از رئیس‌جمهور برای معرفی وی به عنوان گزینه پیشنهادی و با تشکر از رای‌اعتماد نمایندگان مجلس اظهار کرد: بنده با وزارت علوم بیگانه و نا‌آشنا نیستم برنامه‌هایی که در وزارتخانه دیدم در حوزه علمی و فناوری حرکتها و برنامه های خوبی ارائه شده است.

وی ادامه داد: رهنمودهای رهبری درعرصه علمی و چشم‌انداز ۱۴۰۴ را مطالعه نمودم و اگر مباحثی که در اسناد بالادستی مطرح شده است پیگیری شود بسیار کار گشا خواهد بود.

فرهادی افزود: دو رویکرد اصلی را در وزارت خانه دنبال می‌کنیم که اول تربیت نیروی انسانی متعهد و مستعد است. دوم گسترش مرزهای دانش که این مورد تاثیراتی برای ثروت‌آفرینی در کشور دارد و باید دانشگاههای نسل سوم ثروت‌آفرینی را به وجود آورند که این موارد همسو با اقتصاد مقاومتی پیش برود حتما گره گشا خواهد بود.

فرهادی اظهار داشت: بازبینی رشته های تحصیلی و رشته‌های میان تحصیلی را در دستور کار قرار خواهیم داد و باید گفت که در زمینه مقاوم سازی اقتصاد ملی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان آموزش عالی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. سالانه یک میلیون فارغ التحصیل در کشور داریم و اگر برنامه های جاری وزارتخانه را تاپایان برنامه ششم توسعه به سرمنزل مقصود برسانیم می توانیم رقم قابل توجهی را به رقم اشتغال زایی اضافه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت دانش محور بودن فارغ التحصیلان دانشگاهی اذعان داشت: اگر فارغ التحصیلان ما دانش‌محور باشند می‌توان از آنها در طبقات و گروه‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

وی تاکید کرد: باید از حاشیه‌ها و مباحثی که در روند فعالیتهای وزارت خانه خلل ایجاد می‌کند دوری کرد و باید به متن رفت.

فرهادی افزود: توسعه هدفمند قطعا مستلزم بودجه خواهد بود و باید در خصوص رقم بودجه مباحثی مطرح شود.

وی با تاکید بر مسائل فرهنگی جاری در دانشگاه‌ها اذعان کرد: باید دانشجویان و محیط دانشگاه را با مسائل فرهنگی آشنا کنیم و کار آموزی را باید تبدیل به کارورزی کنیم در زمینه علوم انسانی و رشته‌های علوم انسانی و اهمیت این رشته‌ها برنامه‌هایی تدوین شده است چرا که باید با جهان‌بینی اسلامی در زمینه‌های علوم انسانی گام برداریم.

وی با اشاره به ستاد وزارتخانه علوم گفت: تمامی عزیزان و کلیه زحمتکشان در این وزارتخانه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم چرخ وزارتخانه علوم را بچرخانیم تا بتوانیم وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم.

فرهادی در انتها از دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دکتر نجفی سرپرست وزارت علوم٬ حداد عادل و کارمندان وزارتخانه و تمامی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها تشکر کرد.

در پایان مراسم حکم مسئولیت وزیر علوم قرائت و توسط معاون اول رئیس جمهور به ایشان اهدا شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز