خبرگزاری کار ایران

جعفری جوزانی:

قانون نباید باعثترس فیلمساز شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۴۵۳

اگر با قوانین پیچیده احساس ترس کنیم و مردم سکوت کنند؛ خطرناک است زیرا شهروند باید پویا باشد و حس پرواز داشته باشد در این صورت است که کشور رشد می‌کند.

مناظره شب گذشته(جمعه ۷ آذر) برنامه‌ی سینمایی هفت به موضوع مرز سینمای اجتماعی و سیاه‌نمایی اختصاص داشت که مسعود جعفری جوزانی(کارگردان و عضو شورایعالی سینما) و بیژن نوباوه وطن(عضو کمیسیون فرهنگی مجلس) در آن شرکت داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،مسعود جعفری جوزانیبا بیان اینکه انقلاب اسلامی را خوب می‌شناسد و از ابتدا با انقلاب همراه بوده؛ گفت: انقلاب ما از آغاز یک انقلاب فرهنگی بود وبراساس همین ارزش، فیلمسازی و قصه‌گویی حق شهروندی است و در این میان وظیفه بزرگان این است که سنگ‌ها را از جلوی راه فیلمسازان و هنرمندان بردارند نه آنکه جلوی پای آنها سنگ بیاندازند.

جعفری جوزانی با اشاره به اینکه قوانین نباید باعثبوجود آمدن ترس در مردم و جامعه شود؛ افزود: اگر با قوانین پیچیده احساس ترس کنیم و مردم سکوت کنند؛ خطرناک است زیرا شهروند باید پویا باشد و حس پرواز داشته باشد در این صورت است که کشور رشد می‌کند.

وی ادامه داد: امروز جنگ نرم به‌عنوان یک مسئله اصلی معرفی شده اما باید با جنگ نرم آگاهانه برخورد کرد زیرا اگر آگاهانه برخورد نکنیم و فقط مردم را به سکوت واداریم؛ برای کشور خطرناک است.

عضو شورایعالی سینما با اشاره به اینکه قانونگذار و دولت نباید سنگ جلوی پای مردم و هنرمندان بگذارد؛ افزود: هر سنگ و سدی که بوجود آوریم خطرناک است زیرا باعثمی‌شود جامعه به سمت سکوت حرکت کند.

جوزانی با اشاره به پیچیده بودن هنر سینما گفت: هرکسی در مجلس به خودش اجازه می‌دهد درباره سینما و تئا‌تر حرف بزند درحالیکه تخصصی هم در این زمینه ندارد.

وی با بیان اینکه نه تنها نماینده مجلس شورلای اسلامی بلکه همه مردم باید به مسائلی که موجب پلیدی در جامعه می‌شود واکنش نشان دهند، افزود: خطر زمانی بوجود می‌آید که دولت خود را از مردم جدا می‌کند و این امر موجب بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود.

جوزانی با اشاره به اینکه نباید ارزش و اهمیت مجوز‌های دستگاه‌های همچون وزارت ارشاد کاهش پیدا کند؛ گفت: زمانی که پروانه نمایش فیلم صادر می‌شود نباید هر نهادی در آن ورود پیدا کند شاید چند فیلم نیز اشکالاتی داشته باشد اما نباید کل مسئله را زیرسوال برد.

بیژن نوباوهنیز گفت: سیاه‌نمایی در سینمای ایران وجود دارد مسائلی همچون تبلیغ چند همسری و خیانت زن و شوهر به یکدیگر مسائلی است که در شبکه‌های ماهواره‌ای وجود دارد اما متاسفانه در جشنواره سی‌ام فیلم فجر ۱۴ فیلم درباره خیانت به همسر حضور داشت.

وی با اشاره به اینکه هنرمند باید جامعه‌شناس باشد؛ افزود: زمانیکه فیلمساز مبادرت به ساخت فیلم می‌کند باید تحقیق داشته باشد زیرا اگر تحقیق نداشته باشد فیلمساز سراغ موضوعات مبتلا به جامعه نمی‌رود و بعد فیلمی می‌سازد که درد جامعه نیست.

نوباوه با اشاره به لزوم نظارت مجلس بر دستگاه‌های اجرایی گفت: مجلس هیچ وقت در کار اجرایی دخالت نمی‌کند اما درباره بحثفرهنگ زمانی که انحراف ببینیم نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم زیرا مجلس وظیفه دارد که نظارت کند.

عضو کمسیون فرهنگی مجلس با بیان کشورهای خارجی با هدف جوایز خود را در بخش‌های هنری می‌دهند؛ افزود: باید بپرسیم که چرا در پاریس برای فیلمساز ایرانی فرش قرمز پهن می‌شود؟ چطور نشان شوالیه که بزرگ‌ترین جایزه‌ای فرانسه است به آهنگساز ایرانی می‌دهد؟ به نظرم به این دلیل است که می‌خواهند فیلمساز یا آهنگساز را از آن خود کنند.

نوباوه با اشاره به اینکه امروز کشورهای غربی برای فیلمسازی علیه ایران هزینه می‌کنند؛ افزود: هزینه فیلم سنگسار ثریا را یک شرکت فیلمسازی آمریکایی می‌دهد. در یک شبکه انگلیسی فیلم‌های ایرانی را نشان می‌هند و نشان می‌دهند که در ایران زن‌ها را تنها برای فرزند آوری می‌خواهند درحالیکه امروز وضعیت زنان در کشور ما بسیار بهتر از خیلی از کشورهای دنیاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز