خبرگزاری کار ایران

حسین موسویان:

متهم کردن ایران در برنامه هسته‌ای، یک دروغ بزرگ است

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۲۷۵

فرانسه در دوران تجاوز صدام به ایران از صدام متجاوز با سلاح های پیشرفته نظامی و انواع کمکهای سیاسی و مالی حمایت کرد. فرانسه حتی هیچ مشکلی با استفاده صدام از سلاح های کشتار جمعی علیه ایران نداشت و بطور غیر مستقیم از استفاده صدام از سلاح های شیمیایی علیه ایرانی ها حمایت کرد.

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای با انتقاد از رویکرد خصمانه فرانسه گفت: پاریس باید در رویکرد خود نسبت به برنامه هسته ای ایران تجدید نظر کند.

به گزارش ایلنا، حسین موسویان در جمع اصحاب رسانه های مهم فرانسه با اشاره به سیاست های منفی این کشور در مورد ایران اظهار داشت: من از مواضع فرانسه متعجب هستم. فرانسه به عنوان یک کشور مدعی آزادیخواهی و لیبرالیسم در ۶۰ سال گذشته از دیکتاتورهای فاسد در خاورمیانه مثل شاه ایران و مبارک در مصر حمایت کرده است.

وی افزود: فرانسه در دوران تجاوز صدام به ایران از صدام متجاوز با سلاح های پیشرفته نظامی و انواع کمکهای سیاسی و مالی حمایت کرد. فرانسه حتی هیچ مشکلی با استفاده صدام از سلاح های کشتار جمعی علیه ایران نداشت و بطور غیر مستقیم از استفاده صدام از سلاح های شیمیایی علیه ایرانی ها حمایت کرد.

مسئول پیشین کمیته سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: با این وجود، ایرانی ها با بزرگواری چشم بر خطاهای فرانسه بسته و آماده توسعه روابط بودند اما فرانسه هنوز سیاست های خصمانه خود را ادامه می دهد به گونه ای که گاهی اوقات از آمریکایی ها هم خصمانه تر با ایران رفتار می کند و کاتولیک تر از پاپ می شود.

موسویان در پاسخ به ادعای یک روزنامه نگار فرانسوی مبنی بر اینکه سیاست های جاری فرانسه در مورد ایران بخاطر مواضع اصولی پاریس علیه اشاعه سلاح های اتمی است، گفت: شما ممکن است با این حرف ها بتوانید مردم فرانسه را فریب دهید اما باید بدانید فرانسه اولین هدف معاهده منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای(ان پی تی) را که نابودی سلاح های هسته ای است، زیر پا گذاشته و بعد از ۴۰ سال هنوز سلاح های اتمی خود را امحا نکرده است.

وی افزود: علاوه بر آن، فرانسه با کشورهایی که بمب هسته ای ساخته اند، مانند هند و پاکستان یا رژیم صهیونیستی روابط استراتژیک دارد.

موسویان خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، حالا همه فشارهای آن علیه ایرانی است که عضو ان پی تی است، بمب هسته ای ندارد و هیچ انحرافی هم در برنامه هسته ای اش دیده نشده است.

وی تاکید کرد: متهم کردن ایران در برنامه هسته ای، یک دروغ بزرگ است که غرب علیه ما ساخته است و دارد از آن به عنوان یک ابزار علیه ایران استفاده می کند.

همچنین حسین موسویان در جمع نمایندگان رسانه‌های مراکز مطالعاتی و وزارت خارجه آلمان در سخنانی اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی با توجه به حمایت عربستان از تجاوز صدام به خاک ایران و استفاده از سلاح‌های شیمیایی قتل عام حجاج ایرانی و فشار زیاد به واشنگتن برای اتخاذ مواضع خصمانه علیه ایران در ابعاد نظامی، ‌ سیاسی، ‌ اقتصادی و امنیتی، این روابط با مشکلات بیش‌تری روبه‌رو شده است.

این دیپلمات پیشین گفت: ‌ امروز نگرانی سعودی و متحدان عرب ریاض، ‌ بیش‌تر از همیشه است چرا که با وجود ۳۵ سال سخت‌ترین و گسترده‌ترین فشارها علیه ایران، جمهوری اسلامی اگر قدرتمندترین کشور خاورمیانه نباشد که هست یک کشور بسیار قدرتمند و با ثبات است. ‌ این ریشه اصلی نگرانی سعودی‌ها از حل و فصل شدن مساله هسته‌ای است زیرا آن‌ها می‌خواهند مشکل باقی بماند تا فشارهای یک جانبه و چند جانبه علیه ایران نیز باقی بماند.

موسویان در این نشست گفت: ایران، عربستان و عراق سه قدرتی هستند که می‌توانند محور قدرتمندی برای تشکیل سیستم همکاری‌های منطقه‌یی در خلیج فارس باشند. استانداردهای دوگانه غرب بحران‌ها در منطقه را تشدید کرده است. غرب و برخی از اعراب با حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه، این کشور را بی‌ثبات کردند.

او ادامه داد: این مداخله‌ها بدون مصوبه سازمان ملل و غیرقانونی بود، در حالی که حمایت ایران از سوریه به خاطر درخواست دولت سوریه و بر پایه قراداد امنیتی و استراتژیک دو کشور صورت گرفته و قانونی است.

معاون پیشین دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: تروریسم تکفیری یک خطر مهلک برای منطقه و جهان است. ایران نسبت به سایر کشورها کم‌ترین آسیب‌پذیری را داشته و خواهد داشت در حالی که جدی‌ترین مبارزه علیه داعش و گروه‌های تکفیری را رهبری می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز