خبرگزاری کار ایران

آرش دادگر در آستانه اجرای نمایش «کالوَن و قیام کاستلیون»:

خشونت به معنای واقعی کلمه خواهیم دید

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۲۳۱

گروه تمام تلاش خود را به کار گرفت تا در فضایی بسته، خفه و لجام گسیخته جهانی طوفانی بپا کند؛ به گونه‌ای که زمان رویداد اجرا برابر نهاد تماشاگر داخل سالن باشد.

آرش دادگر می‌گوید اجرای دوباره نمایش «کالون و قیام کاستلیون» گرچه از نظر عوامل تغییراتی داشته اما به اندازه آنچه ۸ سال قبل به صحنه رفت کوبنده و همراه با خشونت فیزیکی برای بازیگران خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دادگر که به تازگی تجربه موفق اجرای نمایش «هملت» را پشت سر گذاشته است درباره تغییرهای بوجود آمده در نمایش «کالون و قیام کاستلیون»، گفت: ۶۰ درصد گروه اجرایی این نمایش تغییر کرده اما باید تاکید کنم هیچ تغییری در متن نداشتیم و تنها یکی از شخصیت‌های فرعی حذف شده است. همچنین سالن اجرا از دو سویه به یک سویه تبدیل شد که شرایط سالن چنین ایجاب می‌کرد.

کارگردان نمایش «آژاکس» خاطرنشان کرد: شیوه اجرایی «کالوَن و قیام کاستلیون» مانند نمایش " هملت " مدرن نیست و گروه تمام تلاش خود را به کار گرفت تا در فضایی بسته، خفه و لجام گسیخته جهانی طوفانی بپا کند؛ به گونه‌ای که زمان رویداد اجرا برابر نهاد تماشاگر داخل سالن باشد. اتفاقی که دست یافتن به آن در گذشته کار ساده‌ای نبود و امروز هم نیست.

این هنرمند و مدرس دانشگاه درباره دلایل بازتولید نمایش خود بیان کرد: علاقه چندانی به رپرتوآر و بازتولید نمایش ندارم. عاملی که موجب شد چنین تصمیمی گرفته شود اصرار اعضای گروه بود و من هم پذیرفتم. البته قطعا علاقه همه ما به این نمایش در تصمیم گرفته شده بی‌تاثیر نبود.

سرپرست گروه تئاتر «کوآنتوم» با بیان اینکه گروه تمرین‌های سخت و طاقت فرسای گذشته را این‌بار برای اجرای مجدد پشت سر گذاشته است، گفت: به هیچ وجه تصور نکردیم کار ساده‌ای پیش رو داریم یا همه چیز با یک هفته تمرین به شرایط ایده‌آل می‌رسد. بنابراین گروه طی یک ماه گذشته تمرین‌های سختی را تجربه کرد تا اجرایی با کیفیت را به تماشاگران ارائه دهد.

این کارگردان اجرای دوباره نمایش «کالون و قیام کاستلیون» را آزمونی برای مشارکت با تماشاگر دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه نمایش را قبلا یک بار روی صحنه بردیم؛ اجرای مجدد، آزمونی سخت برای مشارکت با تماشاگران تلقی می‌شود. در این متن خشونت به معنای واقعی کلمه خواهیم دید که از دل موضوع نمایش بیرون می‌آید.

دادگر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گروه برای اجرای «کالون و قیام کاستلیون» در کشور ایتالیا تصمیمی دارد یا خیر؟ بیان کرد: قطعا فیلم اجرا در تماشاخانه ایرانشهر را برای مدیران کمپانی پیکولو می‌فرستیم و در صورتیکه مشکلی وجود نداشته باشد بار دیگر به منظور اجرا به ایتالیا سفر می‌کنیم. بخصوص که این نمایش به معنای واقعی بی‌چیز است و دکوری در کار نیست.

مهران امام بخش، کامبیز امینی، فرید قبادی، حسام منظور، آرش دادگر، یعقوب صباحی، عمار آشوری، مریم راسخ‌، ‌ مهراب رستمی، امیر رجبی و علی کوشا در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

«کالون و قیام کاستلیون» نوشته حمیدرضا نعیمی به کارگردانی آرش دادگر از ۹ آذر ماه هر روز ساعت ۱۸ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز