خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

فراگیرکردن آموزش روابط جنسی با مقاومت فرهنگی رو به‌روست

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۱۵۷

نگرانی‌ها در خصوص افزایش شیوع ایدز در آینده از طریق روابط جنسی غیرایمن افزایش یافته است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: متاسفانه در زمینه روابط جنسی به عنوان یکی از مهمترین عوامل افزایش شیوع ابتلا به ایدز در حال حاضر، کاهش آسیب هنوز مورد پذیرش قرار نگرفته است.

حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره علل و ریشه‌های افزایش سرعت شیوع بیماری ایدز در میان زنان کشور اظهار کرد: یکی از علل افزایش سرعت انتقال این بیماری تغییر روش انتقال آن است به این معنی که امروزه غالبا علت ابتلا به این بیماری روابط جنسی غیرایمن است که به طورطبیعی در این روابط زن به عنوان یکی از شرکای جنسی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد.

وی با یادآوری اینکه در گذشته اعتیاد رایج‌ترین علت ابتلا به ایدز بود، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر با رشد ۲ برابری تعداد معتادان زن مواجه هستیم، به این صورت که تعداد زنان مصرف‌کننده مواد مخدر از ۲/۵ درصد به ۲/۹ افزایش یافته است، طبیعی است که با افزایش مصرف کنندگان مواد مخدر و روابط جنسی غیرایمن در میان زنان، آسیب‌پذیری این گروه در حوزه‌های مختلف از جمله ابتلا به بیماری ایدز افزایش پیدا می‌کند.

موسوی چلک با تاکید بر نگران‌کننده بودن روند افزایشی شیوع این بیماری در میان زنان گفت: زمانی که علت افزایش آمار ابتلا به این بیماری پدیده اعتیاد عنوان شد، این موضوع مورد پذیرش قرار گرفت و برای مقابله با شیوع بیماری از این طریق راهکارهایی همچون؛ توزیع سرنگ، متادون و غیره در میان معتادان در نظر گرفته شد و در حقیقت لزوم کاهش آسیب در این حوزه مورد قبول قرار گرفت.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: متاسفانه در زمینه روابط جنسی به عنوان یکی از مهمترین عوامل افزایش شیوع ابتلا به ایدز در حال حاضر، کاهش آسیب هنوز مورد پذیرش قرار نگرفته و نهادینه کردن این موضوع در جامعه دشوار است لذا همچنان شرکای جنسی قربانی روابط محافظت نشده می‌شوند.

موسوی چلک با اشاره به تصویب و ابلاغ برنامه سوم استراتژیک پیشگیری از عفونت HIV در دولت قبل خاطر نشان کرد: در این برنامه بر آموزش روابط جنسی به عنوان یکی از استراتژی‌های مبارزه با شیوع این بیماری تاکید شده است که مقاومت‌های فرهنگی در برابر فراگیرکردن این برنامه آموزشی در کشور وجود داشته است.

وی با یادآوری اینکه به صورت معمول روابط پرخطر جنسی به صورت مخفیانه انجام می‌شود، اذعان کرد: از آنجایی که دسترسی به این گروه به مراتب دشوارتر از دسترسی به معتادان است، نگرانی‌ها در خصوص افزایش شیوع ایدز در آینده از طریق روابط جنسی غیرایمن افزایش یافته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زنان گرفتار آسیب‌های اجتماعی کمتر از مردان مورد پذیرش خانواده و اجتماع قرار می‌گیرند، اضافه کرد: متاسفانه در جامعه ما برای پذیرش و بازتوانی زنان آسیب‌دیده نسبت به مردان آسیب‌دیده مقاومت بیشتری وجود دارد.

وی در این‌ باره توضیح داد: اگر زنی به ویروس HIV مبتلا شود؛ با توجه به علل ابتلا به این بیماری، معتاد یا روسپی تلقی خواهد شد که این ویژگی‌ها در یک زن وی را مورد آسیب بیشتری قرار می‌دهد و پذیرش اجتماعی زنان مبتلا به مراتب کمتر از مردان مبتلا است.

موسوی چلک تصریح کرد: علت سختگیری جامعه نسبت به زنان را می‌توان در تقش پررنگ زنان در حفظ کانون خانواده و تربیت فرزندان و نیز علاقه جامعه به حمایت از زنان یا آنچه که در فرهنگ عامه به عنوان ناموس خوانده می‌شود، دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز