خبرگزاری کار ایران

کارگران خصوصی سازی را عامل مشکلاتشان می‌دانند؛

دستمزد کارگران «فراورده‌های نسوز پارس» با دو ماه تأخیر پرداخت می شود / قطع مزایا

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۱۲۶

تقریبا در یک سال گذشته هر دو تا سه ماه یک بار حقوق دریافت کرده‌ایم و وضعیت پرداخت حقوق‌ها منظم نیست. / خیلی از کار‌شناسان باسابقهٔ ما در دو سال گذشته از شرکت رفته‌اند.

کارگران کارخانه فراورده‌های نسوز پارس واقع در استان یزد می گویند تا پیش از اینکه شرکت خصوصی شود اوضاع تولید و پرداخت حقوق و مزایای کارگران خوب بود اما از دو سال پیش که شرکت به بخش خصوصی واگذار شده، خیلی از مزایا و پاداش‌های مربوط به عملکرد سالیانهٔ کارگران قطع شده است.

یک منبع کارگری با بیان این مطلب به ایلنا گفت: شرایط پرداخت مطالبات حقوقی کارگران کارخانه فرآورده های نسوز مناسب نیست. وی در خصوص تعویق در پرداخت حقوق کارگران نیز گفت: تقریبا در یک سال گذشته هر دو تا سه ماه یک بار حقوق دریافت کرده‌ایم و وضعیت پرداخت حقوق‌ها منظم نیست.

گفته می‌شود شرکت فراورده‌های نسوز پارس یزد، ۳۶۰ کارگر دارد که از این تعداد نزدیک به ۲۶ نفر رسمی و مابقی با قرارداد موقت مشغول کارند.

عمده‌ترین سهامداران این شرکت مجتمع صنعتی احیاء فولاد سپاهان، شرکت فرآورده‌های نسوز آذر، و بانک رفاه کارگران هستند. منابع کارگری ایلنا می گویند این شرکت از دو سال گذشته به دلیل آنچه کمبود نقدینگی و زیان ده بودن شرکت عنوان شده به بخش خصوصی واگذار شده اما هنوز مطالبات کارگران را با تاخیر پرداخت می‌کند.

یکی از منابع کارگری به بیکارسازی تعدادی از کارگران قدیمی طی ۲ ساله گذشته اشاره کرد و گفت: خیلی از کار‌شناسان باسابقهٔ ما در دو سال گذشته از شرکت رفته‌اند، حالا یا به صورت غیرحضوری عذر ماموریت آن‌ها خواسته شده یا اینکه به دلیل عدم دریافت به موقع مطالباتشان خود شرکت را ترک کرده‌اند.

این کارگر گفت: از زمانی که شرکت خصوصی شده و پرداختی کارگران به تعویق افتاده برخی از کارگران به خواست خود تسویه حساب کرده‌اند و رفته‌اند و حدود ۶ نفر از کار‌شناسان واحد‌های تحقیقاتی و تولیدی کارخانه هم به خواست شرکت تعدیل شده‌اند.

وی در ارتباط با وضعیت تولیدات کارخانه گفت: وضعیت تولید کارخانه اصلا مناسب نیست، به این دلیل که واردات مواد اولیه به کارخانه کم شده و ما در حال حاضر از برگشتی محصولاتی که به شرکت‌های تابعه می‌دهیم، برای ساخت محصولات جدید استفاده می‌کنیم.

علی رغم اینکه مسولین کمبود نقدینگی را دلیل رکود در تولید کالا و تعویق در پرداخت مطالبات عنوان می‌کنند اما کارگران معتقدند دلیل اصلی تعویق در پرداخت معوقات کارگران، کمبود بودجه و نقدینگی نیست و منابع لازم برای پرداخت به موقع حقوق کارگران وجود دارد. یکی از کارگران در این باره گفت: مسولین شرکت مرتب می‌گویند، شرکت زیانده است و کمبود منابع داریم، درحالیکه اگر چنین چیزی بود فعالیت شرکت باید سال‌ها پیش متوقف می‌شد.

گفته می شود مشتریان عمده این شرکت، صنایع فولاد و سیمان کشور مانند ذوب آهن اصفهان و مس سرچشمه هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز