خبرگزاری کار ایران

آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

متون ضددینی کتاب‌های غربی باید حذف شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۱۱۸

از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی در کشور ما بسیار زیر ذره‌بین است، باید مسئولان آن وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند تا بهانه‌ای دست مخالفان آن نباشد.

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم گفت: باید با بررسی کتاب‌های غربی که قرار است ترجمه شده و به عنوان منبع درسی در دانشگاهها تدریس شود، متون ضددینی حذف و آن کتاب‌ها مسلمان شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار با میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونین وی اظهار داشت: دانشگاه از آن جهت که فارغ التحصیلانش بخش‌های مهم جامعه را مدیریت می‌کنند بسیار مفید و مهم بوده و باید به آن از نظر علمی و تعهد اخلاقی و اسلامی توجه کرد.

وی با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند در دانشگاه‌های ما نفوذ کرده و از این طریق اهداف خود را در جامعه پیاده کنند، گفت: از این جهت دانشگاه‌ها غیر از خدماتی که به جامعه ارائه می‌دهند، آسیب‌هایی را فراروی خود دارد که باید به آنها توجه کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به انتخاب پنجمین گزینه پیشنهادی رئیس جمهور به عنوان وزیر علوم توسط نمایندگان مجلس گفت: اگر چند مرتبه وزیر پیشنهادی علوم توسط مجلسیان رد شد، نباید آن را حمل بر خط و خطوط بازی نمایندگان مجلس کنیم، چرا که آنها نسبت به مسئله دانشگاه‌ها حساسیت قائل بوده و برای آن اهمیت زیادی قائلند؛ و الحمدلله عاقبت این کار ختم به خیر و مشکل حل شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد بیش از دانشگاه‌های دیگر کشور زیر ذره بین است، اظهار کرد: مسئولین دانشگاه آزاد باید با حساسیت بیشتری به انجام وظایف خود پرداخته تا خدایی نکرده مشکلی پیش نیاید.

وی افزود: ‌همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ دانشگاه کار اولش تولید علم و نشر آن است؛ این مهم یعنی اینکه دانشگاه نباید کار اصلی‌اش را رها کرده و دچار سیاست زدگی شود؛ مخصوصا اساتید و دانشجویان باید ما فوق جناح‌ها فکرکنند تا بتوانند کارهای علمی خود را انجام دهند و البته نظرات راهگشایی در حوزه سیاست ارائه کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود نسبت به رعایت مسائل اخلاقی در دانشگاه‌ها تاکید کرد وگفت: مراجعات زیادی از شهرستان‌های مختلف کشورداریم که برای مثال می‌گویند از وقتی دانشگاه آزاد در شهر ما تاسیس شده وضع اخلاقی و اجتماعی شهر نگران‌کننده شده و از این جهت باید مراقبت‌های زیادی از سوی مسئولین دانشگاه آزاد صورت گیرد؛ پیشنهاد می‌کنم بازرسی‌های مستمری توسط افرادی که از سوی مسئولان ارشد دانشگاه آزاد تعیین می‌شود صورت بگیرد و البته این بازرسی‌ها بی‌طرفانه و در تمام مباحثعلمی و همینطور مسائل دینی و اسلامی باشد.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: دشمنان نظام روی دانشگاه‌های ما توجه ویژه‌ای دارند و دائما با ریختن سم‌هایی کشنده در پی رسیدن به اهداف خود هستند، از این جهت ما باید برای مقابله با دشمنان تدابیری را به عنوان ضدسم پیاده کنیم تا فارغ التحصیلانی متعهد، تحویل کشور دهیم.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیل متعهد با غیرمتعهد تفاوت‌های بسیار زیادی دارد، تاکید کرد: تعهد در تمام مسائل و همه جا می‌تواند کشور را به سمت پیشرفت و آبادانی سوق دهد و از آن طرف افراد غیرمتعهد برای جامعه مضر هستند، از این جهت باید افراد متعهدی را تربیت کنیم تا به جامعه خدمت کنند.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه نباید از استعداد فوق‌العاده برخی جوانان کشورمان غافل شویم، گفت: سرمایه اصلی کشور ما همین نیروی‌های انسانی است که از ذخایری مانند نفت و… با ارزش‌ترند؛ از این جهت باید برای آنها حساب ویژه‌ای باز کرد و به آنها توجه کرد.

وی با تاکید براینکه اساس دانشگاه برای ما ایرانیان مسلمان بوده است، گفت: ما با امثال بو علی سینا و… دانشگاههای معتبری داشتیم در حالی که اروپا در دوران تاریک قرون وسطی قرار داشت اما متاسفانه اخیرا دانشگاه‌ها متاثر از فرهنگ غرب شده و رنگ و بوی غربی به خود گرفته است؛ دشمنان گاهی ماهرانه فرهنگ انحرافی‌شان را در دانشگاههای ما جاسازی می‌کنند و برای مثال فقط یک صفحه از کتاب درسی را به کوبیدن مذهب اختصاص می‌دهند و عنوان می‌کنند که مذهب ساخته فکر بشر است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: ما معتقدیم علم در هرکجا که باشد، باید به دنبال آن برویم اما متاسفانه اخیر به بهانه گرفتن علم از دنیای غرب فرهنگ‌های نادرست در دانشگاههای ما جاسازی می‌شود؛ باید به مترجمین گفت که با وسواس زیادی کتاب‌های غربی را بررسی کنند تا خدایی نکرده مطالب خلاف دین در کتب دانشگاهی عرضه نشود.

وی خاطرنشان کرد: سالها پیش کتابی با عنوان مشکلات روحی که توسط یک نویسنده آمریکایی نوشته شده بود را خواندم، بسیار کتاب مفیدی بود و البته این کتاب موارد مختصر منفی در خصوص مسائل دینی داشت که ما آنها را حذف کرده و به نوعی آن کتاب را مسلمان کردیم و در حال حاضر آن کتاب توسط انتشارات ما به صورت مرتب چاپ می‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: دانشگاه‌های ما باید در ترجمه کتاب‌هایی که از غرب می‌آید با وسواس آنها را بررسی کرده و آن کتاب‌ها را مسلمان کنند و این برای دانشگاهها لازم است؛ البته خیلی نباید به ترجمه پرداخت بلکه باید استعدادهای خوبی را که در این مملکت داریم از جمله پرفسور سمیعی و… مورد توجه قرار دهیم؛ ما از نظر استعداد بسیار قوی هستیم و فقط باید اعتماد به نفس داشته باشیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم برنامه‌های مذهبی دانشگاه آزاد از جمله اعتکاف و… را مورد توجه قرار داد وگفت: این برنامه ها تا حد زیادی دانشجویان را بیمه می‌کند تا مسائل دینی از جمله حجاب را رعایت کنند.

وی خاطر نشان کرد: از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی در کشور ما بسیار زیر ذره‌بین است، باید مسئولان آن وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند تا بهانه‌ای دست مخالفان آن نباشد.

این مرجع تقلید یادآور شد: مراجعات زیادی از سرتاسر ایران به دفتر ما می‌شود و از ما م‌ خواهند که سفارش کنیم دانشجویان دختر در شهرهای خودشان تحصیل کنند و از این رو دانشگاه آزاد باید تدبیری بیاندیشد تا این مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان گفت: روحانیونی که در دانشگاه آزاد کار می‌کنند باید تشکلی مستقل ایجاد کرده و خود من هم حاضرم که با تمام مشغله‌ای که دارم، جلسات مداومی با این تشکل داشته باشم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز