خبرگزاری کار ایران

تلقیح مصنوعی طیور در ایران:

سرانه جهانی مرغ‌های بدست‌آمده از روش تلقیح مصنوعی ۵۰ تا ۵۵ درصد

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۰۸۳

این روش که حدود ۳۰ سال از اجرای آن در اروپا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی می‌گذرد؛ باعثتوسعه صنعت مرغداری با نژادهای بر‌تر و در عین حال ضریب باروری بیشتر مرغ‌ها می‌شود.

تلقیح مصنوعی طیور در ایران با حضور متخصص و مدرس فرانسوی در مجتمع پرورش و اصلاح‌نژاد مرغ آرین بابل‌کنار انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با برگزاری کارگاهی آموزشی در مجتمع پرورش و اصلاح‌نژاد مرغ آرین که با هماهنگی و همکاری شرکت نهاده‌های دامی جاهد و شرکت روکت اینترنشنال صورت گرفت؛ تکنسین‌های تلقیح مصنوعی نیز به فهرست تکنسین‌های واکسیناتور و… کشور اضافه می‌شود تا طی سال‌های آینده ایران نیز همچون کشورهای دیگر منطقه مانند پاکستان، هندوستان و اخیراً کویت به جرگه دارندگان دانش تلقیح مصنوعی صنعت طیور بپیوندد.

گای دلهوم(Guy Delhomme) متخصص برجسته تلقیح مصنوعی طیور که با دعوت شرکت نهاده‌های دامی جاهد به ایران آمده است، گفت: این روش که حدود ۳۰ سال از اجرای آن در اروپا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی می‌گذرد؛ باعثتوسعه صنعت مرغداری با نژادهای بر‌تر و در عین حال ضریب باروری بیشتر مرغ‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه از طریق تکنیک تلقیح مصنوعی، واحدهای مرغداری با تعداد خروس خیلی کمتر می‌توانند مرغ‌ها را بارور سازند؛ افزود: به این ترتیب، با اشغال فضای کمتر در مزارع توسط خروس‌ها و امکان باروری بیشتر مرغ‌های مادر با هزینه کمتر برای تهیه تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار افزایش می‌یابد.

دلهوم با تاکید بر اینکه در روش تلقیح مصنوعی خلوص ژنتیکی نژادهای والد نسبت به سایر روش‌ها بیشتر است، اظهار امیدواری کرد تا ایران نیز همچون هند و پاکستان که ۹۰ درصد باروری‌ها از طریق تلقیح مصنوعی است، از این دانش روز استفاده کند.

وی افزود: در حال حاضر کشورهایی در اروپا و برزیل برای گرفتن اجداد به‌طور ۱۰۰ درصد از روش تلقیح مصنوعی استفاده می‌کنند و تقریباً سرانه جهانی مرغ‌های به‌دست‌آمده از روش تلقیح مصنوعی ۵۰ تا ۵۵ درصد است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز