خبرگزاری کار ایران

کیهان برزگر در نسشت خبری همایش دیپلماسی هسته‌ای:

تمدید مذاکرات، شکست مذاکرات نیست

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۹۸۳

دو طرف خواسته های متفاوتی دارند و هرکدام خطوط قرمزی برای خود ترسیم کرده است که تحت فشار نیروهای داخلی هستند و نمی توانند از خطوط قرمز رد شوند و تنها در صورتی توافق ایجاد می شود بین نیروهای داخلی تعادلی ایجاد و سیاست واحدی اتخاذ گردد. استفاده از زمان برای هر دو طرف مهم است و باید منتظر و صبور باشیم تا مذاکرات به نتیجه برسد.

دبیر هماش ملی دیپلماسی هسته‌ای گفت: به نظر من تمدید مذاکرات شکست مذاکرات نیست چنین مذاکراتی به صبر و حوصله نیاز دارد نه اینکه به راحتی به نتیجه برسد چراکه این مسئله غیرواقعی است. امروز مهم این است که هر دو طرف تصمیم به توافق دارند و از آنجایی که مذاکرات هسته‌ای نقش مهمی در افزایششان و جایگاه جمهوری اسلامی دارد برخی از کشورهای منطقه به راحتی آن را نمی‌پذیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ کیهان برزگر دبیر علمی هشتمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی در نشست خبری در باره این همایش گفت: هشتمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی با موضوع دیپلماسی هسته‌ای در تاریخ یازدهم آذرماه ۱۳۹۳ با مشارکت موسسات انجمن‌های علمی نهادهای مختلف پژوهشی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این همایش دارای ابعاد منطقه‌ای و بین المللی و داخلی است که به بحثمسئله هسته‌ای ایران در این رابطه می‌پردازد.

برزگر گفت: ما امروز در وضعیت خاصی قرار داریم و اتفاقاتی در منطقه و در ارتباط ما با قدرتهای بزرگ در حال رخ دادن است که در این جهت روابط ایران در حال بازتعریف می‌باشد. که مسئله هسته‌ای در این موضوع نقش تعیین کننده‌ای داشته است.

وی اضافه کرد: ما مشاهده می‌کنیم که بازتعریفی از روابط ایران و کشورهای منطقه مانند عربستان اسرائیل و ترکیه در حال رقم‌خوردن است که موضوع هسته‌ای از لحاظ روابط آمریکا با این کشور‌ها دچار بحرانی شده است که ما مشاهده کردیم چگونه عربستان سعی کرد در مذاکرات اخیر نقش خودش را ایفا کند.

دبیر علمی همایش دیپلماسی هسته‌ای گفت: ما موضوع تحریم‌ها را نیز داریم که کشورهای بزرگ از آن به عنوان ابزاری برای تحت تاثیر قرار دادن فعالیتهای کشور ما استفاده کرده‌اند در این فضا است که مسئله هسته‌ای و مذاکرات هسته‌ای در حال باز تعریف جدیدی از جایگاه ایران در نظام بین الملل می‌باشد.

وی افزود: ما از لحاظ تاریخی در مسیر بسیار مهمی هستیم و همایش دیپلماسی هسته‌ای و افرادی که این همایش را هدایت می‌کنند اعتقاد دارم همزمان با بازتعریف جایگاه ایران و افزایش قدرت ایران نیاز داریم در حوزه‌های تئوریک نیز پیشرفت داشته باشیم.

بزرگر تصریح کرد: درنظام بین‌الملل وقتی سایز کشوری افزایش پیدا می‌کند نیاز دارد در حوزه‌های تئوری ونظریه‌پردازی نیز پیشرفتی هماهنگ ایجاد شود تا با آن سایز همخوانی داشته باشد.

وی درباره این همایش گفت: استقبال از این همایش بسیار خوب و زیاد بوده و ما تا به امروز ۲۰۰ چکیده مقاله دریافت کردیم. پیش بینی من این است که این همایش همایش موفقی خواهد بود که ما در آن تاکیدی بسیاری بر پنل‌های دانشجویی داشته‌ایم تا بتوانند نظرات خودشان را در این باره بیان کنند.

دبیر علمی همایش دیپلماسی هسته‌ای خاطرنشان کرد: این همایش از لحاظ دیگری نیز دارای اهمیت است از جمله اینکه علاوه بر رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین الملل و مسایل استراتژیک، جامعه‌شناسی، اقتصاد سیاسی و حقوق بین الملل در ارتباط با موضوع نیز بررسی خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ارزیابی ایشان از عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: مساله هسته‌ای ایران مساله مهمی است که در نظام بین الملل قدرت‌های بزرگ را به چالش کشیده است و آن‌ها تمام تلاششان را می‌کنند و منافع خودشان را تامین کند و ما نیز تلاش می‌کنیم منافع خودمان را تامین کنیم.

برزگر افزود: منافع آن‌ها در جهت محدود کردن مساله هسته‌ای ایران است و این تیم مذاکره کننده با توجه به این تلاش دارد منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین کنند و ما امروز در یک روند تاریخی قرار داریم که باید بتوانیم آن را درک کنیم. بنابراین تیم مذاکره کننده بتوانند تعادلی در بین نیروهای داخلی و خاص خارجی ایجاد کنند همزمان با این ما باید بدانیم دیپلماتیک هسته‌ای مساله زمان بری است که همچنین که در زمان جنگ سرد نیز چنین بود.

وی افزود: عملکرد تیم هسته‌ای نمی‌تواند فرا‌تر از خاص ملت دو طرف باشد و باید این موضوع در جایی به تعدل برسد هرچند در مذاکراتی مانند این دو طرف خواسته‌های متفاوتی دارند.

برزگر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا تا به امروز مذاکرات به نتیجه نرسیده است تصریح کرد: دو طرف خواسته‌های متفاوتی دارند و هرکدام خطوط قرمزی برای خود ترسیم کرده است که تحت فشار نیروهای داخلی هستند و نمی‌توانند از خطوط قرمز رد شوند و تنها در صورتی توافق ایجاد می‌شود بین نیروهای داخلی تعادلی ایجاد و سیاست واحدی اتخاذ گردد. استفاده از زمان برای هر دو طرف مهم است و باید منتظر و صبور باشیم تا مذاکرات به نتیجه برسد.

این عضو هئیت علمی دانشگاه در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برخی از نیروهای مخالف دولت ابراز می‌کنند تمدید مذاکرات شکست مذاکرات است ارزیابی شما چیست؟ گفت: به نظر من تمدید مذاکرات شکست مذاکرات نیست چنین مذاکراتی به صبر و حوصله نیاز دارد و به راحتی به نتیجه برسید غیر واقعی بود. امروز مهم این است که هر دو طرف تصمیم به توافق دارند و از آنجایی که مذاکرات هسته‌ای نقش مهمی در افزایششان و جایگاه جمهوری اسلامی دارد برخی از کشورهای منطقه به راحتی آن را نمی‌پذیرند.

وی افزود: نیروهای پشت توافق که‌‌ همان آمریکااست زمان لازم دارد تا در داخل خود به تعادلی دراین باره برسد به هر حال کنگره آمریکا در این مسیر اخلالاتی را انجام می‌دهد و آمریکایی‌ها هم امروز تحت فشار می‌باشند و جا انداختن یک موضوعی این چنینی مانند ایران در سیاست داخلی آمریکا نمی‌تواند راحت باشد بنابراین زمان لازم دارد تا به یک تعادلی دست یابد.

دبیر همایش دیپلماسی هسته‌ای گفت: نیروهای مختلفی در داخل آمریکا هستند که به سیاست خارجی این کشور شکل و آن را هدایت می‌کنند مخصوصا در موضوع ایران توجیه این مساله کار ساده‌ای نیست بنابراین اگر مذاکرات تمدید شده است به معنی شکست نیست زیر خود مذاکرات هسته‌ای و حل و فصل آن‌ها مساله زمانبر خواهد بود و کار سختی است که نیاز به دیپلماسی و هنر دیپلماسی دارد که علاوه بر آن رضایت یک ملت در آن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز