خبرگزاری کار ایران

/ حمایت حوزویان قم از تیم مذاکره کننده / ۲ /

نواب: مهمترین دستاورد مذاکرات، توقف فشارها روی ایران بود

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۹۳۸

تخریب رسانه‌های مخالف دولت و منفی جلوه دادن دستاورد خوب مذاکرات٬ تأثیری در اراده تیم مذاکره‌کننده ندارد / به دنیا تفهیم شد دنبال سلاح هسته ای نیستیم / لغو تحریم ها تنها بخشی از دستاوردهای مذاکرات بود / دستاوردهای مذاکرات هسته ای برای کشورمان کاملا مثبت بود.

معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز، با تأکید بر این که دستاوردهای مذاکرات هسته ای برای کشورمان کاملا مثبت بود، گفت: مهمترین دستاورد مذاکرات، توقف فشارها روی ایران بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه در قم، در گفت وگو با خبرنگار ایلنا و در پاسخ به این سوال که تحلیل شما راجع به فعالیت تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مذاکرات اخیر هسته ای و همچنین نتایج آن چیست؟ اظهار داشت: مسئله انرژی هسته ای، بهانه ای از سوی ابرقدرت ها برای کنترل ایران و سرکوب ایران و متوقف کردن فعالیت های ایران بود؛ مسئله ای که آقای روحانی هوشمندانه تشخیص دادند.

وی با بیان این که تشخیص درست جناب آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور این بود که ما باید از تنگنایی که به خاطر بهانه‌ها از سوی غرب برای ما ایجاد شده خارج شویم، گفت: معنی و مفهوم از این تنگنا خارج شدن، این بود که ما از فشاری که به بهانه مسئله هسته‌ای روی کشور ما سایه افکنده بود، بیرون بیاییم. لغو تحریم ها، تنها یک بخش آن است؛ بخش اصلی آن متوقف کردن فشار روی ما بود که صددرصد در این قضیه به نتیجه رسیدیم و محقق شد و این مهم، یک دستاورد بزرگ دولت جناب آقای روحانی و جناب آقای ظریف به عنوان وزیر امورخارجه و تیم همراه ایشان بود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة، خاطرنشان کرد: مسئله دوم در خصوص مذاکرات هسته‌ای این بود که ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران، به دنیا بفهمانیم که دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم که این موضوع نیز به دنیا تفهیم شد و اکنون دنیا می‌داند ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

نواب تأکید کرد: البته الان نباید توقع داشته باشیم که ابرقدرت‌ها، به این سادگی بیایند و همه چیز ما را بپذیرند؛ این حقایق را اگر بپذیرند و عنوان بکنند که پذیرفتیم، جدای از مسائل سیاسی، برای آنها یک نوع آبروریزی در جهان محسوب می شود؛ مثل این است که سال‌ها پیش به عراق حمله کردند به بهانه این که عراق سلاح سنگین و سلاح کشتار جمعی دارد؛ بعد به دنیا هم ثابت شد که عراق سلاح هایی که گفته می شد را ندارد و این یک دروغ بزرگ معرفی شد؛ حالا بازهم در این سال‌ها اینقدر برای جمهوری اسلامی ایران تبلیغات کردند که ایران دنبال بمب هسته‌ای است؛ ایران خطرناک است و… که اگر حالا به یکباره بگویند این طور نیست، این اعتراف، برایشان در دنیا سنگین است. بنابراین با اینکه برای شان ثابت شده، ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم و بازرسان می آیند و همه نوع بازرسی را انجام می دهند و به صد دلیل دیگر نیز برای شان ثابت شده که ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم، اما فعلا نمی توانند به دنیا بگویند ما دروغ می گفتیم و ایران دنبال این نبوده و نیست که سلاح هسته ای تولید کند؛ از این رو دائما می گویند برای اطمینان از نظامی نبودن و…؛ این ها بهانه است و به خاطر همین بهانه ها است که مذاکرات را طول می دهند.

وی با بیان این که دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای برای کشورمان کاملا مثبت بود، به خوشحالی برخی از روزنامه های مخالف دولت روحانی از حاصل نشدن توافق نهایی هسته‌ای اشاره کرد و گفت: واقعا اگر به درستی نگاه می‌کنیم٬ به وضعیت مذاکرات در سال گذشته و امروز که در آن قرار داریم، می‌بینیم چقدر دستاورد داشتیم. امروز غربی‌ها و گروه ۱ + ۵ به صورت صریح به حقوق ایران اعتراف کردند و گفتند ما هم حق داریم مثل دیگر کشورها دانش هسته‌ای داشته باشیم. یعنی اگر یک آدم منصفی بیانیه نهایی مذاکرات اخیر را بخواند، می‌بینید ده‌ها دستاورد در این بیانیه به نفع ملت ایران آمده است و هر ۶ ابرقدرت جهانی٬ حقوق ایران و حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت شناختند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: کار رسانه‌های مخالف دولت آقای روحانی پس از نتایج مذاکرات، تأثیری در اراده تیم مذاکره کننده ندارد و البته در کشور ما آزادی است و هر کسی هر حرفی را می‌تواند بنویسد؛ مهم اراده جمعی کشور و مردم است که همه پشت مذاکره کنندگان هستند.

صادق چهرقانی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز