خبرگزاری کار ایران

در کارخانه استحصال طلای پویا زرکان آق‌دره:

تلاش هماهنگ ۳۰۰ کارگر صنعتی برای عادلانه‌سازی حقوق ۱۴ کارگر خدماتی

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۸۱۷

«در روزهای اخیر کارگران سالن استحصال از کارفرما درخواست کردند که به همکاران خدماتی‌شان نیز مانند آن‌ها مزایای شغلی متناسب با شغل پرداخت شود، در خواستی که تا کنون از جانب کارفرما پاسخ مشخصی دریافت نکرده است.»

کارگران کارخانه استحصال طلای «پویا زرکان آق‌دره» در آذربایجان غربی در اقدامی هماهنگ خواستار پرداخت مزایای شغلی برابر به ۱۴ نفر از همکاران خود که تحت قرارداد پیمانی کشغول به کارند شدند.

کارگران این کارخانه به ایلنا گفته‌اند: از مجموع ۲۴ کارگر پیمانکاری که در اصل باید طبق قرارداد کار در واحد رستوران شرکت شاغل باشند، روزانه ۱۴ کارگر در کارگاه‌های استحصال طلای کارخانه به امور خدماتی اشتغال دارند و مانند همه کارگران شاغل در سالن استحصال در معرض آسیب‌های جسمی و روانی قرار می‌گیرند.

کارگران با تاکید بر اینکه کارگران خدماتی مورد نظر در اصل باید در‌‌ همان محل رستوران و خارج از سالن استحصال طلا فعالیت کنند، یادآور شدند: استفاده مستمر و گسترده از مواد سمی و خطرناکی همچون سیانور، جیوه و اوره در فرآیند استحصال طلا برای تمامی کارگران حاضر در سالن‌های ویژه استحصال طلا عوارض جدی جسمی و روانی به دنبال دارد اما با این حال کارگران خدماتی به نسبت کارگران غیر خدماتی مزایای شغلی کمتری دریافت می‌کنند.

به گفته منابع خبری ایلنا، در روزهای اخیر کارگران سالن استحصال از کارفرما درخواست کردند که به همکاران خدماتی‌شان نیز مانند آن‌ها مزایای شغلی متناسب با شغل پرداخت شود، در خواستی که تا کنون از جانب کارفرما پاسخ مشخصی دریافت نکرده است اما طرح آن در ابتدا باعثشد تا یکی از کارگران سالن استحصال اخراج شود اما با پیگیری جدی سایر کارگران، حکم اخراج لغو شد.

کارگران این کارخانه همچنین با اشاره به سوابق کاری خود و همکاران‌شان گفتند: استخدام بیشتر کارگران به زمانی بازمی‌گردد که کارخانه استحصال طلای پویا زرکان آق‌دره در سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز کرد؛ در آنزمان تمامی کارگران تحت قرار داد پیمانکار در سالن استحصال مشغول بودند و سمت شغلی داشتند و قرارداد کاری‌شان هر ماه یک بار تمدید می‌شد اما پس از آنکه در دولت گذشته مسئله تبدیل وضعیت قرارداد کاری کارگران پیمانکاری دارای مشاغل غیر حجمی مطرح شد، قرارداد کاری کارگران سالن استحصال از پیمانکاری یک ماهه به قراردادهای یکساله بصورت مستقیم با طرفیت کارخانه تغییر کرد اما در وضعیت کارگران خدماتی تغییری ایجاد نشد.

این کارگران گفته‌اند: خواسته ما برخورداری همه کارگران خدماتی و غیر خدماتی از مزایای سختی کار است و از کارفرما می‌خواهیم که اگر به حضور کارگران خدماتی در سالن استحصال نیاز دارد با آن‌ها نیز بصورت مستقیم قرارداد کار امضا کند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر به غیر از ۱۴ کارگر خدماتی پیمانکاری، ۳۰۰ کارگر دیگر در سالن استحصال طلای پویا زرکان آق‌دره مشغول به کارند. این کارگران نیز با وجود آنکه به نسبت کارگران پیمانی از مزایای بیشتری برخوردارند اما معتقدند مزایای شغلی‌شان به میزان «سخت و زیان‌آور» بودن شغل‌شان نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز