خبرگزاری کار ایران

همزمان با هفته بسیج برگزار می‌شود:

تجلیل از نیم قرن مبارزه خستگی ناپذیر امام جمعه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۸۰۷

ششم آذر ماه همزمان با هفته بسیج، مراسم تجلیل از نیم قرن مبارزه خستگی ناپذیر حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا حسنی امام جمعه ارومیه در محل سالن اجتماعات شهید چمران دانشگاه ارومیه برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار ایلنا ازارومیه، بر اساس اعلام مسئولان فرهنگی آذربایجان غربی، همایش بسیج طلاب و تجلیل از مجاهد نستوه حجت الاسلام حسنی، مهمانان ویژه ای دارد که شامل سردار مصطفی ایزدی از سرداران دوران دفاع مقدس، حجت الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، مسئول امور شهرستانهای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و حجت الاسلام احمد مروی عضو دفتر مقام معظم رهبری است.

با توجه به فعالیت و تلاش‌های بی ‌بدیل حجت الاسلام حسنی طی بیش از ۵۰ سال، مراسمی برای نکوداشت فعالیت‌های این انسان بزرگوار روز شش آذر در سالن شهید چمران برگزار می‌شود همچنین در این همایش ائمه جمعه استانهای همجوار از جمله آذربایجان شرقی و اردبیل نیز حضور دارند.

رونمایی از سردیس حجت الاسلام حسنی که از او به عنوان مرد روزهای سخت ارومیه نیز یاد می شود، رونمایی از کتابی درباره این مجاهد نستوه و تمبر یادبود وی از برنامه های این همایش است.

حجت الاسلام غلامرضا حسنی نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه پیشین ارومیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، وی فعالیتها و مجاهدتهای بسیاری در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در استان داشت و از افتخارات مردم آذربایجان غربی است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ غلامرضا حسنی یکی از روحانیون مبارز در آذربایجان است زندگی‌نامه، فعالیت‌ها و مبارزات وی، بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی در آذربایجان ار تشکیل می‌دهد به طوری که انقلاب اسلامی در این خطه، بدون نام و یاد حسنی معنا و مفهوم نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین حسنی، در تیر ۱۳۰۶ در ارومیه به دنیا آمد، و پس از آن که پدرش را در ۱۲ سالگی از دست داد، با مادرش که نقش یک مربی دینی را در روستایشان بر عهده داشت، زندگی کرد، او پس از کلاس ششم به تحصیل علوم دینی پرداخت.

حجت الاسلام حسنی چند سال در درس مرحوم شریعتمداری و چند سالی هم در درس امام خمینی شرکت کرده است. همچنین چند سال شاگرد درس مرحوم محقق داماد بوده است مراسم عمامه گذاری ایشان در حضور آیت الله شریعتمداری برگزار شده است.

وی از مخالفان علیه نظام شاهنشاهی پهلوی بود و به گفته خودش از ۱۸ سالگی تا امروز(قبل و بعد از انقلاب) همیشه اسلحه گرم به همراه داشته و به مبارزه مسلحانه با نظام پهلوی اعتقاد داشت.

او در ماه‌های انتهایی حکومت پهلوی هم از عوامل مؤثر در بسیج مردم علیه حکومت بود. جمشید حقگو نخستین استاندار آذربایجان غربی نقل می‌کند که حجت الاسلام و المسلمین حسنی " یک روز در بالای منبر بطور غافلگیرانه یک کلاشینکف از زیر عبای خود درمی‌آورد و می‌گوید مردم این یک تفنگ است نوک مگسک قلب شاه! مردم با دیدن این صحنه به هیجان در می‌آیند و از آن تاریخ مردم ارومیه به سرعت مسلح می‌شوند. "

او در اوایل انقلاب محل اقامت رشید حسنی پسرش که از اعضای فدائیان خلق بود را به کمیته انقلاب اطلاع داد، رشید حسنی پس از محاکمه اعدام شد.

حسنی در ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ و در جلسه اعضای هیئت دولت ایران، نشان درجه یک " شجاعت " را از محمود احمدی ‌نژاد دریافت کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز