خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران:

۱۰ شغله‌ها توان مدیریت ندارند / ناتوانی خود را پای نظام نگذاریم

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۷۷۹

امیدوارم مسئولان صدای هنرمندان را بشنوند و بی‌تفاوت نباشد / مرجع هدایت فرهنگی در کشور مشخص نیست / تعطیلی آموزشگاه‌های هنری در شهرداری آسیب‌رسان است / فردی که ۱۰ شغل دارد نمی‌تواند مدیریت کند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران عصر روز گذشته سه‌شنبه – ۴ آذرماه – در دیداری صمیمانه با خبرنگاران به تشریح بخشی از برنامه‌های خود برای توسعه خانه هنرمندان ایران در چهار نقطه پایتخت پرداخت و پیرامون ادامه رکود در عرصه هنر بویژه هنرهای نمایشی و آنچه بواسطه تعطیلی آموزش موسیقی در فرهنگسراهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اتفاق می‌افتد به اصحاب رسانه به گفتگو پرداخت.

گسترش خانه هنرمندان از شمال تهران تا جنوب

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرسنگی درباره برنامه‌های مورد نظر برای توسعه فضاهای موجود در خانه هنرمندان ایران و آنچه پیرامون ساخت سالن شماره ۳ ایرانشهر مطرح بود، گفت: از ابتدای قبول مسئولیت همواره به توسعه مسائل زیربنایی اعتقاد داشته و دارم که طرح ساخت تماشاخانه شماره ۳ ایرانشهر د ر همین راستا مطرح شد. اما همه می‌دانیم حمایت از ساخت فضاهای تئاتری به دلیل مشکلاتی که برای بازگشت سرمایه دارد زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما خوشبختانه با حضور شهردار جدید منطقه ۶ گشایش خوبی اتفاق افتاد و من امیداورم این طرح با حمایت ایشان خیلی سریعتر به سرانجام برسد.

وی همچنین درباره سوله‌هایی که در اختیار ارتش است و قرار بود به خانه هنرمندان ایران واگذار شود؛ عنوان کرد: من خدمت امیر صالحی نامه‌ نوشتم و حتی در نظر داشتیم با تعدادی از هنرمندان خدمت ایشان حاضر شویم و ضرورت تخیله سوله‌ها و اضافه شدن این ظرفیت به امکانات مجموعه خانه هنرمندان توضیح دهیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگر این فضا در اختیار هنرمندان قرار بگیرد تا مدتی در بخش‌هایی بی‌نیاز می‌شویم، به خصوص درشرایطی که ساختمان اداره تئاتر نیز فعال نیست و اهالی تئاتر برای در اختیار داشتن محل تمرین با مشکل مواجه هستند. حتی شهردار تهران نیز مساعدت داشت و پول این محل‌ها را به ارتش پرداخت کرد اما تخلیه به دلایلی اتفاق نیفتاد.

سرسنگی با تاکید بر اینکه بیکار ننشسته و طرح‌هایی برای افزودن امکانات به خانه هنرمندان ایران در ذهن دارد اظهار داشت: در همین رابطه با کاخ موزه سعدآباد قراردادی امضا خواهیم کرد که به موجب این تفاهم‌نامه خانه هنرمندان از امکانات بسیار مناسب این مجموعه در حوزه‌های موسیقی، سینما و تئاتر استفاده می‌کنند. همچنین شهرداری تهران اهتمام زیادی دارد منطقه ۱۲ نیز به محلی فرهنگی تبدیل شود که اجرایی شدن آن بسیار نزدیکتر از طرح قبلی است.

سرای کاظمی در اختیار خانه هنرمندان قرار می‌گیرد

وی توضیح داد: طبق نظر شهردار محترم تهران سرای کاظمی که یکی از خانه های قجری بسیار زیبا است را به زودی در اختیار خواهیم گرفت و پس از بازسازی جزئی یک کتابخانه، سالن تئاتر و سینما تک را در این محل فعال می‌کنیم.

این مدیر فرهنگی خاطرنشان کرد: در واقع به دنبال تحقق چند خانه هنرمندان در مناطق مختلف هستیم که به این ترتیب مناطق شمالی، جنوبی و مرکزی پایتخت تحت پوشش قرار می‌گیرد. همچنین به زودی ساخت و ساز در تعاونی مسکن منطقه ۲۲ آغاز می‌شود که به این ترتیب ضمن ساخت فضای مسکونی برای هنرمندان مرکزی فرهنگی نیز فعال می‌شود تا غرب تهران نیز از این طرح توسعه بی‌بهره نماند.

مشاور هنری شهردار تهران تصریح کرد: بنابراین تنها شرق تهران باقی می‌ماند که به قید حیات طرح گسترش خانه هنرمندان را تا این منطقه ادامه می‌دهیم. به نظرم اگر درست پیشرفت کنیم امکان استفاده از امکانات بسیار خوب فرهنگسرای خاوران نیز وجود دارد.

حمایت مالی از گروه‌های نمایشی به تحقق نزدیک شد

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره حمایت مالی از گروه‌های نمایشی که در این مجموعه روی صحنه می‌روند بیان کرد: در این رابطه زمانی از دوستان و مسئولان شهرداری خواهش کردم برای حمایت از گروه‌های نمایشی بیست میلیون تومان بلیت خریداری کنند، چون به پرداخت پول نقد به گروه‌های تئاتر اعتقاد ندارم. متاسفانه در ادامه راه برای عده‌ای از دوستان هنرمند سوء تفاهم‌هایی رخ داد و عدم صبر موجب شد این حرکت متوقف شود درحالی که معتقدم به جای نفع شخصی گاهی باید به اصل و اهمیت یک حرکت توجه کنیم.

وی از نگارش نامه‌ای برای حمایت از گروه‌های نمایشی به شهردار تهران خبر داد و گفت: الان در خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر تولید تئاتر نداریم و در نامه هم عرض کردم اگر قرار باشد در ایرانشهر کمک کنیم تا دست گروهها برای کار باز باشد، ناچاریم بودجه‌ای برای تولیدات تئاتری در نظر بگیریم که خوشبختانه موافقت‌های اولیه صورت گرفت و از ما در خواست پروپوزال کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین به جلسه خود با اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: آقایان ناصحی، مختاباد و دیگر دوستان حاضر در شورا هم تاکید داشتند بودجه پرداختی به خانه هنرمندان ایران کافی نیست و قرار شد سال اینده از نظر اختصاص بودجه وضعیت بهتری داشته باشیم.

وی افزود: سهم ما از بودجه بیت‌المال سالی ۴۰۰میلیون تومان است که باید مخارج حفاظت و نگهداری از دو ساختمان مجموعه و هزینه‌های جاری پرسنل را پرداخت کنیم؛ همچنین برنامه‌‌های فرهنگی ترتیب دهیم که معتقدم در این زمینه سالی هشت میلیارد کار فرهنگی انجام می‌دهیم. قطعا اگر مساعدت صورت بگیرد و بودجه افزایش یابد شاهد حمایت مالی از گروههای نمایشی نیز خواهیم بود تا هنرمندان با خاطری آسوده کار کنند.

مدیر تماشاخانه ایرانشهر در ادامه از تصمیم خود برای ادامه برنامه‌های حمایت از گروه نمایشی جوان خبر داد و اظهار داشت: سال‌ آینده برای دو مقطع «فصل جوان تئاتر» پیش‌بینی کردیم که در کنار اهمیت فعالیت فرهنگی مهمترین نکته‌ بواسطه این طرح امید بوجود آمده در دل جوانان است که احساس می‌کنند جایی برای اجرای آثار نمایشی در اختیار دارند.

مدیران به سیگنال‌های اخیر هنرمندان توجه کنند

سرسنگی همچنین در واکنش به ادامه روند گذشته در تئاتر به‌رغم تغییر در دولت گفت: هر مسئولی وقتی می‌خواهد وعده‌ای دهد ابتدا باید حقایق را بسنجد. بر این اساس معتقدم بعضی شعارها در اوایل دولت تند بود و با حقایق فرهنگی موجود انطباق نداشت. شاید اگر بررسی دقیق‌تری صورت می‌گرفت انتظارها تا این حد بالا نمی‌رفت اما من همچنان امیدوارم و نمی‌گویم به سمت جلو حرکت نمی‌کنیم اما سرعت کند است.

این کارشناس هنری افزود: اگر به کاستی‌های دهه ۶۰ نگاه کنیم، در مقایسه با آنچه امروز اتفاق افتاده متوجه می‌شویم که کارهایی در کشور صورت گرفته اما به اندازه کافی نبوده و انتظارات اهل فرهنگ برآورده نشده است به خصوص در جاهایی ما نند تئاتر.

وی تصریح کرد: امیدوارم مسئولان محترم صدای هنرمندان را بشنوند و بی‌تفاوت نباشد. وقتی حرفها همگانی می‌شود و اقشار زیادی گلایه مطرح می‌کنند مدیران باید به این نقدها پاسخ دهند. نباید فراموش کنیم هنرمندان صاحب خانه هستند نه مدیران، پس وقتی صاحب اصلی خانه اعتراض می‌کند فرد مسئول باید توجه نشان دهد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران خطاب به مدیرانی که توان اداره امور را ندارند اظهار داشت: در شرایط امروز دینی‌ترین، انقلابی‌ترین و مسئولانه‌ترین کار یک مدیر این است که وقتی می‌بیند توانایی اداره امور را ندارد کار را وگذار کند. اهالی فرهنگ در مدت اخیر سینگال‌هایی فرستاده‌اند که مدیران باید گوش کنند و به رای جمعی هنرمندان اعتماد داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر اعتماد متقابل بین مدیر و هنرمند بوجود بیاد، نیمی از راه را پیموده‌ایم و در چنین شرایطی علامت اعتماد این است که به حرف هنرمندان توجه کنیم نه اینکه به توجیه مسائل بپردازیم.

این مدیر هنری تصریح کرد: به نظرم جناب آقای جنتی و معاونت‌های ایشان که با دیدگاه‌های خوبی وارد عرصه شدند اگر بپذیرند در بضعی بخش‌ها نقایصی وجود دارد و این نقایص را برطرف کنند اتفاق خوبی خواهد افتاد و اعتماد بیشتری به وجود می‌آید.

به قرارگاه فرهنگی نیاز داریم / مرجع هدایت فرهنگی در کشور مشخص نیست

سرسنگی با تاکید بر اینکه باید توسعه متوازن داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر در زمینه موسیقی کمتر کار کردیم به دلیل کاستی و فضاهای موجود بود. به همین دلیل با برج میلاد وارد گفتگو شدیم تا پنج زمان مشخص در سال را برای برگزاری کنسرت در اختیار ما قرار دهند که متاسفانه محقق نشد. آنچه برای آقای چکنواریان انجام دادیم به خصوص با توجه به وضعیت ارکستر سمفونی‌ها فقط برای این بودکه فراموش نکنیم چه ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد و قطعا در برنامه‌های توسعه‌ای سالن موسیقی را در نظر می‌گیریم.

وی با تاکید براینکه برای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در کشور به قرارگاه نیاز داریم اظهار داشت: الان صدا و سیمای جمهوری اسلامی اسلامی ایران در میان مجموعه نیروهای خود از چند کارشناس فرهنگی هنری استفاده می‌کند. در باقی ارگان‌ها چه تعداد استخدام کارشناس هنری دارند؟ چه کسی باید به این موارد فکر کند؟

این کارشناس هنرهای نمایشی در تشریح نظر خود بیان کرد: ما باید بستر واحد ایجاد کنیم و تا زمانی که یک عده کارشناس مسائل فرهنگی کشور را رصد نکنند امور درست نمی‌شود. حتی موازی کاری هم اتفاق می‌افتد. طی این سالها الی ماشاءالله پژوهشکده و فر هنگستان درست کردیم اما مشخص نیست مرجع نیاز سنجی فرهنگی کشور کجاست. در مملکتی که سی‌ سال پیش انقلاب کرده تازه دکتری هنر اسلامی تصویب کردیم. دانشجویان ما به کمبریج انگلستان می‌روند و آنجا هنر اسلامی می‌خوانند؛ فردی هم نیست برای ایجاد تغییر این نیروها را مهار کند.

تعطیلی آموزشگاه‌های هنری در شهرداری تهران آسیب رسان است

مشاور شهردار تهران به وجود همین پراکنده کاری‌ها درشهرداری تهران نیز اشاره کرد و گفت: باید مشخص شود مرجع کار فرهنگی هنری در شهرداری کجاست؟ زمانی سعی شد موازی کاری متوقف شود اما همراهی صورت نگرفت. سالانه بیش از دو هزار میلیارد تومان هزینه فرهنگی هنری صورت می‌گیرد ولی نمی‌شود فقط سالن بسازیم و به دیگر مسائل فکر نکنیم. مرجع کار فرهنگی در کشور باید مشخص باشد نه اینکه ببینیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلم بسازد و تعدادی از سالن‌ها اکران نمی‌کنند.

وی به نقصان‌های ناشی از عدم برنامه‌ریزی فرهنگی و تعطیلی کانون‌های هنری بخصوص در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اشاره کرد و اظهار داشت: اگر ما برنامه‌ریزی نکنیم، برنامه‌ریزی خواهند کرد. اگر ما مدیریت نداشته باشیم ما را مدیریت می‌کنند. بحثتعطیلی آموزشگاه‌های هنری در سازمان‌هایی مانند شهرداری تهران آسیب رسان است چون نیاز را از بین نمی‌برد. من به خوراک فکری نیاز دارم و اگر اینجا به من خوراک ندهید در محل دیگری تغذیه خواهم کرد.

این مدیر تصریح کرد: جلوی نیاز روحی افراد را نمی‌توان گرفت و به این ترتیب آن چه می‌تواند در برابر چشم شهرداری و دولت انجام شود به کلاس‌های خصوصی منتقل شده که آسیب‌های بسیار زیادی همراه دارد. من نمی‌توانم ادعای مدیریت فرهنگی داشته باشم اما روی بخشی از نیازهای هنری جامعه خط قرمز بکشم.

ناتوانی خود را پای خواست نظام نگذاریم / فردی که ۱۰ شغل دارد نمی‌تواند مدیریت کند

سرسنگی با تاکید بر اینکه چنین رفتارهایی گاهی پای نظام جمهوری اسلامی ایران گذاشته می‌شود؛ گفت: ما نباید ناتوانی و کاستی‌های خود را به حساب نظام بگذاریم، مدیر ما جسارت و شهامت بیان حرفی که می‌داند به نفع کشور است ندارد پس همه چیز را تعطیل می‌کند چون نگران میز است.

وی افزود: معتقدم هرکس گزارش‌های منفی به مقامات می‌دهد به نظام و انقلاب خیانت می‌کند چون ظرفیت بسیار بالایی در موسیقی وجود دارد و به عنوان نمونه با شنیدن سمفونی خرمشهر به این قدرت پی می‌بریم اما چون مدیر ما تجربه موسیقی، سینما، تئاتر و حضور در گالری‌ها را ندارد با اولین هجمه کنار می‌کشد و همه چیز تعطیل می‌شود. احتمالا از سالن‌های فرهنگی برای برگزاری کنگره بیماری‌های دامی استفاده خواهیم کرد؛ اگر کاری انجام ندهیم به ما مدیر نمی‌گویند.

این کارشناس با بیان اینکه هنر یک راهکار است و معضل نیست اظهار داشت: هنر می‌تواند بسیاری از ناهنجاری‌های کشور را برطرف کند. می‌تواند اشاعه دهنده تفکرات دینی و انقلابی ما در جهان باشد. معتقدم اجرای یک نمایش با کیفیت در جهان از هزار سخنرانی مقامات تاثیرگذارتر است؛ پس چرا چشم می‌بندیم و به هر مدیری که اشاعه فرهنگ و هنر می‌کند برچسب می‌زنیم. چرا مسئولی که به گسترش عرصه هنر علاقه‌مند است می‌گوییم غرب زده؟ یا اینکه پیرو ولایت و بسیجی نیست.

سالی ۳۰هزار میلیارد هزینه می‌کنیم و غصه هجوم سریال‌های خارجی داریم

مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر من مدیر ضعف دارم نباید پای انقلاب گذاشته شود. آیا در کشوری که سالانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه فرهنگی صورت می‌گیرد باید غصه سریالهای خارجی و فاصله نسل جوان از شعائر دینی و انقلابی داشته باشیم. آیا باید نگران باشیم اسطوره‌های جوانان ما را شخصیت‌های خارجی شکل می‌دهند. چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون من مدیر کار نکردم.

وی به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه وقتی صحبت ایشان به مدیر می‌رسد می‌گوید حالا که حضرت آقا دغدغه فرهنگ دارد من سالن‌های آموزش موسیقی را تعطیل می‌کنم و این به دلیل کج سلیقگی اتفاق می‌افتد نه طبق نظر رهبری. معلوم است مدیری که همزمان ۱۰ شغل دارد نمی تواند به سازمان زیر نظر خود برسد. نتیجه هم پای نظام و انقلاب گذاشته می‌شود و دیگران عنوان می‌کنند نظام ایران علاقه‌‌ای به توسعه هنر ندارد.

سرسنگی با تاکید بر اینکه امروز خادم به نظام مدیری است که به توسعه فرهنگ و هنری کشور فکر کند؛ بیان کرد: اینکه گفته شود نظام و دین نمی‌خواهد هنر توسعه یابد حرف مدیرانی است که توان مدیریت ندارند، ما گاهی براساس سایه‌های ته غار تصمیم می‌گیریم نه حقیقتی که در پشت سر قرار دهد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پایان صحبت‌های خود بر الزام تعیین استاندارد برای انتخاب مدیران فرهنگی در کشور تاکید کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تشکیل جلسه دهد و شرایط لازم برای مسئولیت پست مدیریت فرهنگی را تعیین کند. این درست نیست که فرد بگوید فعلا در حال بررسی هستم تا بعد برنامه‌هایم را اعلام کنم؛ خیر شما باید با برنامه وارد عرصه شوید. ایران قرن‌ها قبل استاندارد فعالیت هنری داشته و اگر به فتوت‌نامه‌ها نگاه کنیم خواهیم دید حتی استاندارد افرادی که نقالی می‌کنند را تعیین کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز