خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر امور مقررات ملی ساختمان در گفت‌و‌گو با ایلنا:

چرا کسی از شهرداری بازخواست نمی‌کند / آخرین وضعیت پروژه‌های ناایمن تهران

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۷۷۲

مشکلات با شهرداری را یا باید با تعامل و خواهش حل کنیم و یا اینکه از طریق مراجع قضایی / اگر تا پایان هفته شهرداری نسبت به ارسال مدارک اقدام نکند و گود ایمن نشود، وزارت راه و شهرسازی پرونده را به مراجع قضایی ارسال می‌کند.

مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان با بیان اینکه شهرداری نباید در مقابل دولت قرار بگیرد، گفت: پاسخگویی شهرداری به نهادهای بالادستی قانونی‌اش مانند وزارت راه و شهرسازی بسیار کم رنگ است وگرنه ما دعوای شخصی با شهرداری نداریم.

غلامرضا هوایی در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت: ‌معتقدم اشکال در بدنه شهرداری است و بعید می‌دانم این اشکالات ناشی از مدیریت عالی شهرداری باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وقتی وزارت راه و شهرسازی به شهرداری دستور توقف پروژه‌ای را می‌دهد، ‌ ساخت پروژه متوقف نمی‌شود مانند پروژه سیستانیکا که در ‌‌نهایت ساختمان فروریخت، ‌ پاسخ داد: ‌ این موضوع باید از شهرداری مطالبه شود. درست است که نهاد بالادستی از نظر مسائل شهرسازی، مقررات ملی ساختمان در وزارت راه و شهرسازی است اما واقعیت این است که بسیاری شهرداری‌ها به خصوص در شهرداری پایتخت آن اقداماتی که ما توقع داریم را انجام نمی‌دهند.

هوایی ادامه داد: مشکلات با شهرداری را یا باید با تعامل و خواهش حل کنیم و یا اینکه از طریق مراجع قضایی که نمونه‌های شهرک غرب و گودبرداری کنار مترو شهید حقانی از مواردی بودند که با مراجعه به مراجع قضایی پیگری می‌کردیم.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با بیان اینکه چرا کسی از شهرداری بازخواست نمی‌کند، ‌ اظهار کرد: وقتی نهادهای بالادستی به شهرداری دستور توقف پروژه را می‌دهد چرا شهرداری‌ها نسبت به اجرای این دستور اقدام نمی‌کنند. ‌

وی با بیان اینکه ما به جز مراجعه به دادگاه اهرم دیگری نداریم که شهرداری را مجبور به انجام اقدامات مورد نظر کنیم، ‌ادامه داد: معتقدم دو اشکال وجود دارد که اولی طرح تفصیلی شهر تهران است که در این مورد نمی‌توان شهرداری را مقصر ۱۰۰ درصدی دانست که ممکن است مسئولان سابق وزارتخانه، شورای شهر و یا معاونت شهرسازی شهرداری در تدوین و تهیه این طرح کم دقتی‌ها و غفلت‌هایی کرده باشند که آن به جای خودش محفوظ است و در نتیجه حقوق مردم تهران ضایع شده است و منتج به این شده که در یک کوچه ۱۲ متری تراکم فروشی شود و خانه‌های ۸-۹ طبقه ساخته شود.

هوایی افزود: ‌ اما بخشی دیگر از مشکلات مربوط به کارهایی است که شهرداری‌ها تحت عنوان کمیسیون ماده ۵ انجام داده‌اند که این‌ها ذیل مقررات بالادستی مانند طرح تفصیلی است.

شهرداری قانون ر ا دور می‌زند

مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان گفت: یکی از اشکالاتی بوده این است که نهادی که مراقبت کند از طرح تفصیلی تهران و باید براساس مطالعات مشاوران شکل می‌گرفت، ‌ وجود ندارد و نهاد پایشی که باید این اقدامات را انجام می‌داد تشکیل نشده است بنابراین شهرداری در برخی از موارد طرح را دور زده است.

وی ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که در برخی از مناطق پروانه‌هایی داده شده است که برخی از این پروانه‌ها ایرادات و اشکالاتی دارند مانند همین پروانه پروژه سیستانیکا که علی رقم هشدار سازمان نظام مهندسی ساخت پروژه ادامه پیدا کرد تا زمانی که ساختمان فرو ریخت، ‌ اما واقعیت بد‌تر این است که همین پروژه‌هایی که با پروانه‌های اشکال دار در حال ساخت هستند، ‌ مقررات ایمنی رعایت نمی‌شود.

هوایی اظهار کرد: ‌ نمی‌خواهم بگویم از فعل جمع برای همه استفاده کنیم اما همین پروژه‌های بزرگ نگران کننده هستند که تبعات زیادی دارند وگرنه مشکل ما که ساخت و ساز‌های کوچک نیست.

توقف ساخت پارکینگ طبقاتی شهرداری در کنار وزارتخانه راه وشهرسازی

مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان با اشاره به ساخت و ساز غیر مجاز در کنار ساختمان وزارت راه و شهرسازی، گفت: چندی پیش در کنار ساختمان وزارت راه و شهرسازی شهرداری اقدام به ساخت پارکینگی کرد که هر چه پیگیر آن بودیم که شهرداری مدارک این پروژه را ارسال کند اما نتیجه‌ای نداشت و پروژه هم در مقطعی متوقف شد و قرار براین شد که اسناد ان را بیاورند که هنوز هم اسناد را به وزارت راه و شهرسازی ارائه نکردند.

از شروع دوباره پروژه ایران زمین بی‌خبرم
هوایی با بیان اینکه از شروع دوباره ساخت پروژه ایران زمین بی‌خبرم، ‌گفت: وزارت راه یک نهاد بالادستی است اما باید دید شهرداری با مالک یا کارفرمای آن پروژه به چه تفاهمی رسیده است که باید مسئولان شهرداری درباره آن صحبت کنند.

وی ادامه داد: ‌ آخرین بحثدر پروژه ایران زمین، ‌ بحثتوقف پروژه بود به خاطر یکسری از اشکالاتی که هم در طرح‌های بالادستی داشت این پروژه اشکالات متعددی داشت که در بحثگودبرداری آن می‌توانم بگویم؛ ‌ گودبرداری انجام شده براساس مقررات ملی ساختمان نبود و تعداد گواهینامه کم بود و نباید در آن منطقه چنین گودبرداری با این مشخصات و بدون ملاحضات ایمنی انجام می‌شد و ما هم گزارشات خود را ارسال کردیم و پروژه هم متوقف شد.

هوایی افزود: ‌ وزارت راه به شهرداری دستور اصلاح پروژه ایران زمین را داده بود که شهرداری هم به پیمانکاران دستور انجام اقدامات ایمن سازی و اصلاح مشخصات فنی را داد.

مدیر کل مقررات ملی ساختمان در پاسخ به اینکه برای پیمانکار و مالک این پروژه آیا جریمه‌ای در نظر گرفته شده، ‌ گفت: حتما زمانی که کار به بحث‌های قضایی و انتظامی کشیده شود، جریمه هم می‌تواند یک بخش از آن باشد اما حقوق مردم در اولویت بالاتری از این مسائل قرار دارد که نمی‌توان در این تخلفات با جریمه به تفاهم رسید.

وی تاکید کرد: ‌برای این پرونده باید یک تصمیم جدی گرفته شود که در اختیار وظایف شورای عالی شهرسازی است.


حکم دادگاه برای ساختمان علاالدین اجرا می‌شود
هوایی درباره وضعیت ساختمان علاالدین اظهار کرد: ‌ساختمان علاالدین هم پروژه‌ای بود که سازمان نظام مهندسی در نامه‌ای به پیمانکاران این پروژه نسبت به ساخت طبقه هفتم آن هشدار داده بود اما مالکان توجهی به این هشدار و دستور سازمان نظام مهندسی نکرده‌اند اما در ‌‌نهایت براساس نظری که سازمان نظام مهندسی داده است، ‌ دادگاه هم حکم تخریب را صادر کرد و تا اینجای کار هم نکته‌ای مبنی بر اشتباه سازمان نظام مهندسی ندیده‌ایم که بخواهیم دخالت کنیم.
وی ادامه داد: ‌قاعدتا وقتی دادگاه حکم نهایی را می‌دهد باید از ان حکم باید تبعیت شود اما زمان تخریب را نمی‌دانم و در جریان این هستم که حکم به مالکان ابلاغ شده است.


شهرداری ما را مجبور به اقدام قضایی نکند
مدیرکل مقررات ملی ساختمان درباره آخرین وضعیت گودبرداری کنار مترو شهید حقانی گفت: درباره پروژه گودبرداری مجاور مترو حقانی باید بگویم که منتظر هستیم، ‌ شهرداری مدارک و اطلاعات پروژه را برای وزارت راه و شهرسازی ارسال کند.
وی با بیان اینکه شهرداری ما را نباید مجبور به اقدام قضایی کند، ادامه داد: ‌ اگر تا پایان هفته شهرداری نسبت به ارسال مدارک اقدام نکند و گود ایمن نشود، وزارت راه و شهرسازی پرونده را به مراجع قضایی ارسال می‌کند.

وی با بیان اینکه دستور توقف ادامه گودبرداری که داده شده است، گفت: دستور توقف داده‌ایم اما باید ببینیم شهرداری تا کنون چه اقدامات و چه دستوراتی را برای اصلاح این پروژه انجام داده است.
وی با بیان اینکه راه آخر پروژه گودبرداری مجاور مترو شهید حقانی مراجعه به دستگاه قضایی و حکم دادگاه است، ‌ادامه داد: ‌وزارت راه تنها درباره ایمنی گودبرداری این پروژه اظهار نظر کرده است و گفته‌ایم این گود ناایمن است و در فصل بارندگی هستیم و امکان ریزش این گود وجود دارد و تا قبل از اینکه سانحه‌ای رخ دهد سریعا باید پروژه متوقف و گود ایمن و پایدار شود.

هوایی در پایان گفت: ‌ قطعا شهرداری باید این اقدامات را با همکاری کارفرمای پروژه انجام می‌داد. ‌ ‌

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز