خبرگزاری کار ایران

وقتی لابی‌گری و رانت‌بازی در تامین اجتماعی؛ حق کارگران ساختمانی را ضایع می‌کند؛

قربانی: خانه کارگر افشاگری کند

کد خبر : ۲۲۷۶۹۴

یک نماینده مجلس مشکل طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را به علت عدم دقت کافی در مسایل حقوقی و لابیگری دانست.

طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی تا به حال دو بار از طرف شورای نگهبان رد شده و مجدداً از سوی کمیسیون بهداشت اصلاح شده‌است. طبق این طرح سازمان تامین اجتماعی موظف است به میزان درآمدی که از محل پروانه‌های ساختمانی دارد(۱۲ درصد از کل مبلغ پروانه ساختمانی) به‌‌ همان میزان کارگر بیمه نماید.

نامه نیوز با این مقدمه نوشت: کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور اما در مخالفت با این طرح درنامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس نسبت به تغییر قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی که در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کلید خورده‌است اعتراض و این طرح را در راستای حمایت از بساز و بفروش‌ها دانسته‌است.

اکبر شوکت رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور نیز از پیگیری برخی نمایندگان برای تصویب کاهش سهم کارفرمایان در بیمه کارگران ساختمانی انتقاد می کند. بنا به گفته وی براساس قانون بیمه کارگران، کارگران ساختمانی هفت درصد از حق بیمه خود را پرداخت و حدود ۲۰ درصد نیز کارفرمایان پروژه‌های ساختمانی از قبال پروانه ساختمانی آن را پرداخت می‌کردند. وی به ارائه طرحی از طرف نمایندگان مجلس طرفدار کارفرمایان اشاره کرده که براساس آن روند بیمه شدن کارگران ساختمانی متوقف می‌شود. به گفته شوکت در حال حاضر ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و یک میلیون کارگر نیز پشت خط بیمه شدن قرار دارند.

این در حالیست که مجلسی های پیگیر طرح بیمه کارگران ساختمانی نه تنها این اشکالات را وارد نمی دانند بلکه معتقدند مصوبه مجلس در راستای بیمه کردن همه کارگران ساختمانی است نه فقط بخشی از آنها.

در همین رابطه محمدحسین قربانی نماینده مجلس، به نامه نیوز می گوید: " درجلسه‌ای که برای حمایت از کارگران ساخت و ساز داشتیم، طرحی ارائه شد که به علت تخصصی بودن به کمیسیون بهداشت ارجاع شد. طرح توسط افراد و کارشناسان این حوزه بررسی شد و کارهایی بر روی آن صورت گرفت. این طرح وارد کمیسیون شد و توانست با آرای بالا، از صندوق ملی رای بگیرد. تعداد کارگران ساختمانی ما از ۸۰۰ هزار نفر به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رشد کرد. از دو جهت باید روی طرح کار شود، یکی اینکه برای تامین بودجه مورد نیاز برای نیمه ۸۰۰ کارگر ساختمانی باید منبع تامین شود و این منبع باید برای دولت بار مالی نداشته باشد. "

نماینده مردم آستانه اشرفیه در خصوص اینکه این طرح تا به حال دو بار از سوی شورای نگهبان رد شده، اظهار داشت: " شورای نگهبان ایراد صحیحی بر این قانون گرفت که بر اساس قانون(اصل ۷۵) مجلس نمی‌تواند قانونی که برای دولت بار مالی داشته‌باشد را ارایه کند. در هر صورت سعی داریم این مساله را حل کنیم، چون این مقدار همان ۷۰۰ هزار نفر را می‌تواند تحت پوشش قرار دهد. متاسفانه مجدداً ایرادی از سوی شورای نگهبان مطرح شد و الآن در دستور کار کمیسیون است. درست است که فعالان اجتماعی با این روند مخالفت دارند اما باید بیمه کارگرانی که ۳۰ یا ۴۰ سال کار کردند و بیمه شدند را نگه داریم و همینطور بتوانیم کارگران بیشتری را بیمه کنیم، ولی در هر صورت اگر نتوانستیم شورای نگهبان را قانع کنیم، باید این بودجه مهیا شود تا ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی باقیمانده در سطح کشور هم بیمه شوند. "

وی افزود: " مشکلی که تا به امروز به وجود آمده به علت عدم دقت کافی در مسایل حقوقی است. متاسفانه به جای اینکه کارگران ساختمانی که حرفه و تخصصی در این زمینه دارند و کارت حرفه‌ای دریافت کردند را بیمه کنند، براساس لابیگری‌هایی که صورت گرفت، تامین اجتماعی افرادی را بیمه کرد که باعثشد حق و حقوق کارگران ساختمانی ضایع شود. الآن انتظار و توصیه‌ای که از تامین اجتماعی داریم این است که چنین افرادی را از کارگران ساختمانی پایش کنند چون این حق مسلم کارگران ساختمانی است و لزومی ندارد که منابع را جهت بیمه کردن سایر مشاغل استفاده کنیم. "

خانه کارگر می‌تواند به ما کمک کند

قربانی در خصوص گفته کانون انجمن صنفی کارگران مبنی بر اینکه با تصویب این طرح ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی که تا به حال بیمه بودند و همینطور یک میلیون کارگری که در انتظار دریافت بیمه هستند، بیمه خود را از دست خواهندداد، گفت: " اصلاً اینطور نیست، اگر ما بتوانیم اهداف و نظر شورای نگهبان را تامین کنیم، هیچ تغییری در بیمه ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار کارگری که بیمه شده‌اند نخواهیم داشت. تمام فشار ما بر این است که تمام کارگران ساختمانی کشور که برآوردی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است، بیمه شوند و نه اینکه کارگرانی که الان بیمه هستند هم بیمه خود را از دست بدهند. خانه کارگر می‌تواند از طریق فاش کردن آن‌هایی که از طریق رانت و روابط بیمه هستند، به ما کمک کند. چرا که این بیمه مخصوص کارگران ساختمانی است که کارت حرفه‌ای دریافت کرده اند. "

این نماینده مجلس تاکید کرد: " تلاش ما بر این است که بتوانیم منابع بیمه شدن کارگران را تامین کنیم و می‌توانیم این منابع را از طریق ارزش افزوده بدست آوریم تا یک میلیون و۵۰۰ هزار کارگر ساختمان، همه بیمه شوند. این یک مورد اشکالی بود که شورای نگهبان گرفته‌بود مبنی بر اینکه شما نمی‌توانید بار مالی را به دولت تحمیل کنید، این حرف کاملاً صحیح است. حال اگر ما بتوانیم نظر شورای نگهبان را تامین کنیم، هیچ تغییر یا کاهشی در تعداد بیمه‌شدگان ساختمانی نخواهیم داشت. تنها راه بیمه کردن کارگران ساختمانی که تا به حال بیمه نشده‌اند این است که ما بتوانیم منابع بیمه شدن را را تامین کنیم. "

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز