خبرگزاری کار ایران

با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام شد:

اعتراض عکاسان سینمای ایران به مدیران جشنواره فیلم فجر

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۶۸۳

عکاسان سینمای ایران با اعتراض به حذف بخش عکس از جشنواره فیلم فجر امسال، اعلام کردند که در جشنواره امسال شرکت نمی‌کنند و عکسهای ارسالی فیلم‌ها از طرف دفا‌تر پخش به هیچ وجه مورد تائید نیست.

انجمن عکاسان سینمای ایران در پی فراخوان بخش تبلیغات و تغیرات ایجاد شده این بخش در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و حذف سیمرغ عکس، اعتراض خود را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا متن اطلاعیه انجمن عکاسان سینمای ایران بدین شرح است:
حرفه عکاسی سینما از‌‌ همان بدو تولد جایگاهی خاص در هنر سینما برای خود یافت. آن هم با دغدغه‌ای تماما هنری و اجتماعی، نه تنها هنر به شمار می‌رود، بلکه می‌باید آنرا هنری نمایشی(به منزله ابزار فعال و چالشگر سینمائی – اجتماعی) و برخوردار از استعدادی ذاتی در جهت پیوند با عنصری تاریخی دانست.

برای پی بردن به اهمیت عکس باید گفت، عکس فیلم قوی‌ترین شیوه ارتباط فیلم با مخاطبان است. عکس می‌تواند ایجاد این ارتباط را با حضور عکاسان حرفه‌ای، زمینه‌های مناسب رقابتی بخش مسابقات عکس فیلم و استفاده صحیح و منطقی از تکنولوژی پیشرفته با کاربردی لازم و موفقیت آمیز به نمایش بگذارد و نقش خود را نشان دهد.

هنگامی که پیش تولید یک پروژه حرفه‌ای سینمائی آغاز می‌شود؛ عکاس فیلم بعنوان یکی از نخستین عوامل اصلی فیلم و زود‌تر از برخی همکارانش در زمان تولید حضور دارد. عکاس فیلم نه تنها در زمان فیلمبردای، هم نفس با تمامی عوامل پیش می‌رود، بلکه پس از تولید و تا سال‌ها به عنوان تنها دارنده بانک جامع و کامل آن فیلم همچنان در گیر آن پروژه می‌باشد.
سینماگران بزرگی چون همایون اسعدیان، محمود کلاری، امیر نادری و… در آغاز عکاس سینما بوده‌اند و هستند عکاسانی که در سالهای بعد از ان‌ها در زمینه‌های دیگر بیشتر خواهیم شنید.

عکاسی که در طول پروژه تجهیزات حرفه‌ای خود را فرسوده و فرسوده‌تر می‌کند و زمانی تمامی دستمزد یک فیلم صرف تعمیر تجهیزاتش می‌شود، اینکه چرا دستمزد‌ها این است و شرایط بدین گونه، اینکه چرا حتی یک نفر از فعالان عکاسی سینما در بین اعضای شورای سیاست گذاری بخش تبلیغاتی وجود نداشت، اینکه چرا جوایز آن با دیگر بخش‌ها برابر نیست، اینکه چرا همواره برای ارتقا سطح جشنواره و سیاست کاهش اهدای سیمرغ، بخش عکس هدف قرار می‌گیرد، اینکه چرا ایجاد بخش جدید تبلیغات با عنوانی همانند با عنوان پیشنهادی مدیریت قبلی سازمان سینمائی، مبنی بر لزوم تشکیل صنف مواد تبلیغاتی و اطلاع رسانی در این زمان اجرائی می‌گردد(مصاحبه اقای علیرضا سجاد‌پور در تاریخ ۲۴/۸ / ۹۱ در خصوص تشکیل صنف مواد تبلیغاتی و اطلاع رسانی) همه و همه بماند برای وقتش و اهلش.

بدینوسیله مصرانه خواستاریم که عکس فیلم همانند سایر رشته‌ها در‌‌ همان سال، با‌‌ همان داوران، در‌‌ همان روز و با‌‌ همان میزان جوایز مورد ارزشیابی و تقدیر قرار گیردو یا اینکه بقیه رشته‌ها را همینگونه به بخش‌های مواد شنیداری، مواد دیداری، مواد اجرائی و در سال بعد پس از اکران و بعد از توزیع در سوپرمارکت‌ها با داوران جداگانه و با جوایز متفاوت داوری کنید.
ما اعضای انجمن عکاسان سینمای ایران تا زمان رعایت حقوق، شان و جایگاه عکاسی فیلم در جشنواره فیلم فجر، از شرکت در این جشنواره خودداری کرده و بدینوسیله اعلام می‌داریم، عکسهای ارسالی از طرف دفا‌تر پخش(طبق فراخوان جشنواره سی و سوم) به هیچ وجه مورد تائید و انتخاب عکاسان سینما نبوده است.

در خاتمه امیدواریم دبیر محترم جشنواره با این موارد با درایت و دوراندیشی توجه خاص نشان دهند.
این بیانیه از سوی ۶۴ عضو انجمن عکاسان سینمای ایران امضائ شده که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:
علی نیک رفتار - حافظ احمدی - امیر عابدی - میترا محاسنی - بابک برزویه - محمد فوقانی - محمد مهدی دل خواسته - غوغا بیات – - بهرنگ دزفولی زاده - سیامک زمردی - آرش صادقی - محمد علی قلی زاده - رضا مهاجر - بهروز صادقی - احمد احمدی –حسن غفاری - مجید صباغ بهروز - کوروش پیرو - عبدال… عبدی نسب - اردشیر شلیله - مجید خمسه نیا - اکبر اصفهانی - مهدی حیدری - حبیب مجیدی - مهرشاد کارخانی –هادی پویان - جلال حمیدی – نوید سجادی –محسن سیدی - مسعود اشتری - المیرا مقدم - مژده مرادی - حسن شجاعی - حسن ناحی - مریم تخت کشیان - زهرا مصفا - آرزو اتحاد - احمد رضا شجاعی - سحاب زریباف – جواد جلالی –امید صالحی –محسن می‌نایی –مژده لباسچی – سیامک قدکچیان – صبا سیاهپوش – لیلا خوشکنار – ایران انتظام – علی باقری – ساتیار امامی.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز