خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

تفکر نژادپرستی در جامعه آمریکا نهادینه شده است

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۲۱۸

اگر مشاهده می شود که در آمریکا به خصوص ایالت نیویورک، گاهی اوقات انتقام جویی هایی از سوی سیاه پوستان رخ می دهد و دست به خشونتهایی می زنند باید به ریشه آنها که تبعیض نژادی است نگاهی انداخت بطوریکه مساله اصلی همین موضوع است

خشونت‌های فرگوسن، عدم اجرای عدالت درباره ضارب «مایکل براون» نوجوان سیاه‌پوست و نحوه برخورد پلیس با اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی نشان دهنده فقدان دموکراسی در حوزه مدنی و اجتماعی آمریکا است؛ رویکردی که هر چه بیشتر می‌تواند باعثدلسردی مردم آمریکا به ویژه اقلیت‌ها شود.

«علی بیگدلی» استاد دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مسائل آمریکا در ارتباط با به پرونده فرگوسن به خبرنگار ایلنا گفت: دموکراسی و تبعیض نژادی در آمریکا با هم در تقابل هستند و آمریکا که داعیه‌دار دموکراسی در جهان است، امروز نمی‌تواند ادعا کند که روند دموکراسی در کشورش جاری است.

وی افزود؛ آمریکایی‌ها جنگ خونینی در دهه ۶۰ میلادی در زمان آبراهام لینکلن به راه انداختند که در سال ۱۹۶۱ به پایان رسید. این جنگ توسط عواملی که در شمال آمریکا زندگی می‌کردند، به راه افتاد و هدف آنها ساکنان مناطق جنوبی که مناطقی با بافت کشاورزی بود، تعریف شده بود و اکثریت سیاه‌پوستان در این مناطق در اثر جنگ کشته شدند.

وی ادامه داد: شیوه‌های برده‌داری در آمریکا باعثشد تا قانونی در این‌باره تصویب شود و افکار عمومی به این سمت که دیگر تفکر برده‌داری و نژادپرستی به طور کلی توسط سفید پوستان و علیه سیاه‌پوستان برچیده شده است، هدایت شد اما این تفکر از بین نرفت و حتی جنبشی با محوریت مبارزه با نژاد پرستی و برده‌داری توسط یک سیاه‌پوست به راه افتاد که رهبر این گروه پس از مدتی ترور شد و این مساله تاکنون ادامه دارد.

بیگدلی با اشاره به مساله فرگوسن، گفت: اگر مشاهده می‌شود که در آمریکا به ویژه ایالت نیویورک، گاهی اوقات انتقام‌جویی‌هایی توسط سیاه‌پوستان رخ می‌دهد و دست به خشونت‌هایی می‌زنند، باید به ریشه آنها که تبعیض نژادی است نگاهی انداخت به طوری که مساله اصلی همین موضوع است و باید گفت که برده‌داری و نژاد پرستی و تفکر ضد سیاه در روح و جان جامعه آمریکا به عنوان کشوری که خود را مهد دموکراسی می‌داند، نهادینه شده و ریشه داونده است. به طوری که در چند روز گذشته شاهد بودیم که مجدداَ پسر بچه ۱۲ ساله‌ سیاه‌پوستی توسط یک مامور پلیس در شهر کلیولند آمریکا به دلیل بازی با اسلحه اسباب بازی خود به قتل رسید است.

وی درباره ادعای آمریکا به عنوان دموکرات‌ترین کشور جهان گفت: در قانون اساسی ایالات متحده آمریکا‏ از این کشور به عنوان نخستین جمهوری دموکراتیک جهان نام برده شده است و به نوعی خود را سردمدار دموکراسی در دنیا می دانند و به طورکلی بر این باورند که مثلاَ اگر در نقطه در آفریقا دو نفر با یکدیگر درگیر می‌شوند، نفر سوم برای بازخواست آنها و جویا شدن موضوع، کشور آمریکا است.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به تنفر جهانی ایجاد شده نسبت به آمریکا گفت: فرهنگ آمریکایی بر قدرت حاصل از اقتصاد و قدرت تکنولوژیک استوار شده و نشات می‌گیرد و باعثشده که دولتمردان این کشور در هر مقطعی دخالت‌های خود در موضوعات مختلف جهان را گسترش دهند که همین امر موجب شده یک تنفر جهانی در اذهان عمومی علیه آمریکا به وجود آید و هر روز شاهد افزایش بی‌زاری عمومی در آمریکا هستیم و هنوز هم نتوانسته‌اند این معضل را کنترل کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز