خبرگزاری کار ایران

مولوی عبدالحمید در کنگره بررسی جریان‌های افراطی و تکفیری؛

آزادی‌های مشروع مسلمانان و مذاهب باید به رسمیت شناخته شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۲۰۶

افرادی می‌خواهند دین اسلام را که از سالیان گذشته در تمام جهان رسوخ کرده و دیدنی ماندگار است را کم‌فروغ کنند؛ گروه‌های تنگ‌نظر در جهان اسلام می‌خواهند نزدیک دو میلیارد مسلمان کره زمین را به افرادی که فقط مانند خودشان فکر کرده و اعتقاد دارند محدود کنند و بقیه را از دین خارج معرفی می‌کنند که این فکر فکری بسیار خطرناک است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت در شرایط کنونی وحدت مسلمانان از ضروریات انکارناپذیر است و باید دشمن‌شناسی داشته و بدانیم دشمن اسلام کیست و چه می‌خواهد و این خیلی مهم است؛ باید این موضوع را ریشه‌یابی کنیم که پدیده‌های زشتی مانند تکفیر و افراط گرایی چگونه به وجود آمده و راهکارهای برون رفت از آن چیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان عصر امروز در دومین روز کنگره جهانی بررسی جریان‌های افراطی و تکفیری از منظر علمای اسلام در سالن همایش‌های بین‌المللی رسول اعظم(ص) در قم اظهار داشت: برگزاری این کنگره در شرایط کنونی بسیار مهم و حائز اهمیت است و از طرفی محل برگزاری این مراسم در قم که یکی از مراکز علمی جهان اسلام و مرکز ثقل جهان تشیع است بر این اهمیت افزوده است.

وی با بیان اینکه در شرایطی که جریان‌های تکفیری و افراطی در جهان اسلام فعالیت می‌کنند٬ اتحاد مذاهب اسلامی بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد٬ گفت: واقعا امروز جهان اسلام از تکفیر و افراط رنج می برد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان اضافه کرد: افرادی می‌خواهند دین اسلام را که از سالیان گذشته در تمام جهان رسوخ کرده و دیدنی ماندگار است را کم‌فروغ کنند؛ گروه‌های تنگ‌نظر در جهان اسلام می‌خواهند نزدیک دو میلیارد مسلمان کره زمین را به افرادی که فقط مانند خودشان فکر کرده و اعتقاد دارند محدود کنند و بقیه را از دین خارج معرفی می‌کنند که این فکر فکری بسیار خطرناک است.

مولوی عبدالحمید با بیان اینکه به گفته قرآن افرادی که نماز به پا داشته و زکات می‌دهند٬ مسلمان هستند٬ گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند افرادی که نماز به پا داشته و زکات می دهند را تکفیر کنند اما متاسفانه گروهی بخش عظیمی از مسلمان اهل سنت و شیعه را تکفیر می‌کنند. و البته این تفکر انحرافی از صدر اسلام وجود داشته است. خوارج نیز در تاریخ صدر اسلام بهترین یاران پیامبر را تکفیر کرده و حضرت علی(رض) را مورد هدف قرار دادند.

وی گفت: امروز شیعه و سنی و سایر گرایش‌های اسلامی بیش از هر زمان به وحدت نیاز دارند و البته این وحدت ما مقطعی و زمانی نیست.

مولوی عبدالحمید در بخشی دیگر با بیان اینکه همه ما به اهل بیت پیامبر(ص) عشق می‌ورزیم و محبت داریم٬ گفت: ما مسلمانان شیعه و سنی نه تنها در توحید و رسالت بلکه در بسیاری از امور دیگر نیز مشترکات بسیاری داریم و متحد هستیم و البته اختلاف نظرها در یک خانواده کوچک نیز دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی وحدت مسلمانان از ضروریات انکارناپذیر است٬ گفت: باید دشمن‌شناسی داشته و بدانیم دشمن اسلام کیست و چه می‌خواهد و این خیلی مهم است؛ باید این موضوع را ریشه‌یابی کنیم که پدیده‌های زشتی مانند تکفیر و افراط‌گرایی چگونه به وجود آمده و راهکارهای برون‌رفت از آن چیست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: علمای جهان اسلام اعم از شیعه و سنی می‌توانند در مقابله با جریان های افراطی و تکفیری نقشی اساسی داشته باشند چرا که مسلمانان برای علمای خود ارزش قائلند و کلام آنها اثربخش است.

مولوی عبدالحمید گفت: خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم که در راس آن رهبری عظیم‌الشان قرار دارد و در چنین شرایطی علمای شیعه و سنی می‌توانند اتحاد خود را داشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه باید از هر نوع اهانت مذهبی پرهیز کنیم٬ گفت: باید حرمت مقدسات و علمای مذاهب اسلامی حفظ شده و البته آزادی‌های مشروع مسلمانان و مذاهب به رسمیت شناخته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز