خبرگزاری کار ایران

افتتاح خط بین‌المللی گرگان به اینچه‌برون در روز ۱۲ آذرماه؛

مسیر ترانزیتی ایران به استان‌های شرق چین ایجاد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۱۲۰

ظهر امروز نشست خبری درباره آخرین وضعیت خط آهن گرگان - اینچه‌برون و افتتاح آن با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل برگزار شد.

ظهر امروز نشست خبری درباره آخرین وضعیت خط آهن گرگان - اینچه‌برون و افتتاح آن با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست خبری وزیر راه و شهرسازی از افتتاح خط بین‌المللی گرگان به اینچه‌برون در روز ۱۲ آذر ماه با حضور روسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان خبر داد.

جابجایی ۱۴ میلیون تن کالا در سال در مسیر گرگان - اینچه‌برون

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت در این نشست خبری با بیان اینکه راه‌آهن کریدور ترانزیتی مسیر ایران – ترکمنستان و قزاقستان در سال ۹۰ کلنگ خورد گفت: عملیات اجرایی این پروژه به طول ۹۰۰ کیلومتر از سال ۹۱ شروع شد.

نصرآزادانی ادامه داد: ۸۰ کیلومتر از کریدور ترانزیتی مسیر ایران - ترکمنستان - قزاقستان در مسیر گرگان - اینچه‌برون ساخته شد. ۷۰۰ کیلومتر از این مسیر ترانزیتی ریلی در کشور ترکمنستان و ۱۲۰ کیلومتر آن در کشرو قزاقستان ساخته شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ساخت این مسیر در سه کشور به طور همزمان شروع شد گفت: پیش‌بینی شده است سالانه ۱۴ میلیون تن از این مسیر کالا ترانزیت شود همچنین تعویض بوژی و جابجایی مسافر در این مسیر هم پیش‌بینی شده است.

نصرآزادانی در پایان گفت: با سرمایه گذاری در این مسیر دسترسی به شرق و غرب کشور برقراری ترانزیت کالا در این مسیر محقق می شود.

مسیر ترانزیتی ایران به استان‌های شرق چین ایجاد می‌شود

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در این نشست خبری با بیان اینکه از مسیر مشهد - سرخس در گذشته به مسیر ترانزینی ترکمنستان متصل بودیم گفت: هر چند قبل از این از طریق مسیر ریلی مشهد - سرخس به این کریدور و مسیر ترانزیتی دسترسی داشتیم اما این مسیر بیشتر برای ترانزیت کالاست شرق قزاقستان مورد استفاده قرار می گیرد.

محسن پورسیدآقایی در ادامه گفت: اما در مسیر جدید ریلی گرگان - اینچه‌برون قزاقستان بدون اینکه وارد کشورهای دیگری شود تنها از طریق ترکمنستان به ایران متصل می شود و کالاهای خود را در مسیر کوتاه‌تری ترانزیت می کند.

وی با بیان اینکه با افتتاح خط گرگان - اینچه‌برون کریدور شرق دریای خزر فعال می شود اظهار کرد: در ترکمنستان راه‌آهن جدیدی به طول ۱۶۰۰ کیلومتر ساخته شده است که مکمل این راه است و کشور را به چین متصل می کند.

وی ادامه داد: مجموع این مسیر ریلی امکان ترانزیت از قزاقستان به ایران و از ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا را فراهم می کند. این مسیر امکان ترانزیت کالاهای استان‌های شرقی چین از ایران را محقق خواهد کرد بنابراین این خط ریلی بسیار متفاوت از مسیر سرخس به ترکمنستان است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری در دو کشور ترکمستان و قزاقستان نشان از علاقه‌مندی این دو کشور به اتصال به این شبکه ریلی ایران را نشان می دهد گفت: قطعا ترانزیتی که از این مسیر انجام خواهد شد منافع زیادی برای هر سه کشور خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور با اشاره به مسیر ریلی گرگان به گرمسار و اتصال این مسیر به شبکه ریلی کشورمان گفت: باید ظرفیت مسیر فعلی گرگان به گرمسار را ارتقا دهیم که در ابتدا باید ببینیم میزان حجم ترانزیت از این مسیر به بیش از ۶ میلیون تن در سال می‌رسد یا خیر. در این صورت برقی کردن مسیر گرگان به گرمسار را در دستور کار خود قرار می دهیم که برای این کار با طرف روسی وارد مذاکره شده‌ایم.

راه‌اندازی کریدور ترانزیتی اروپا به کشورهای حوزه خلیج فارس

وزیر راه و شهرسازی در این نشست خبری با بیان اینکه ایجاد کریدور ترانزیتی ایران - ترکمنستان - قزاقستان در راستای توسعه تعاملات بین‌المللی ایران با جهان و به ویژه کشورهای همسایه است گفت: سیاست ایران ایجاد تعاملات حداکثری با راه‌اندازی این خط راه‌آهن با کشورهای همسایه است همچنین این خط ریلی ترانزیتی می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه تجارت کشورمان داشته باشد.

عباس آخوندی ادامه داد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از ترانزیت دنیا بین چین و غرب انجام می‌شود که حجم این جابجایی کالا به ۳۵۰ میلیون تن در سال می‌رسد بنابراین ما باید بتوانیم از طریق مسیر ریلی تسهیلات خوبی را برای عبور کالا ایجاد کنیم و در نقش یک کریدور ترانزیتی مهم و موثر عمل کنیم.

وی با بیان اینکه مسیر ریلی بین‌المللی گرگان - اینچه‌برون می‌تواند کریدورهای شرق و غرب را به هم وصل کند گفت: اهمیت این مسیر ریلی این است که می‌تواند ترکیه و آذربایجان و شمال شرق عراق را به ترکمنستان و قزاقستان و چین و از طرف دیگر به خاف و هرات متصل کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه کریدور شرق دریای خزر با تلاش خوب سه کشور ترکمنستان، قزاقستان و ایران به ثمر رسیده که دوازدهم ماه جاری این خط با حضور روسای جمهور این سه کشور به افتتاح می‌رسد.

آخوندی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اثر مثبت این مسیر ریلی در پایداری صلح و افزایش تعاملات اقتصادی و توسعه تجارت امیدوارم با راه‌اندازی این مسیر ترانزیتی اقتصاد منطقه متحول شود و نقش موثری در روابط بین کشورها داشته باشد.

آخوندی با بیان اینکه مسیر ریلی گرگان - اینچه‌برون در جهت توسعه تجارت و توسعه روابط صلح‌آمیز با کشورهای همسایه و کشورهای آسیای میانه نقش بسیار مهمی خواهد داشت تاکید کرد: طبق پیش‌بینی ها راه‌اندازی این خط در سال‌های اول به جابجایی سه میلیون تن کالا منجر می شود و حجم از این ترانزیت ها به ۵ میلیون تن و در افق بلند مدت به ۱۰میلیون تن در سال می‌رسد.

وی در ادامه گفت: علاوه بر اینکه در این مسیر حمل ونقل مناسب و زیرساخت خوبی باید ایجاد شود می‌تواند مزیتی‌های رقابتی هم داشته باشد.

مزیت رقابتی کریدور شرق دریای خزر با در نظر گرفتن حداقل تعرفه ترانزیت

عباس آخوندی با بیان اینکه برای ایجاد مزیت رقابتی در این مسیر بین سه کشور توافق به عمل آمده است، گفت: با در نظر گرفتن حداقل تعرفه ترانزیتی کریدور شرق دریای خزر به یک مزیت قابل توجهی دست پیدا می‌کند.

آخوندی با اشاره به سرعت میزان حمل بار و مسافر در این مسیر گفت: طبق مطالعات و اقداماتی که انجام شده است متوسط سرعت واگن‌های باری در این مسیر ۱۶۰ ساعت در کیلومتر در ساعت و برای قطارهای مسافری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است.

آخوندی با اشاره به افزایش ظرفیت مسیرهای ترانزیتی داخل شبکه کشور تاکید کرد: افزایش محورهای داخلی هم در دست اقدام قرار دارد که از این طریق بتوانیم این مسیر ترانزیتی بسیار مهم را پشتیبانی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت و راه‌اندازی سه کریدور ترانزیتی استراتژیک در داخل کشور گفت: یکی از کریدورهای ترانزیتی بسیار مهم در ایران همین مسیر بین‌المللی گرگان - اینچه‌برون که کمتر از دو هفته دیگر به افتتاح می‌رسد، است. همچنین مسیر خواف –هرات که ایران را به بازار مهم افغانستان متصل می کند و همچنین کریدور غرب دریای خزر که از تهران، قزوین و رشت و آستارا می گذرد از دیگر مسیرهای ریلی بسیار مهم است که ساخت آن در دست اقدام قرار گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز